Veel rijhulpsystemen niet toegestaan tijdens rijproeven
Steeds meer auto’s zijn voorzien van rijhulpsystemen (‘Advanced Driver Assistance Systems’, ADAS) om de bestuurder te assisteren. IBKI meldt dat een aantal ADAS-systemen niet is toegestaan tijdens rijproeven.
Het instituut voor theorie- en praktijkexamens in de mobiliteitsbranche, IBKI, constateert dat nogal wat onduidelijkheid bestaat over welke rijhulpsystemen volgens de Wet Rijonderricht Motorvoertuigen (WRM) tijdens de rijproeven niet zijn toegestaan.
Overzicht
Het gaat om deze systemen:
Snelheidslimietherkenning (‘Speed Limit Information Function’, SLIF);
Intelligente snelheidsassistent (‘Intelligent Speed Assistance’, ISA);
Snelheidsbegrenzer (‘Speed control function’);
Botswaarschuwingssystemen, die waarschuwen bij dreigend gevaar, maar niet zelf kunnen ingrijpen (‘Forward Collision Warning’, FCW);
Autonoom remsysteem dat ingrijpt bij een noodgeval (‘Autonomous Emergency Breaking’, AEB);
Automatisch fileparkeren (‘Assisted parking’);
Parkeren met afstandsbediening in parkeervak (‘Remote control parking”)
Het recuperatiesysteem, dat het regenereren van elektrische auto’s regelt, mag wel aanstaan. Dit systeem moet op ‘normaal’ staan en niet op ‘intelligent’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?