Eindejaarscolumn VVRI: ‘Het was verschrikkelijk om machteloos toe te kijken’
“Er kwamen zoveel mooie en motiverende berichten binnen, dat het duidelijk was dat er een vereniging moest komen”. De Vereniging voor Rijscholen en Instructeurs (VVRI) kijkt in haar eindejaarscolumn terug op wat ze het afgelopen jaar hebben bereikt.
In een moeilijke periode waarin Covid een grote impact heeft gehad op de rijschoolbranche, is de VVRI ontstaan. Als rijopleiders hebben mijn partner en ik nogal een grote achterban in de rijschoolwereld. Wij ontvingen via ons netwerk, vanuit de rijopleiding Ayat Verkeersschool, veel berichten van collega’s die met hun handen in het haar zaten. Het was verschrikkelijk om zo machteloos toe te moeten kijken.
In actie komen
Vanuit de overheid was er geen enkele financiële steun te bekennen voor de kleine ondernemers. Zij vielen buiten de boot en dat was een zware tegenslag. We zijn toen een WhatsApp-groep opgestart met de naam ‘Rijscholen in actie’, omdat we van mening waren dat we echt in actie moesten komen.
We zijn eerst begonnen met een petitie. Daarna organiseerden we een demonstratie op het Malieveld, waarbij we een brandbrief hebben overhandigd aan dhr. Kuzu en dhr. Azarkan van partij Denk. In Amsterdam hebben we ook nog een rijdende demonstratie georganiseerd.
We voelden ons niet gehoord en dat was duidelijk. Zo werden wij via onze Facebookpagina benaderd door een collega uit Zuid-Holland met de vraag of wij mee wilde helpen bij het organiseren van een demonstratie op 23 februari. Ditmaal in de buurt van het hoofdkantoor van het CBR, waarbij we de aandacht trokken van dhr. Pechtold. Vanuit Rijswijk zijn wij doorgereden (met een opkomst van maar liefst rond de 300 auto’s) naar Den Haag.
Een mooi resultaat, want bij de eerste volgende persconferentie werden we dan eindelijk benoemd als sector en vlak daarna mochten wij weer aan het werk.
Veel positieve reacties
Er kwamen zoveel mooie en motiverende berichten binnen, dat het duidelijk was dat er een vereniging moest komen die het met een frisse, nieuwe blik op zou gaan nemen voor onze mooie branche. En zo is tijdens al het harde werken in februari 2021 de VVRI officieel als vereniging begonnen. Sindsdien zijn er veel positieve stappen vooruit gezet. Zo hebben wij in juni een adviesrapport opgesteld, als reactie op het Roemer-rapport. Het volledige rapport is te vinden op onze website. Middels verschillende vergaderingen over het Roemer-rapport met het CBR, IBKI, alle brancheverenigingen en het ministerie, is op advies van Samen Sterk vervolgens De Koepel gevormd.
Verschillende brancheverenigingen werden uitgenodigd om zich hierbij aan te sluiten. Het was een eer om als nieuwe vereniging te worden uitgenodigd. Wij zijn dan ook trots op de stappen die wij hebben gezet, en zo onszelf kenbaar te hebben gemaakt in onze sector. Dat we vooral als sector uitgezonderd zijn als contactberoep tijdens het aankondigen van de reeds bekendgemaakt maatregelen, is voor ons een enorme winst! Dit geeft ons de drijfkracht om de VVRI door te zetten.
We blijven ons landelijk inzetten voor de belangen van onze branche, om de kwaliteitsafspraken na te kunnen leven en de transparantie van de gevormde Koepel. Dit is onderdeel van onze visie voor de komende jaren.
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Ik vraag mij af of VVRI (en anderen) al nagedacht hebben om de misgelopen omzet in de tweede lockdown op de overheid te verhalen. Want als 80% van de branche toen niet mocht werken en nu wel…. dan verdient iedere zpp-er of kleine rijschool toch een schadevergoeding van zo’n €10.000? Laat ik het anders zeggen: juist de mensen die VVRI hebben samengebracht zijn dan in de tweede lockdown serieus geld misgelopen omdat het ministerie toen een andere afweging maakte….. Vreemd!!!