Helft jonge verkeersdoden zit zelf achter het stuur
DEN HAAG – Het aandeel autobestuurders onder de verkeersdoden is bij 20- tot 25-jarigen fors hoger dan bij 25-plussers. Bovendien volgt de sterfte onder de jonge bestuurder vaak op een botsing tegen een boom, vangrail of paal. Het aantal jonge verkeersdoden is de afgelopen tien jaar wel met de helft afgenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
In de afgelopen tien jaar kwamen er ruim 1500 jongeren van 18 tot 25 jaar om in het verkeer. Dit is ruim een zesde van het totale aantal verkeersdoden. De helft van deze jonge verkeersdoden bestuurde een personenauto. Dat is veel meer dan bij de 25-plussers, van wie een derde van de verkeersdoden autobestuurder was.
Aandeel autobestuurders onder verkeersdoden, 2000/2009
Minste kilometers, meeste dodelijke ongelukken
Mannelijke automobilisten van 18 tot 25 jaar komen relatief vaak om in het verkeer. Het risico om te overlijden voor jonge bestuurders is nog hoger als rekening wordt gehouden met het aantal verreden kilometers. Mannen van 18 tot 25 jaar leggen de minste kilometers per jaar af, maar krijgen de meeste dodelijke ongelukken per afgelegde kilometer. Het hoogste risico zit bij mannen van 18 en 19 jaar.
Overleden autobestuurders per afgelegde 1 000 kilometer per jaar, 2000/2009
Vaker eenzijdige ongevallen bij jonge bestuurders
In de afgelopen vijf jaar was bijna drie kwart van de dodelijke ongevallen van jonge autobestuurders een eenzijdig ongeval. Hierbij overleed 83 procent na een botsing tegen bijvoorbeeld een boom, vangrail of paal. De autobestuurders van 25 jaar en ouder overlijden vaker na een botsing met een ander voertuig.
Overleden autobestuurders naar type botsing, 2005/2009
Wel afname aantal verongelukte jonge verkeersdoden
In vergelijking met 10 jaar geleden is het aantal verongelukte jonge autobestuurders met de helft afgenomen. Dit geldt ook voor de 25-plussers.
Overleden autobestuurders, 2000-2009
Bron: CBS
Jammer dat die statistieken van het CBS niet gelijke leeftijdsgroepen laat zien. Zo lijkt het erop dat tussen de 60 – 65 het aantal doden zakt maar eigenlijk stijgt het aantal doden omdat dat slechts een groep van 5 jaar is ipv 10 jaar tenopzichte van de andere.
Ik snap dan ook niet dat het aantal per 1000km voor die groep toch lager is. Gaan die mensen opeens veel meer rijden?
rijbewijs halen in nederland moet zijn
verplicht 20 uur theorieles
verplicht 20 uur praktijk lessen
verplicht 5 uur lessen in een stad met meer dan 150000 inwonders
naar 6 maand her toets
geen btw ,geen bpm, betaalbaare goede opleiding
er zijn te veel rijbewijs besitters die het rijbewijs gehaald hebben met minder als 10 lessen
wil je 200 doden minder laat ze meer lessen voor hetzelfde geld
gr. jan braker
janbraker.com
Deze tekst verscheen ook in onze krant “De Stentor” Regio Lochem
Met als fantastische koptekst “Veel jonge doden zelf achter het stuur”
Jan Braker ik kan het in grote lijnen met je eens zijn.
Maar dan moeten de goede rijscholen uitgeselecteerd worden.
Want met slechte instructie schiet je natuurlijk niets op.
Maar hoe halen we die goede instructeurs eruit?
Rijscholen die onder de maar presteren, checken d.m.v. een mistery gast?
Dan weet je pas echt wat er in de praktijk misgaat en kan je deze gasten buiten spel zetten.
Alles valt of staat met goede rij-instructie.
Zou er een organisatie kunnen komen die dit voor zijn leden doet?