Moet de basisopleiding tot rijinstructeur worden uitgebreid?
Hoewel in de basisopleiding tot rijinstructeur onder andere aandacht wordt besteed aan het coachen van leerlingen en het geven van feedback, is informatie over onderwerpen als autisme, rijangst, ADHD en faalangst alleen beschikbaar via WRM-bijscholingen. Wat vind jij: moet scholing over leerlingen met autisme, ADHD, een beperking en/of faalangst verplicht worden opgenomen in de basisopleiding tot rijinstructeur?
Op dit moment bestaat de opleiding tot rijinstructeur uit drie fases. In de eerste fase wordt de nadruk gelegd op verkeersdeelname, de beheersing van het voertuig en de kennis van verkeersregels en verkeerssituaties. In fase twee ligt de focus op het ontwikkelen van en het oefenen met didactische vaardigheden, zoals het voorbereiden van lessen, het geven van lessen en het coachen van de leerling. In fase drie wordt de opleiding tot rijinstructeur afgesloten aan de hand van een stage en meerdere proeven van bekwaamheid.
In de gehele opleiding wordt gewerkt aan de hand van informatie die geschikt is voor de ‘gewone’ leerling en het algemene proces tijdens het geven van lessen.
Bijscholing
Iedere vijf jaar dient een rijinstructeur zes dagdelen theorie- en één dag praktijkbijscholing te doorlopen om de vakbekwaamheid up-to-date te houden en ervoor te zorgen dat de bevoegdheidspas niet verloopt. Een instructeur kan kiezen voor onderwerpen als ‘Omgaan met rijangst’, ‘Basiscursus autisme en ADHD’, ‘Faalangstinstructeur’, ‘Alcohol en drugs’ en ‘Lesgeven aan leerlingen met een beperking’. Maar ook voor meer praktische onderwerpen als ‘Toepassen van Rijprocedure A’, ‘Lesplan maken’ en ‘Ondernemersvaardigheden’.
Alle mogelijke WRM-bijscholingen en een verdere toelichting hierop, zijn te vinden op de website van het IBKI.
Bij RijschoolPro zijn wij altijd benieuwd naar de meningen van onze lezers. Wil je reageren op dit onderwerp of heb je een vraag? Neem contact op met onze redactie.
De nadruk wordt nu wel op de probleemgevallen gelegd (en ik weet t, momenteel schijnt een grote groep iets te mankeren.) Maar de instructeurs opleiding in de basis zou al anders en beter kunnen. Nu komen instructeurs van de opleiding om stage te lopen en ze hebben werkelijk geen flauw idee wat ze moeten doen. Een stage moet een praktische uitvoering zijn van hetgeen men op de opleiding al heeft geleerd. Wij moeten nu als stagebegeleiding zaken uitleggen wat in de basisopleiding hoort te zitten.
De opleiding is al helenaal afgeroomd de laatste jaren en hoewel je vroeger geen verplichte stage hoefde te doorlopen kwam je wel met meer bagage van de opleiding af (veel meer uren praktische vaardigheden in het daadwerkelijk lesgeven, eigen rijvaardigheid, verplichte anti-slip cursus en basisvaardigheden ehbo, veel uitgebreidere theoretische examinering, kunnen geven van een theorieles.) Daar zou eerst iets aan moeten worden gedaan, adhd, autisme etc komt dan later wel in aanvullende modules.
Ik ben het eens met Mart Kuiper. In ben stagebegeleider. Nu schiet de WRM-B opleiding tekort, vergeleken met 2001-2002. Toen we nog maatschappelijke criteria hadden, en techniek hadden. Als jij tijdens de rijles in een kritieke situatie komt, moet je het van je leerling niet hebben. Ik ben zo blij dat ik vanaf de instructeursstoel, met 1 hand toch kan voorkomen dat ik dwars op straat kom te staan of een pirouette maak.
Nu worden ze opgeleid voor IBKI examen, niet voor de dagelijkse praktijk.
Precies Bert, vroeger nog geleerd om vanaf de bijrijdersstoel een heel parcours door een woonwijk af te leggen, incl.fileparkeren. Als motorrijschool heb ik nu al 4 stagiaires achter elkaar gehad die niet eens weten op welke afstand de pionnen neergezet moeten worden en voor hun praktijkbegeleiding maar 1 oefening kunnen uitvoeren ( geen idee waarom maar bij allemaal alleen maar de halve draai.) De kennis van voertuigtechniek is soms 0,0, ze kunnen een kandidaat niet eens het BRAVOKK uitleggen.
Maar zolang er zogenaamde spoedopleidingen worden aangeboden en zelfstudie of e-learning, waarbij alleen net de IBKI norm wordt aangetikt kunnen we ook niet anders verwachten. De komende 10-15 jaar gaat zo’n beetje de laatste lichting van de “oude garde” met pensioen of stopt er net als ondergetekende voor die tijd al mee. Ik hou m’n hart vast voor de toekomst. Ik zal niet beweren dat vroeger alles beter was, maar in dit geval kan ik toch niet anders concluderen.