Pensioen kost zzp-rijinstructeur 4 euro per uur rijles
Een zelfstandig rijinstructeur moet als ondernemer zelf zijn pensioen regelen. Om na pensionering een bruto inkomen over te houden van € 28.000 per jaar (70% van 40.000), moet hij 35 jaar lang € 4 per lesuur daartoe reserveren. Dat blijkt uit de voorbeeldberekening van Blaak Verzekeringen.
Het inkomen van 28.000 euro bestaat dan uit € 9.000 AOW en € 19.000 pensioen. De maandpremie bedraagt in dit voorbeeld € 492,22, wat op jaarbasis € 5906,64 is.
Rijles
“De rijschoolhouder zal dus een bijdrage van ongeveer € 4,- per rijles nodig hebben. Namelijk: € 5.906 : 46 weken van 38 uur + 19% btw = € 4,02″, vertelt Coen Groenen van Blaak.
“Dit bedrag is weliswaar iets meer dan het maximaal fiscaal aftrekbare bedrag, dat nu bij een inkomen van 40.000 euro ruim 4800 euro bedraagt, maar kan onder voorwaarden hoger worden.”
Pensioen
Meestal wordt er een lijfrenteverzekering of bancaire lijfrente gebruikt om deze oudedagsvoorziening op te bouwen. Met deze inleg wordt er een kapitaal opgebouwd waarmee op de pensioendatum een (uitkerende) lijfrente wordt aangekocht.
Groenen: “Er is ook nog de FOR (fiscale oudedagsreserve, red.) maar deze laat ik nu buiten beschouwing.”
“Omdat je slechts een maximaal percentage van het inkomen fiscaal mag aftrekken voor je pensioen, is het belangrijk op tijd te beginnen. Anders is de kans groot dat je de beoogde 70% van je inkomen niet haalt.”
Kosten
De kosten zijn onder andere afhankelijk van en aantal factoren:
- Leeftijd op moment van start opbouw
- Eventueel elders opgebouwd pensioen
- Recht op volledige AOW, indien iemand niet vanaf zijn 15e tot 65e in Nederland gewoond heeft wordt de AOW uitkering met 2% per jaar gekort dat hij/zij in het buitenland verbleef
- Extra dekkingen, zoals een nabestaandenpensioen of premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid
- Opbouw op basis van beleggingen of vaste rente
Groenen: “Om een goede oudedagsvoorziening op te bouwen zul je ongeveer 10 tot 20% van het bruto inkomen moeten gebruiken rekening houdend met bovenstaande factoren.”
“In de voorbeeldberekening ga ik ervan uit dat de rijschoolhouder nergens anders pensioen heeft opgebouwd. Tevens wordt er een nabestaandenrente en wezenrente meeverzekerd voor de partner en kinderen.”
Overlijden
Bij overlijden van de zelfstandig rijinstructeur na zijn 65e ontvangt de partner 70% van de € 28.000,- uit het voorbeeld. Bij overlijden voor zijn 65e is er een levenslange nabestaandenrente verzekerd van € 20.000,- voor de partner en tot de 21e verjaardag van de kinderen € 5.000,- per kind. De opbouwverzekering vervalt dan.
“Wanneer de rijschoolhouder kiest voor een verzekering op basis van beleggingen dan kan bij deze gelijke premie de einduitkering natuurlijk een stuk hoger dan wel lager uitvallen. Wanneer hij hiervoor kiest en genoegen neemt met het beleggingsrisico wordt zijn inleg uiteraard ook lager”, legt Groenen uit.
Kapitaal
In het voorbeeld is uitgegaan van een verzekering met een garantiekapitaal op basis van 3% met winstdeling. De jaarlijkse pensioenuitkering is vervolgens gebaseerd op een totaalrendement van 4%.
In de berekening zijn de advieskosten nog niet meegenomen. Voorheen werd de adviseur beloond door de verzekeraar met provisie en zat deze beloning in de premie verwerkt. Binnenkort is deze vorm van beloning verboden en ontvangt de klant een adviesnota van de adviseur.
Hoe kan het bestaan als je dit leest dat er nog steeds rijscholen zijn die bv. de erste 4 rijlessen voor € 100,- aanbieden zou je denken? Dat is € 25,- per uur.
Daar zet ik de motor of auto nog niet eens voor buiten.
Wat is rekenen toch altijd weer leuk…Ingeborg….je moet niet voor 8 euro netto per uur werken, maar volgens deze berekening 40.000 gedeeld door 1748 geeft ruim 22 euro per uur. DAN MAG JE DAAR BELASTING OVER BETALEN….Ikke niet voor 8 euri, en een pensioen ad E 500 per maand? en dat aan een financiële misdadiger geven? Met hoop op later? Gekke mede Nederlanders.
Trap er niet in zeg ik je. Je bent gewaarschuwd. Basta
Vanaf nu gaan we allemaal 50,– per uur vragen!!!!
Heb vorige keer al aangegeven: We zijn met 9.000 man/vrouw, waar voor 4.000 instructeurs werk is.
Dat is de reden. Werk wordt ons ontstolen in Nederland, dat is de reden dat we zijn gaan vechten om werk. Uiteindelijk als je de politieke leugens durft door te prikken is leven (en sterven) heel eenvoudig. Nederlanders zijn helaas niet zo nuchter.
In de Randstad is de concurrentie moordend, door het aanbieden van instructeursopleidingen door het UWV aan werklozen is het aantal instructeurs schrikbarend gestegen. Die mensen rijden al met een auto, laten er voor een paar honderd euro dubbele bediening in zetten, kopen een paar spiegels, en gaan rijden voor 20-25 euro per uur!!!! ik kan daar met een pand, kantoorpersoneel, etc toch niet tegen concureren? Laat staan pensioenpremie overhouden.
Dat zeg ik: Je krijgt als een hond een bot toegeworpen in de vorm van een nieuw beroep….rijinstructeur, UWV blij, re-integratie weer ettelijke duizendjes bij elkaar gegraaid. En de markt kapot gemaakt. Ik hoor daar ook bij. Sorry dat ik besta, zou ik bijna zeggen. Het is 1 grote leugen, deze maatschappij. Ga dit beroep w.s. adieu zeggen, want ik heb het spel wel doorzien inmiddels. Of ik word straatarm en sterf , wat ik als Boeedhist niet erg vind, of directeur kindertehuis. We zullen zien.