Seat Ibiza ST

Rijtest: Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive; de praktijk valt tegen

AUTOVANDAAG – De Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive heeft fors aan rijeigenschappen moeten inleveren vergeleken met de 1.6 TDI-versie. De rijschoolhouder kan een duidelijke keuze maken: prijs of rijcomfort.

De 1.2 TDI Ecomotive is het stokpaardje van Seat in de Ibiza ST, tenminste als het gaat om gunstige verbruikscijfers en maximaal financieel voordeel. Dankzij een CO2-uitstoot van 89 g/km is de driepitter vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en bpm. Bovendien betaalt de rijinstructeur voor privéverbruik slechts 14 procent bijtelling.

De vrijstelling van mrb bespaart de rijschoolhouder al snel zo’n 900 euro per jaar. Bovendien ligt het omslagpunt van benzine/diesel door deze maatregel op 0 kilometer, dus is de keuze op papier niet moeilijk.

Maar hoe gedraagt de 1.2 zich in de praktijk, zit er nog wel leven in de brouwerij? Weinig. Qua prestaties hoef je niet al te veel te verwachten van de 1.2 TDI met 75 pk en 180 Nm koppel.

Vijfbak
Debet daaraan is ook de handgeschakelde vijfbak. De spatiëring ervan is volledig afgestemd op economische verbruikscijfers. Het toerenverval tussen de versnellingen is groot wat snel accelereren eigenlijk onmogelijk maakt.

Nul naar honderd zou in 14,6 seconden moeten kunnen, wij kwamen niet onder de 17 tellen, en bij 173 km/u geeft de driecilinder er de brui aan. De 1.2 TDI Ecomotive met onder meer een stop-/startsysteem is uiteraard louter om milieutechnische redenen ontwikkeld, echt niet uit dynamisch ‘auto emocion’-oogpunt.

Het gemiddeld verbruik bedraagt slechts 3,4 l/100 km (1 op 29,4). Verder is op isolatiemateriaal flink bespaard. De common rail houdt zich allerminst op de achtergrond. Een toefje gas is genoeg om de bestuurder eraan te herinneren dat hij voor de driecilinder diesel heeft gekozen, daar verandert ook de balansas helemaal niets aan.

Loopcultuur
De isolatie en loopcultuur van de 1.6 TDI (90 of 105 pk) is wat dat betreft veel beter op orde. De zestienhonderd maakt de Ibiza ST stukken levendiger en is zakelijk gezien ook zo gek nog niet met 20 procent bijtelling.

De extra lengte van de station heeft Seat goed weten te verdelen over beide assen, de Ibiza ST rijdt niet anders dan de hatchback. De topuitvoeringen (1.2 TSI en 1.6 TDI) beschikken bovendien over XDS, een elektronisch sper. Samen met ESP zorgt het systeem voor verbeterde prestaties tijdens gripverlies. De elektronica stuurt het vermogen naar het wiel met de meeste grip, zodat het stabiliteitssysteem niet hoeft in te grijpen en er zodoende geen vermogensverlies optreedt. Een vernuftig systeem.

De Ibiza ST is 18 centimeter langer dan de vijfdeurs hatchback en daarmee fors ruimer. Niet alleen de achterpassagiers hebben meer ruimte ter beschikking, ook de bagageruimte is stukken royaler met een inhoud van 430 liter. Opvallend is de lage tildrempel en de relatief vlakke laadvloer van de kofferbak. Voorin is de station identiek aan de hatchback. Dat betekent in de basis een ietwat saai aandoende, grijze kleurstelling voor het dashboard.

Seat heeft alleen de vanafprijzen van de Ibiza ST bekend gemaakt. De 1.2 TDI start bij 16.795 euro. Eind juni staat ie bij de dealer.

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “Rijtest: Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive; de praktijk valt tegen”

Bep Visser Autorijschool|28.11.10|11:02

Ik heb ook een Seat ibiza 1.2 TDI,bevalt als leswagen prima.uitgezonderd enkele punten,Ik heb het start/stop systeem er aflaten halen dat was alleen maar problemen,en ik zit met flikkerende binnen en koplampen verlichting,verder hoor ik steeds een zoemer en weet niet wat dat is,mijn garage ook niet,heb u ook deze problemen dan zou ik dat graag vernemen,groetjes [email protected]

john|03.01.11|00:37

Ik ben erg benieuwd naar jullie verbruikscijfers in de praktijk. Ik heb zelf de ecomotive en gebruik deze ook voor veel snelwegritten. In de praktijk haal ik met moeite 1:20 ook op de snelweg. En bij snelwegverkeer moet ik dan zeker niet de 120 km per uur overschrijden. Graag jullie reacties? Groet John

BJ Stam|03.01.11|12:29

Ik kan mij geheel vinden in de onderstaande ingezonden stukken waarbij verbruik vies tegen valt, langzaam maar zeker wordt het verbruik iets beter maar bij mij scheen er ook iets aan de hand te zijn met een onderdeel voor het brandstofdeel, al met al kan ik zeggen dat tot nu toe de auto niet voldoet aan zijn voorgestelde verwachtingen. wie weet hoe het zal gaan na zijn beurt met aanpassingen in het motormanagement.

Wim|11.01.11|08:35

In de zomer heb ik gemiddeld 1:22 kunnen halen,moet je niet boven de 120 km komen,nu in de winter 1:18.5, valt erg tegen.kunnen ze deze Seat nog afstellen? heeft er iemand ervaring mee ?Er is inmiddels ook een chiptuning beschikbaar van 75 naar 90 pk en gemiddeld 1:25.
Maar dan geen fabrieksgarantie meer.
Als de auto niet wegenbelasting/bpm vrij was,had ik toch wel voor wat meer pk”s gekozen
Dus 2013 snel inruilen

gert nijland|24.01.11|16:46

Soortgelijke ervaring. met de Ibiza ST ecomotive. Prima auto, maar over het brandstofvebruik voel ik me behoorlijk beetgenomen door Seat. 1:19.5 in de winter en zomers 1:21 (max) bij normaal gebruik.En nu maar hopen dat het VAG concern een update voor de software maakt en uitlevert. Tuning buiten de dealer om kan wel, maar is niet aan te bevelen. De motrogarantie vervalt dan.15 PK meer is erg welkom en zal het verbruik omlaag brengen.
Gert

Richard Hofstra|28.01.11|11:16

26-1-2011 net gekocht kwam later ook achter met de test dat hij minder zuinig was maar je dat mag de pret niet druken vindt de auto gewoon mooi en rij er nu twee dagen in het is geen race monster had ik weer een alfa moeten kopen het rijdt wel erg lekker het hoeft voor mij ook niet zo snel kan toch niet in nederland kijk maar wat je per jaar ga besparen zo niet dan over 3 jaar een andere auto kopen.

vaziel|06.05.11|23:22

gaare bak gebruik hem als rijles auto, als ik mijn geld voor de helft er uit heb mag hij naar de sloop prestatie zijn uien, weer terug naar een jap ( toyota)

Bep Visser Autorijschool|15.05.11|10:11

MijnSeat Ibiza st.1.2 Ecomotve laat zo maar controle lampjes branden wel dagen, en ze gaan ook gewoon weer weg,mijn garage zegd dat dit bekent is hebben jullie hier ook mee te maken het gaat vooral om de lampen van het gloeispraal en dat lampje wat aan geeft dal er met de uitlaat gassen iets niet goed is,

Wim|15.05.11|10:49

Nee bij mij gaan geen lampjes onnodig branden,heb de Seat nu 10 mnd.
Eerder bericht van mij 11-01
Nu kil.stand 29000, het hoogste wat ik heb gehaald nu met warm weer is 1 – 23.5
dus zit wat verbetering in,niet sneller als 120 kmu.Rij veel met cruisecontrol en rustig.

ronald|18.06.11|11:31

Wie heeft zijn auto laten tunen. Ik ben erg benieuwd naar de prestaties en het verbruik.
In Augustus 2 seats Ibiza gekocht waarvan ik er 1 naar 30000 km heb verkocht, het verbruik met moeite 1 op 19. Als er een nieuw baasje komt voor de ander is hij weg. Ik heb een leen auto gehad bij een beurt het was een polo 1.6 tdi geloof het of niet ik reed 250 km verder op een tank. Ik ga liever wegenbelasting betalen dan door te rijden met de 1.2 tdi leugen.

daniel|16.08.11|15:15

Ik lees hier vooral slechts over de seat ibiza 1.2 tdi. Ben van plan een te gaan kopen. Voor wie de wagen te traag is had beter van de eerste keer een sterkere motorisatie gekocht ipv hier te zagen over zijn prestaties. Het is maar een 1.2 dus verwacht dan ook niet zoveel. En over het verbruik gesproken nou ja wij weten toch allemaal dat je heel erg moeilijk de verbruikcijfers kunt halen.

G.J. Noeverman|26.08.11|09:27

Eerder had ik een Opel Astra uit 2002. Reed 1;19, erg zuinig met zo’n auto.
In maart 2011 de Ibiza 1.2 Ecomotive aangeschaft, heb nu 19000km gereden en het verbruik valt enorm tegen 1:20.
Onbegrijpelijk, want gezien het verbruik van de Opel zal het niet aan de rijstijl liggen en 120 km/u is voor mij het maximum.

Rien|26.08.11|09:38

Ervaar veel plezier aan mijn seat ibiza 1.2. tdi. Zuinigheid valt mij gezien de reacties mee. Regelmatig nog zuiniger dan 1:25! Uiteraard wel bij ingetogen weg- en rijgedrag en gebruik van de cruisecontrol. Ik heb erg veel last gehad van allerlei brandende controlelampjes. Inmiddels door de garage verholpen. De prijs voor een kleine beurt viel me erg tegen. Ten eerste vond ik een beurt voor een diesel na 15.000 km wel erg snel. Daarbij kwam de prijs (zonder bijzonderheden!) op netto €224,43!

Wim|26.08.11|12:26

Eerdere reactie 11-01-20011.

Inmiddels 38000 km. gelopen.
Bij 15000 km. gebeld voor de eerste beurt, afspraak gemaakt,kom bij de dealer, auto binnen gereden,en ff later komt een medewerker om te zeggen ,dat de eerste beurt pas bij 30000 km. is.
In het begin zeiden ze ook tegen mij,dat de eerste beurt bij 15000 km moest zijn.
Dus beste Rien,ze hebben je niet goed voorgelicht. en bij mij gaan ook regelmatig lampjes branden.maar gaan ook weer weg ,opnieuw starten van de motor

arie van iersel|03.01.12|17:24

Heb ook de tdi ecomotive type 1.2 / 75 pk copa gekocht.
Heb ook een kleine caravan die maar tot 1000 kilo beladen mag worden.
Heeft iemand ervaring met het trekken van een caravan achter de ibiza?
Ben benieuwd naar eventuele rijervaringen.

Remco|19.01.12|11:41

Onze Seat Ibiza 1.2 tdi, haalt net de 1:18 terwijl de auto verkocht wordt met een verbruik van 1:29, sommige andere zeggen dat 1:25 haalbaar moet zijn. Echter halen we dat bij lange na niet. Vandaag bij de garage geweest en dit ook aangekaart, daar zegt men er is niets aan te doen. Wil je een lager verbruik dan moet het 20 graden zijn, windstil en een bepaalde luchtvochtigheid.

Ik zit er over te denken Seat aansprakelijk te stellen voor het verbruik!

Wilfred|21.01.12|17:43

@ Arie van Iersel, kijk op http://www.caravantrekker.nl/basisberekening kan je kijken wat je auto doet i.c.m. je caravan. Ook is een rijimpressie daar te vinden.

martin|23.01.12|21:04

ik heb sinds kort een ibiza st 1.2 eco,het verbruik valt mij ook zeer tegen,ik heb al geklaagd bij mijn dealler,maar hij zegt dat hij nog moet loskomen en dat de gemonteerde winterbanden ook extra verbruiken. maar dit is wel waar van die banden ,maar als de motor los is gaat het verbruik niet van 1op 21 naar 1op 25.
als het niet goed kom zal ik zeker seat aanklagen en als er meer mensen zijn die dit willen is het alleen maar beter want SAMEN STAAN WE STERK
misschien laten chippen

Iwan|08.02.12|13:41

Ik heb sinds januari 2010 een ecomotive (33.000 km). Hierboven lees ik alleen maar slechte reviews. Zelf ben ik erg tevreden met de auto. Met accelereren hoor je de auto wel, maar op de cruisecontrol is het geluid zeker niet hinderlijk.

Vorig jaar heb ik een lekke band gereden. Het verbruik over 60 km was toen 3,7l/100km (80km/u).
Laatste tijd probeer ik wat rustiger te rijden ( 95 km/u). Het verbruik is dan 1/25.
Er zit wel enorm veel verschil in zomer en winterbanden heb ik gemerkt.

Pim|28.02.12|16:56

Ik heb erondertussen 30000 km op zitten en ook de caravan er mee getrokken, geweldige auto die het prima doet mits goed ingereden. Verbruik bepaal je zelf, met je rechtervoet kan je wel degelijk tot de 1 op 25 komen mits je je aanpast.

Stanley|05.05.12|16:55

Hallo,
Heb mijn Seat 1.2tdi st nu al 1 jaar, heb nu al 48.210 dkm op de teller, i.d.d eerste beurt is bij de 30.000dkm, m.a.w. auto geeft op de Display aan wanneer hij voor de beurt moet er komt een indicatie (steek sleutel). Indien uw auto bij het optrekken erg bromt als een tractor laat de dealer niks wijs maken een software update doen dit heeft bij mij geholpen. Verbruik bij 100km/u cruisecontrole 1:24/25 hangt van weersinvloeden af(wind).

Jurgen|17.05.12|12:32

Mijn Seat Ibiza ST 1.2 tdi heb ik gekocht eind augustus 2010. Deze heb ik gisteren 16 mei 2012 ingeruild met 107.000km. Ingeruild bij dezelfde Seatdealer Hoge in Emmen. Dezelfde auto maar weer nieuw en toevallig net met een facelift en extra luxe

Verbruik? Ach, dat weten we nu wel. Wat telt; geen wegenbelasting, geen bpm, nauwelijk bijtelling en een auto met heel veel binnenruimte waar elk ikea artikel in past. Afschrijving blijft binnen de perken, totaal hele goedkope kilometers gereden.

Aukje Feenstra|20.01.13|00:06

Wij hebben de Seat Ibiza TDI Ecomotive nu anderhalf jaar en zijn over het vebruik niet tevreden.
We hebben de Seat gekocht omdat de auto erg zuinig zou zijn. 1: 29 zou hij waarschijnlijk niet halen maar 1:25 moest volgens de dealer toch kunnen. Ons record is 1: 20,5 geweest ( in de zomer) en nu het kouder is 1: 18.5
Wij sluiten ons aan bij Remco, mooie praatjes koop je niets voor, dus laat de fabrikant maar eens uitleggen hoe dit kan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest: Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive; de praktijk valt tegen | RijschoolPro
Seat Ibiza ST

Rijtest: Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive; de praktijk valt tegen

AUTOVANDAAG – De Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive heeft fors aan rijeigenschappen moeten inleveren vergeleken met de 1.6 TDI-versie. De rijschoolhouder kan een duidelijke keuze maken: prijs of rijcomfort.

De 1.2 TDI Ecomotive is het stokpaardje van Seat in de Ibiza ST, tenminste als het gaat om gunstige verbruikscijfers en maximaal financieel voordeel. Dankzij een CO2-uitstoot van 89 g/km is de driepitter vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en bpm. Bovendien betaalt de rijinstructeur voor privéverbruik slechts 14 procent bijtelling.

De vrijstelling van mrb bespaart de rijschoolhouder al snel zo’n 900 euro per jaar. Bovendien ligt het omslagpunt van benzine/diesel door deze maatregel op 0 kilometer, dus is de keuze op papier niet moeilijk.

Maar hoe gedraagt de 1.2 zich in de praktijk, zit er nog wel leven in de brouwerij? Weinig. Qua prestaties hoef je niet al te veel te verwachten van de 1.2 TDI met 75 pk en 180 Nm koppel.

Vijfbak
Debet daaraan is ook de handgeschakelde vijfbak. De spatiëring ervan is volledig afgestemd op economische verbruikscijfers. Het toerenverval tussen de versnellingen is groot wat snel accelereren eigenlijk onmogelijk maakt.

Nul naar honderd zou in 14,6 seconden moeten kunnen, wij kwamen niet onder de 17 tellen, en bij 173 km/u geeft de driecilinder er de brui aan. De 1.2 TDI Ecomotive met onder meer een stop-/startsysteem is uiteraard louter om milieutechnische redenen ontwikkeld, echt niet uit dynamisch ‘auto emocion’-oogpunt.

Het gemiddeld verbruik bedraagt slechts 3,4 l/100 km (1 op 29,4). Verder is op isolatiemateriaal flink bespaard. De common rail houdt zich allerminst op de achtergrond. Een toefje gas is genoeg om de bestuurder eraan te herinneren dat hij voor de driecilinder diesel heeft gekozen, daar verandert ook de balansas helemaal niets aan.

Loopcultuur
De isolatie en loopcultuur van de 1.6 TDI (90 of 105 pk) is wat dat betreft veel beter op orde. De zestienhonderd maakt de Ibiza ST stukken levendiger en is zakelijk gezien ook zo gek nog niet met 20 procent bijtelling.

De extra lengte van de station heeft Seat goed weten te verdelen over beide assen, de Ibiza ST rijdt niet anders dan de hatchback. De topuitvoeringen (1.2 TSI en 1.6 TDI) beschikken bovendien over XDS, een elektronisch sper. Samen met ESP zorgt het systeem voor verbeterde prestaties tijdens gripverlies. De elektronica stuurt het vermogen naar het wiel met de meeste grip, zodat het stabiliteitssysteem niet hoeft in te grijpen en er zodoende geen vermogensverlies optreedt. Een vernuftig systeem.

De Ibiza ST is 18 centimeter langer dan de vijfdeurs hatchback en daarmee fors ruimer. Niet alleen de achterpassagiers hebben meer ruimte ter beschikking, ook de bagageruimte is stukken royaler met een inhoud van 430 liter. Opvallend is de lage tildrempel en de relatief vlakke laadvloer van de kofferbak. Voorin is de station identiek aan de hatchback. Dat betekent in de basis een ietwat saai aandoende, grijze kleurstelling voor het dashboard.

Seat heeft alleen de vanafprijzen van de Ibiza ST bekend gemaakt. De 1.2 TDI start bij 16.795 euro. Eind juni staat ie bij de dealer.

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “Rijtest: Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive; de praktijk valt tegen”

Bep Visser Autorijschool|28.11.10|11:02

Ik heb ook een Seat ibiza 1.2 TDI,bevalt als leswagen prima.uitgezonderd enkele punten,Ik heb het start/stop systeem er aflaten halen dat was alleen maar problemen,en ik zit met flikkerende binnen en koplampen verlichting,verder hoor ik steeds een zoemer en weet niet wat dat is,mijn garage ook niet,heb u ook deze problemen dan zou ik dat graag vernemen,groetjes [email protected]

john|03.01.11|00:37

Ik ben erg benieuwd naar jullie verbruikscijfers in de praktijk. Ik heb zelf de ecomotive en gebruik deze ook voor veel snelwegritten. In de praktijk haal ik met moeite 1:20 ook op de snelweg. En bij snelwegverkeer moet ik dan zeker niet de 120 km per uur overschrijden. Graag jullie reacties? Groet John

BJ Stam|03.01.11|12:29

Ik kan mij geheel vinden in de onderstaande ingezonden stukken waarbij verbruik vies tegen valt, langzaam maar zeker wordt het verbruik iets beter maar bij mij scheen er ook iets aan de hand te zijn met een onderdeel voor het brandstofdeel, al met al kan ik zeggen dat tot nu toe de auto niet voldoet aan zijn voorgestelde verwachtingen. wie weet hoe het zal gaan na zijn beurt met aanpassingen in het motormanagement.

Wim|11.01.11|08:35

In de zomer heb ik gemiddeld 1:22 kunnen halen,moet je niet boven de 120 km komen,nu in de winter 1:18.5, valt erg tegen.kunnen ze deze Seat nog afstellen? heeft er iemand ervaring mee ?Er is inmiddels ook een chiptuning beschikbaar van 75 naar 90 pk en gemiddeld 1:25.
Maar dan geen fabrieksgarantie meer.
Als de auto niet wegenbelasting/bpm vrij was,had ik toch wel voor wat meer pk”s gekozen
Dus 2013 snel inruilen

gert nijland|24.01.11|16:46

Soortgelijke ervaring. met de Ibiza ST ecomotive. Prima auto, maar over het brandstofvebruik voel ik me behoorlijk beetgenomen door Seat. 1:19.5 in de winter en zomers 1:21 (max) bij normaal gebruik.En nu maar hopen dat het VAG concern een update voor de software maakt en uitlevert. Tuning buiten de dealer om kan wel, maar is niet aan te bevelen. De motrogarantie vervalt dan.15 PK meer is erg welkom en zal het verbruik omlaag brengen.
Gert

Richard Hofstra|28.01.11|11:16

26-1-2011 net gekocht kwam later ook achter met de test dat hij minder zuinig was maar je dat mag de pret niet druken vindt de auto gewoon mooi en rij er nu twee dagen in het is geen race monster had ik weer een alfa moeten kopen het rijdt wel erg lekker het hoeft voor mij ook niet zo snel kan toch niet in nederland kijk maar wat je per jaar ga besparen zo niet dan over 3 jaar een andere auto kopen.

vaziel|06.05.11|23:22

gaare bak gebruik hem als rijles auto, als ik mijn geld voor de helft er uit heb mag hij naar de sloop prestatie zijn uien, weer terug naar een jap ( toyota)

Bep Visser Autorijschool|15.05.11|10:11

MijnSeat Ibiza st.1.2 Ecomotve laat zo maar controle lampjes branden wel dagen, en ze gaan ook gewoon weer weg,mijn garage zegd dat dit bekent is hebben jullie hier ook mee te maken het gaat vooral om de lampen van het gloeispraal en dat lampje wat aan geeft dal er met de uitlaat gassen iets niet goed is,

Wim|15.05.11|10:49

Nee bij mij gaan geen lampjes onnodig branden,heb de Seat nu 10 mnd.
Eerder bericht van mij 11-01
Nu kil.stand 29000, het hoogste wat ik heb gehaald nu met warm weer is 1 – 23.5
dus zit wat verbetering in,niet sneller als 120 kmu.Rij veel met cruisecontrol en rustig.

ronald|18.06.11|11:31

Wie heeft zijn auto laten tunen. Ik ben erg benieuwd naar de prestaties en het verbruik.
In Augustus 2 seats Ibiza gekocht waarvan ik er 1 naar 30000 km heb verkocht, het verbruik met moeite 1 op 19. Als er een nieuw baasje komt voor de ander is hij weg. Ik heb een leen auto gehad bij een beurt het was een polo 1.6 tdi geloof het of niet ik reed 250 km verder op een tank. Ik ga liever wegenbelasting betalen dan door te rijden met de 1.2 tdi leugen.

daniel|16.08.11|15:15

Ik lees hier vooral slechts over de seat ibiza 1.2 tdi. Ben van plan een te gaan kopen. Voor wie de wagen te traag is had beter van de eerste keer een sterkere motorisatie gekocht ipv hier te zagen over zijn prestaties. Het is maar een 1.2 dus verwacht dan ook niet zoveel. En over het verbruik gesproken nou ja wij weten toch allemaal dat je heel erg moeilijk de verbruikcijfers kunt halen.

G.J. Noeverman|26.08.11|09:27

Eerder had ik een Opel Astra uit 2002. Reed 1;19, erg zuinig met zo’n auto.
In maart 2011 de Ibiza 1.2 Ecomotive aangeschaft, heb nu 19000km gereden en het verbruik valt enorm tegen 1:20.
Onbegrijpelijk, want gezien het verbruik van de Opel zal het niet aan de rijstijl liggen en 120 km/u is voor mij het maximum.

Rien|26.08.11|09:38

Ervaar veel plezier aan mijn seat ibiza 1.2. tdi. Zuinigheid valt mij gezien de reacties mee. Regelmatig nog zuiniger dan 1:25! Uiteraard wel bij ingetogen weg- en rijgedrag en gebruik van de cruisecontrol. Ik heb erg veel last gehad van allerlei brandende controlelampjes. Inmiddels door de garage verholpen. De prijs voor een kleine beurt viel me erg tegen. Ten eerste vond ik een beurt voor een diesel na 15.000 km wel erg snel. Daarbij kwam de prijs (zonder bijzonderheden!) op netto €224,43!

Wim|26.08.11|12:26

Eerdere reactie 11-01-20011.

Inmiddels 38000 km. gelopen.
Bij 15000 km. gebeld voor de eerste beurt, afspraak gemaakt,kom bij de dealer, auto binnen gereden,en ff later komt een medewerker om te zeggen ,dat de eerste beurt pas bij 30000 km. is.
In het begin zeiden ze ook tegen mij,dat de eerste beurt bij 15000 km moest zijn.
Dus beste Rien,ze hebben je niet goed voorgelicht. en bij mij gaan ook regelmatig lampjes branden.maar gaan ook weer weg ,opnieuw starten van de motor

arie van iersel|03.01.12|17:24

Heb ook de tdi ecomotive type 1.2 / 75 pk copa gekocht.
Heb ook een kleine caravan die maar tot 1000 kilo beladen mag worden.
Heeft iemand ervaring met het trekken van een caravan achter de ibiza?
Ben benieuwd naar eventuele rijervaringen.

Remco|19.01.12|11:41

Onze Seat Ibiza 1.2 tdi, haalt net de 1:18 terwijl de auto verkocht wordt met een verbruik van 1:29, sommige andere zeggen dat 1:25 haalbaar moet zijn. Echter halen we dat bij lange na niet. Vandaag bij de garage geweest en dit ook aangekaart, daar zegt men er is niets aan te doen. Wil je een lager verbruik dan moet het 20 graden zijn, windstil en een bepaalde luchtvochtigheid.

Ik zit er over te denken Seat aansprakelijk te stellen voor het verbruik!

Wilfred|21.01.12|17:43

@ Arie van Iersel, kijk op http://www.caravantrekker.nl/basisberekening kan je kijken wat je auto doet i.c.m. je caravan. Ook is een rijimpressie daar te vinden.

martin|23.01.12|21:04

ik heb sinds kort een ibiza st 1.2 eco,het verbruik valt mij ook zeer tegen,ik heb al geklaagd bij mijn dealler,maar hij zegt dat hij nog moet loskomen en dat de gemonteerde winterbanden ook extra verbruiken. maar dit is wel waar van die banden ,maar als de motor los is gaat het verbruik niet van 1op 21 naar 1op 25.
als het niet goed kom zal ik zeker seat aanklagen en als er meer mensen zijn die dit willen is het alleen maar beter want SAMEN STAAN WE STERK
misschien laten chippen

Iwan|08.02.12|13:41

Ik heb sinds januari 2010 een ecomotive (33.000 km). Hierboven lees ik alleen maar slechte reviews. Zelf ben ik erg tevreden met de auto. Met accelereren hoor je de auto wel, maar op de cruisecontrol is het geluid zeker niet hinderlijk.

Vorig jaar heb ik een lekke band gereden. Het verbruik over 60 km was toen 3,7l/100km (80km/u).
Laatste tijd probeer ik wat rustiger te rijden ( 95 km/u). Het verbruik is dan 1/25.
Er zit wel enorm veel verschil in zomer en winterbanden heb ik gemerkt.

Pim|28.02.12|16:56

Ik heb erondertussen 30000 km op zitten en ook de caravan er mee getrokken, geweldige auto die het prima doet mits goed ingereden. Verbruik bepaal je zelf, met je rechtervoet kan je wel degelijk tot de 1 op 25 komen mits je je aanpast.

Stanley|05.05.12|16:55

Hallo,
Heb mijn Seat 1.2tdi st nu al 1 jaar, heb nu al 48.210 dkm op de teller, i.d.d eerste beurt is bij de 30.000dkm, m.a.w. auto geeft op de Display aan wanneer hij voor de beurt moet er komt een indicatie (steek sleutel). Indien uw auto bij het optrekken erg bromt als een tractor laat de dealer niks wijs maken een software update doen dit heeft bij mij geholpen. Verbruik bij 100km/u cruisecontrole 1:24/25 hangt van weersinvloeden af(wind).

Jurgen|17.05.12|12:32

Mijn Seat Ibiza ST 1.2 tdi heb ik gekocht eind augustus 2010. Deze heb ik gisteren 16 mei 2012 ingeruild met 107.000km. Ingeruild bij dezelfde Seatdealer Hoge in Emmen. Dezelfde auto maar weer nieuw en toevallig net met een facelift en extra luxe

Verbruik? Ach, dat weten we nu wel. Wat telt; geen wegenbelasting, geen bpm, nauwelijk bijtelling en een auto met heel veel binnenruimte waar elk ikea artikel in past. Afschrijving blijft binnen de perken, totaal hele goedkope kilometers gereden.

Aukje Feenstra|20.01.13|00:06

Wij hebben de Seat Ibiza TDI Ecomotive nu anderhalf jaar en zijn over het vebruik niet tevreden.
We hebben de Seat gekocht omdat de auto erg zuinig zou zijn. 1: 29 zou hij waarschijnlijk niet halen maar 1:25 moest volgens de dealer toch kunnen. Ons record is 1: 20,5 geweest ( in de zomer) en nu het kouder is 1: 18.5
Wij sluiten ons aan bij Remco, mooie praatjes koop je niets voor, dus laat de fabrikant maar eens uitleggen hoe dit kan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.