Adviescommissie: ‘rijles en rijexamens op de schop’
Het systeem voor rijlessen en rijexamens moet drastisch op de schop. Dat adviseert een speciale commissie die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de rijschoolbranche heeft onderzocht. Dat meldt RTL Nieuws, dat het conceptrapport ‘Van autorijles naar autorijonderwijs’ van de commissie al in handen heeft.
Als het aan de commissie onder leiding van voormalig SP-leider Emile Roemer ligt, moeten leerlingen meerdere theorie- en praktijktoetsen afleggen om een autorijbewijs te halen. Rijinstructeurs en rijscholen moeten voldoen aan strengere eisen. Ook moet er een speciale inspectie komen, die toeziet op de kwaliteit van rijlessen.
Hogere prijzen
Al deze mogelijke maatregelen gaan er waarschijnlijk voor zorgen dat het halen van een rijbewijs duurder wordt, schrijft de nieuwssite. Door de hogere kwaliteitseisen zal een deel van de 8000 rijscholen verdwijnen, en de overblijvers kunnen dan hogere prijzen gaan vragen. Bovendien zullen rijinstructeurs meer opleidingen moeten volgen en dat gaan ze waarschijnlijk doorberekenen in de prijs, schrijft RTL Nieuws.
Nu ligt de gemiddelde lesprijs op 42 euro per uur en ben je gemiddeld 2500 euro kwijt om een autorijbewijs te halen volgens het CBR. Uit onderzoek van RijschoolPro bleek het gemiddelde lestarief op 47 euro per uur te liggen. Maar uit berekeningen van de commissie Roemer blijkt dat een rijschoolhouder 60 euro per uur moet vragen wil hij uit de kosten komen. Daar komen de kosten voor het extra theorie- en praktijkexamen nog bij. Volgens de commissie Roemer staat daartegenover dat het nieuwe systeem ervoor zorgt dat kandidaten eerder slagen. Dat zou blijken uit de ervaringen van rijscholen die al met die nieuwe manier van lesgeven en toetsen experimenteren.
De rijschoolbranche heeft al jaren te kampen met allerlei misstanden, zoals examenfraude, instructeurs die slecht lesgeven en financieel wanbeleid. Daarnaast zijn beginnende bestuurders veel vaker betrokken bij verkeersongelukken.
Het advies van de commissie wordt woensdag door voorzitter Emile Roemer aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
(Bron: ANP)
Lees ook:
- Rapport commissie Roemer twee maanden vertraagd
- Online rijschool-event: Emile Roemer over het belang van de rijdocent
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Het is toch al 1 april geweest!?
Ach jeee…nou gaan we het krijgen hoor. Iets met de klok horen luiden en de klepel en wederom een oud politicus.
Misschien verstandig dat de rijschoolbranche eerst eens een jaar of 2 op adem kan komen van de afgelopen periode en aan de slag kan om de opgelopen achterstanden en het omzetverlies goed te maken.
Knap werk gedaan. Ben totaal niet met hem eens.
Allemaal volgens de RIS… wat een onzin rapport. De huidige generatie is oa niet ‘streetwise’ genoeg. 90% van de leerlingen heeft geen enkel idee of feeling met een auto. Nog nooit op een scooter gereden want AM wil niemand meer halen. Stiekem rijden of oefenen met Pa zit er niet meer in. En áls ze mee rijden is het constant op de telefoon. Een jaarlijkse theorie les/examen op de middelbare school zou al wonderen doen dan weten ze tenminste waar het over gaat voor ze beginnen.
Klopt, 90 procent heeft geen gevoel voor autorijden en 50 procent heeft last van faalangst, ADHD, add, autisme concentratie probleem, eigenwijs kan niet tegen kritiek etc. Bij ongeveer 30 rijlessen al gaan klagen van joh wanneer kan ik op examen mijn geld is op bla bla bla……
Hou het CBR (maar weer) eens onder de loep.
Waarom is een examen van 55 minuten 4x duurder dan een rijles.
Hoe kan het dat gemiddeld genomen minder dan 50% slaagt! Als er slecht les word gegeven dan zou je
dit terug moeten vinden in de percentages van de betreffende rijschool, echter je ziet dat alle rijscholen slecht presteren.
Als alle rijscholen slecht presteren, ligt het dan aan de rijscholen of dat corrupt dure examen?
Te triest voor woorden. Gemiddeld slagingspercentage in Nederland is ca. 50% Alle inspanningen RIS, invoering TTT, WRM, verplichte praktijkbegeleiding niets heeft z.g. geholpen. Maar 15 % van de rijscholen soort 70% of meer. Het gros van de bekende en alom gerespecteerde verkeersscholen zit tussen de 50 en 60%. Jarenlang weet het CBR het gemiddelde percentage stelselmatig landelijk rond de 50% te houden. Logisch de cesuur (zak slaagkans) ligt al jaren op 50%. Oftewel 2,2 klantcontacten.
Wat wilt meneer Roemer hiermee bereiken slagingspercentage gaat toch niet omhoog, praktijkbegeleiding doen we al. Rijles geven bestaat alleen uit praktijk, theorie heb ik niks aan valt toch niks bij te leren. Dus zo te zien heeft toneelstukje geen toegevoegde waarde gehad.