Passat BlueMotion

Rijtest: Passat 1.6 TDI BlueMotion, interessant spaarvarken

AUTOVANDAAG – Volkswagen voert al een aantal jaar het voor rijschoolhouders niet geheel onverdienstelijk BlueMotion-label. De Duitse fabrikant plakt het blauwe etiket bij de Passat zowel op een benzine- als een dieseluitvoering. Eerder dit jaar gingen we al op pad met de 1.4 TSI BM, nu is het de beurt aan de 1.6 TDI BM. Wat maakt dit spaarvarken nou zo interessant?

Al na de eerste paar honderd kilometers begrijpen we waarom half Passat-rijdend Nederland voor een BlueMotion-versie kiest. Want turf voor de grap maar eens het aantal Passats met een BM-badge in de grille. Je zult versteld staan van de uitkomst. De keuze voor een BlueMotion is in de meeste gevallen natuurlijk puur een financiële kwestie: de zakelijke rijder betaalt enerzijds tegenwoordig een lager bijtellingtarief (20 procent) en anderzijds maakt het uiterst spaarzame karakter deze auto ook interessant voor de particuliere asfalttijger. Even twijfelden we nog aan het functioneren van de brandstofmeter, die lange tijd rechtsonder bleef hangen, maar uiteindelijk kwam er dan toch enige beweging in. Pas na ruim 1.200 kilometer lichtte het lampje ‘brandstofreserve’ op.

Leven in de brouwerij
We horen je al denken, zo’n 1.6-je in een auto als de Passat is vragen om problemen. Nou, nee. De downsize-apparaten van Volkswagen (1.4 TSI of 1.6 TDI) zijn uiterst geschikt voor alledaags gebruik van de zakentopper. De 1.6 TDI schopt het tot 105 pk en levert 250 Nm aan trekkracht. Hij sleurt de 1.386 kilogram wegende sedan in 12,4 seconden naar de 100 km/u en het feest is over bij een topsnelheid van 193 km/u. Aangezien de koppelkromme vanaf 1.500 omwentelingen piekt, brengt de diesel vrijwel vanaf stilstand al leven in de brouwerij.

Overigens is ie bij stilstand verdacht stil, de standaard stop-start automaat schakelt de krachtbron namelijk uit. Zodra je de koppeling intrapt en de handgeschakelde vijfbak in z’n één zet, is de krachtbron weer razendsnel bij de les. Alleen bij een koude start verheft de common rail diesel zijn stem, eenmaal op bedrijfstemperatuur doet ie in alle stilte zijn werk en associeer je hem niet zozeer met een diesel. Wat een verschil met die pompverstuivers!

Behalve het stop-/startsysteem heeft Volkswagen nog meer energiebesparende maatregelen getroffen, zoals een andere (dichte) grille, een iets verlaagde carrosserie, ‘sportieve’ skirts en banden met lage rolweerstand. Dat laatste hoeft niet te betekenen dat je opgezadeld wordt met standaard wieldoppen. Zoals je ziet op de foto’s kunnen de lage rolweerstandbanden gewoon om lichtmetalen wielen gelegd worden.

Verkeerde zuinigheid
Uiteraard kun je de Passat BlueMotion is diverse uitrustingniveaus bestellen. Wij reden de 1.6 TDI BM als Trendline. Voorin vertaalt zich dat in relatief vlakke stoelen, die overigens meer steun bieden dan ze in eerste instantie doen vermoeden. Op de afwerking en het materiaalgebruik van het dashboard is natuurlijk niet beknibbeld, de boel steekt ook in het spaarvarken ordentelijk in elkaar.

Volkswagen bezuinigt in deze Trendline echter wel op elektrisch bedienbare portierramen achter. Als de achterpassagiers een luchtje willen scheppen, is het nog gewoon slingeren geblazen. Eerlijk gezegd vinden we dat in dit segment toch enigszins getuigen van een verkeerde zuinigheid. Of zou dat met gewichtsbesparing te maken hebben…? Aan de andere kant is wel voorzien in een navigatiesysteem, overigens is ook hier gekozen voor een meer betaalbaar alternatief dan het dure affabriek systeem van enkele duizenden euro’s. Het RNS310 systeem, ook met aanraakscherm, kost je slechts 750 euro extra en functioneert prima. Wel neemt ie royaal de tijd voor het berekenen van een route.

Uitdrogen
Rijden doet de 1.6 TDI BM natuurlijk niet anders dan een niet tot BlueMotion omgetoverde Passat. Dankzij een relatief lange wielbasis, McPherson veerpoten voor en een mulitlink achterwielophanging maakt het onderstel korte metten met een pokdalig wegdek. Wat dat betreft is het een echte asfaltverslinder, waarin het heerlijk lange ritten maken is, en in dit geval ook nog eens zonder een tankstop te hoeven maken. De inzittenden zullen eerder aan de bel trekken om uitdrogingsverschijnselen te voorkomen. De auto neemt volgens de fabriek namelijk gemiddeld iedere honderd kilometer slechts 4,4 liter diesel tot zich (1 op 22,7). In de praktijk is dat niet helemaal waar, maar 19 tot 20 kilometer verder komen op één liter diesel kost geen enkele moeite. Met een CO2-uitstoot van 114 g/km ‘ontvangt’ de 1.6 TDI in de Passat BM een A-label.

De dealer vraagt voor de Passat 1.6 TDI BM een vanafprijs van 30.590 euro. Het door ons gereden exemplaar met opties als een Executive-pakket, automatische airco (handbediend is standaard), een licht- en zichtpakket en een reflexzilver metallic laklaag kost 35.090 euro. De benzineversie met 1.4 TSI BM is er vanaf 28.890 euro. Exact 1.700 euro minder dus. Bedenk echter dat je dan sneller vrienden wordt met de pompbediende met een actieradius (volgens de fabriek) van 1.183 kilometer, tegen 1.589 kilometer in de 1.6 TDI BM. Houd wel rekening met een hogere motorrijtuigen belasting voor de diesel.

Specificaties: Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion

Lengte:                        476 cm
Breedte:                       182 cm
Hoogte:                        147 cm
Wielbasis:                     271 cm
Gewicht:                       1395 kg
Inhoud kofferruimte:           565 liter

Motorinhoud:                   1598 cc
Brandstof:                     diesel
Vermogen:                      105  pk / 4000 toeren
Koppel:                        250 Nm / 1500 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        12.4  seconden
Topsnelheid:                   193 km/h

CO2 uitstoot:                  114 gr/km (A-label)
Verbruik:                      4.4 l/100 km
Testverbruik:                  5.0 l/100 km

Prijs vanaf:                   30.590 euro
Bijtelling:                    20%

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro 

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest: Passat 1.6 TDI BlueMotion, interessant spaarvarken | RijschoolPro
Passat BlueMotion

Rijtest: Passat 1.6 TDI BlueMotion, interessant spaarvarken

AUTOVANDAAG – Volkswagen voert al een aantal jaar het voor rijschoolhouders niet geheel onverdienstelijk BlueMotion-label. De Duitse fabrikant plakt het blauwe etiket bij de Passat zowel op een benzine- als een dieseluitvoering. Eerder dit jaar gingen we al op pad met de 1.4 TSI BM, nu is het de beurt aan de 1.6 TDI BM. Wat maakt dit spaarvarken nou zo interessant?

Al na de eerste paar honderd kilometers begrijpen we waarom half Passat-rijdend Nederland voor een BlueMotion-versie kiest. Want turf voor de grap maar eens het aantal Passats met een BM-badge in de grille. Je zult versteld staan van de uitkomst. De keuze voor een BlueMotion is in de meeste gevallen natuurlijk puur een financiële kwestie: de zakelijke rijder betaalt enerzijds tegenwoordig een lager bijtellingtarief (20 procent) en anderzijds maakt het uiterst spaarzame karakter deze auto ook interessant voor de particuliere asfalttijger. Even twijfelden we nog aan het functioneren van de brandstofmeter, die lange tijd rechtsonder bleef hangen, maar uiteindelijk kwam er dan toch enige beweging in. Pas na ruim 1.200 kilometer lichtte het lampje ‘brandstofreserve’ op.

Leven in de brouwerij
We horen je al denken, zo’n 1.6-je in een auto als de Passat is vragen om problemen. Nou, nee. De downsize-apparaten van Volkswagen (1.4 TSI of 1.6 TDI) zijn uiterst geschikt voor alledaags gebruik van de zakentopper. De 1.6 TDI schopt het tot 105 pk en levert 250 Nm aan trekkracht. Hij sleurt de 1.386 kilogram wegende sedan in 12,4 seconden naar de 100 km/u en het feest is over bij een topsnelheid van 193 km/u. Aangezien de koppelkromme vanaf 1.500 omwentelingen piekt, brengt de diesel vrijwel vanaf stilstand al leven in de brouwerij.

Overigens is ie bij stilstand verdacht stil, de standaard stop-start automaat schakelt de krachtbron namelijk uit. Zodra je de koppeling intrapt en de handgeschakelde vijfbak in z’n één zet, is de krachtbron weer razendsnel bij de les. Alleen bij een koude start verheft de common rail diesel zijn stem, eenmaal op bedrijfstemperatuur doet ie in alle stilte zijn werk en associeer je hem niet zozeer met een diesel. Wat een verschil met die pompverstuivers!

Behalve het stop-/startsysteem heeft Volkswagen nog meer energiebesparende maatregelen getroffen, zoals een andere (dichte) grille, een iets verlaagde carrosserie, ‘sportieve’ skirts en banden met lage rolweerstand. Dat laatste hoeft niet te betekenen dat je opgezadeld wordt met standaard wieldoppen. Zoals je ziet op de foto’s kunnen de lage rolweerstandbanden gewoon om lichtmetalen wielen gelegd worden.

Verkeerde zuinigheid
Uiteraard kun je de Passat BlueMotion is diverse uitrustingniveaus bestellen. Wij reden de 1.6 TDI BM als Trendline. Voorin vertaalt zich dat in relatief vlakke stoelen, die overigens meer steun bieden dan ze in eerste instantie doen vermoeden. Op de afwerking en het materiaalgebruik van het dashboard is natuurlijk niet beknibbeld, de boel steekt ook in het spaarvarken ordentelijk in elkaar.

Volkswagen bezuinigt in deze Trendline echter wel op elektrisch bedienbare portierramen achter. Als de achterpassagiers een luchtje willen scheppen, is het nog gewoon slingeren geblazen. Eerlijk gezegd vinden we dat in dit segment toch enigszins getuigen van een verkeerde zuinigheid. Of zou dat met gewichtsbesparing te maken hebben…? Aan de andere kant is wel voorzien in een navigatiesysteem, overigens is ook hier gekozen voor een meer betaalbaar alternatief dan het dure affabriek systeem van enkele duizenden euro’s. Het RNS310 systeem, ook met aanraakscherm, kost je slechts 750 euro extra en functioneert prima. Wel neemt ie royaal de tijd voor het berekenen van een route.

Uitdrogen
Rijden doet de 1.6 TDI BM natuurlijk niet anders dan een niet tot BlueMotion omgetoverde Passat. Dankzij een relatief lange wielbasis, McPherson veerpoten voor en een mulitlink achterwielophanging maakt het onderstel korte metten met een pokdalig wegdek. Wat dat betreft is het een echte asfaltverslinder, waarin het heerlijk lange ritten maken is, en in dit geval ook nog eens zonder een tankstop te hoeven maken. De inzittenden zullen eerder aan de bel trekken om uitdrogingsverschijnselen te voorkomen. De auto neemt volgens de fabriek namelijk gemiddeld iedere honderd kilometer slechts 4,4 liter diesel tot zich (1 op 22,7). In de praktijk is dat niet helemaal waar, maar 19 tot 20 kilometer verder komen op één liter diesel kost geen enkele moeite. Met een CO2-uitstoot van 114 g/km ‘ontvangt’ de 1.6 TDI in de Passat BM een A-label.

De dealer vraagt voor de Passat 1.6 TDI BM een vanafprijs van 30.590 euro. Het door ons gereden exemplaar met opties als een Executive-pakket, automatische airco (handbediend is standaard), een licht- en zichtpakket en een reflexzilver metallic laklaag kost 35.090 euro. De benzineversie met 1.4 TSI BM is er vanaf 28.890 euro. Exact 1.700 euro minder dus. Bedenk echter dat je dan sneller vrienden wordt met de pompbediende met een actieradius (volgens de fabriek) van 1.183 kilometer, tegen 1.589 kilometer in de 1.6 TDI BM. Houd wel rekening met een hogere motorrijtuigen belasting voor de diesel.

Specificaties: Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion

Lengte:                        476 cm
Breedte:                       182 cm
Hoogte:                        147 cm
Wielbasis:                     271 cm
Gewicht:                       1395 kg
Inhoud kofferruimte:           565 liter

Motorinhoud:                   1598 cc
Brandstof:                     diesel
Vermogen:                      105  pk / 4000 toeren
Koppel:                        250 Nm / 1500 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        12.4  seconden
Topsnelheid:                   193 km/h

CO2 uitstoot:                  114 gr/km (A-label)
Verbruik:                      4.4 l/100 km
Testverbruik:                  5.0 l/100 km

Prijs vanaf:                   30.590 euro
Bijtelling:                    20%

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro 

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.