honda, jazz

Honda Jazz hybride biedt weinig voordeel boven 1.2 benzine

AUTOVANDAAG – Een hybride-aandrijflijn kan vooral in grote auto’s een flinke besparing in het brandstofverbruik opleveren door in de stad en op lage snelheid de verbrandingsmotor te assisteren of zelfs buiten spel te zetten. De compacte Honda Jazz 1.2 is met een gemiddeld verbruik van 5.3 l/100 km al best zuinig. Wat is de meerwaarde dan van de duurdere Jazz Hybrid automaat?

Honda heeft de hybride-aandrijflijn van de Civic en Insight in een ‘standaard’ Jazz verpakking gehangen. Op de typeplaatjes na, is er optisch dan ook geen verschil tussen een Jazz 1.2 en de Jazz Hybrid.

Elektromotor

Het IMA-hybridesysteem dat Honda gebruikt staat voor Integrated Motor Assist en is vrij eenvoudig van opzet. Honda koppelt een 1,4 liter benzinemotor aan een elektromotor met een vermogen van 10 kW. Samen leveren zij een maximum vermogen van 102 pk. Een traploze CVT-transmissie zorgt voor de krachtsoverbrenging.

De Jazz kan niet over een bepaalde afstand volledig elektrisch rijden. De verbrandingsmotor is te allen tijde verantwoordelijk voor de voortstuwing, de elektromotor vormt het knechtje. Geluidloos door de stad bewegen is er dus niet bij. Een stop-start-automaat natuurlijk wel.

Start-/stopsysteem

De motor schakelt bij afremmen al bij zo’n 10 km/u uit. Klein minpunt is het feit dat het start-/stopsysteem niet volledig uitgeschakeld kan worden, dat is namelijk wel zo handig bij file rijden. Bij stapvoets rijden schakelt de motor voortdurend uit en weer aan. Zodra de vaart er weer in komt, loeit de veertienhonderd benzinemotor er flink op los. Verantwoordelijk daarvoor is de traploze CVT-automaat.

Traploos is trouwens niet helemaal waar, Honda heeft namelijk een zestal versnellingen ‘geprogrammeerd’ die met de flippers achter het stuur zijn in te leggen. In de praktijk zul je nauwelijks gebruikmaken van de schakelpaddles. Het geloei van de motor bij vol gas wordt op den duur zelfs zo irritant dat je vanzelf je rijstijl aanpast en meer gedecideerd met het rechterpedaal omspringt. Goed voor verbruik en milieu.

Flower Econ

De Jazz Hybrid is van nature al groen, maar het kan nog groener met een druk op de -jawel, heel toepasselijk- groene ‘Flower’ Econ-knop naast het stuurwiel, onder op het dashboard. Als deze eco-modus wordt ingeschakeld presteert de motor merkbaar minder. Ook de ‘resume’-functie van de cruise control past zijn werkritme aan en brengt de auto tergend langzaam naar de ingestelde snelheid. In de normale modus is trouwens 4 procent meer koppel beschikbaar, in totaal 121 Nm om precies te zijn. Dan snelt de hybride Jazz in 12.1 tellen naar de honderd en haalt een top van 175 km/u.

De rijkwaliteiten van de Jazz zijn echt niet verkeerd. Ondanks zijn hybride karakter wil de Jazz -als het moet- nog behoorlijk vooruit en ook qua vering en demping is een gulden middenweg gevonden, niet te sportief, maar ook niet te comfortabel. Wie van sportief rijden houdt, komt dus niet aan zijn trekken, maar zal überhaupt een hybride niet in overweging nemen. Al gooit een Prius in sport-modus op dat vlak nog best hoge ogen.

Voordeligste hybride

De Jazz is de voordeligste hybride van Nederland. Het is dus in de basis best een compacte auto, terwijl in het binnenste juist weer opvallend veel ruimte voorhanden is. De slimme bioscoopopstelling van de achterbank werkt niet alleen ruimtebesparend, maar is ook nog eens verrekte handig in gebruik. Met één simpele handbeweging klapt de zitting naar beneden en de rugleuning naar voren. Als beide delen van de achterbank zijn neergeklapt ontstaat een mooie vlakke laadvloer. En aangezien het IMA-systeem vrij compact is gehouden, gaat er geen bagageruimte verloren. Alleen het vak onder de vloer van de kofferbak is opgeofferd. Meer niet. Met de achterbank neergeklapt ontstaat een zeer bruikbare stouwruimte van liefst 1.320 liter.

Voorin is eveneens ruimte genoeg, al zijn de zittingen aan de korte kant. Bestuurder en passagier zitten relatief hoog, maar dat is nu eenmaal inherent aan het concept. De Japanners zien de Jazz als een mini-MPV. Dat Honda de aanschafprijs relatief laag kan houden (voor een hybride) komt wel tot uiting in de materiaalkeus. Het dashboard, de portierpanelen, de middentunnel, het heeft allemaal een hoog plasticgehalte.

Prijs hybride Honda Jazz

De voordeligste Honda Jazz 1.2 is er vanaf 14.900 euro en verbruikt 5,3 l/100 km. De hybride Jazz kost 19.200 euro en zou gemiddeld 4,5 l/100 km drinken. Uitgaand van de fabrieksopgaaf (in de praktijk klokten we de hybride Jazz op zo’n 6,0 l/100 km, maar ook de 1.2 zal op de weg minder zuinig zijn) en bijbehorende CO2-uitstoot is de hybride Jazz dus eigenlijk alleen maar interessant voor rijinstructeurs die deze auto ook privé rijden.

De Jazz Hybrid komt in aanmerking voor 14 procent bijtelling, de 1.2 niet. Betaal je geen bijtelling over deze auto, dan kan je beter gewoon voor de 1.2 te gaan. Voor de hybride Jazz zal vanaf 2013 namelijk ook gewoon wegenbelasting betaald moeten worden en het prestatieverschil tussen beide versies is te verwaarlozen.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Honda Jazz hybride biedt weinig voordeel boven 1.2 benzine”

Maarten|16.06.11|23:55

Deze Jazz kan wel op de elektromotor rijden!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Honda Jazz hybride biedt weinig voordeel boven 1.2 benzine | RijschoolPro
honda, jazz

Honda Jazz hybride biedt weinig voordeel boven 1.2 benzine

AUTOVANDAAG – Een hybride-aandrijflijn kan vooral in grote auto’s een flinke besparing in het brandstofverbruik opleveren door in de stad en op lage snelheid de verbrandingsmotor te assisteren of zelfs buiten spel te zetten. De compacte Honda Jazz 1.2 is met een gemiddeld verbruik van 5.3 l/100 km al best zuinig. Wat is de meerwaarde dan van de duurdere Jazz Hybrid automaat?

Honda heeft de hybride-aandrijflijn van de Civic en Insight in een ‘standaard’ Jazz verpakking gehangen. Op de typeplaatjes na, is er optisch dan ook geen verschil tussen een Jazz 1.2 en de Jazz Hybrid.

Elektromotor

Het IMA-hybridesysteem dat Honda gebruikt staat voor Integrated Motor Assist en is vrij eenvoudig van opzet. Honda koppelt een 1,4 liter benzinemotor aan een elektromotor met een vermogen van 10 kW. Samen leveren zij een maximum vermogen van 102 pk. Een traploze CVT-transmissie zorgt voor de krachtsoverbrenging.

De Jazz kan niet over een bepaalde afstand volledig elektrisch rijden. De verbrandingsmotor is te allen tijde verantwoordelijk voor de voortstuwing, de elektromotor vormt het knechtje. Geluidloos door de stad bewegen is er dus niet bij. Een stop-start-automaat natuurlijk wel.

Start-/stopsysteem

De motor schakelt bij afremmen al bij zo’n 10 km/u uit. Klein minpunt is het feit dat het start-/stopsysteem niet volledig uitgeschakeld kan worden, dat is namelijk wel zo handig bij file rijden. Bij stapvoets rijden schakelt de motor voortdurend uit en weer aan. Zodra de vaart er weer in komt, loeit de veertienhonderd benzinemotor er flink op los. Verantwoordelijk daarvoor is de traploze CVT-automaat.

Traploos is trouwens niet helemaal waar, Honda heeft namelijk een zestal versnellingen ‘geprogrammeerd’ die met de flippers achter het stuur zijn in te leggen. In de praktijk zul je nauwelijks gebruikmaken van de schakelpaddles. Het geloei van de motor bij vol gas wordt op den duur zelfs zo irritant dat je vanzelf je rijstijl aanpast en meer gedecideerd met het rechterpedaal omspringt. Goed voor verbruik en milieu.

Flower Econ

De Jazz Hybrid is van nature al groen, maar het kan nog groener met een druk op de -jawel, heel toepasselijk- groene ‘Flower’ Econ-knop naast het stuurwiel, onder op het dashboard. Als deze eco-modus wordt ingeschakeld presteert de motor merkbaar minder. Ook de ‘resume’-functie van de cruise control past zijn werkritme aan en brengt de auto tergend langzaam naar de ingestelde snelheid. In de normale modus is trouwens 4 procent meer koppel beschikbaar, in totaal 121 Nm om precies te zijn. Dan snelt de hybride Jazz in 12.1 tellen naar de honderd en haalt een top van 175 km/u.

De rijkwaliteiten van de Jazz zijn echt niet verkeerd. Ondanks zijn hybride karakter wil de Jazz -als het moet- nog behoorlijk vooruit en ook qua vering en demping is een gulden middenweg gevonden, niet te sportief, maar ook niet te comfortabel. Wie van sportief rijden houdt, komt dus niet aan zijn trekken, maar zal überhaupt een hybride niet in overweging nemen. Al gooit een Prius in sport-modus op dat vlak nog best hoge ogen.

Voordeligste hybride

De Jazz is de voordeligste hybride van Nederland. Het is dus in de basis best een compacte auto, terwijl in het binnenste juist weer opvallend veel ruimte voorhanden is. De slimme bioscoopopstelling van de achterbank werkt niet alleen ruimtebesparend, maar is ook nog eens verrekte handig in gebruik. Met één simpele handbeweging klapt de zitting naar beneden en de rugleuning naar voren. Als beide delen van de achterbank zijn neergeklapt ontstaat een mooie vlakke laadvloer. En aangezien het IMA-systeem vrij compact is gehouden, gaat er geen bagageruimte verloren. Alleen het vak onder de vloer van de kofferbak is opgeofferd. Meer niet. Met de achterbank neergeklapt ontstaat een zeer bruikbare stouwruimte van liefst 1.320 liter.

Voorin is eveneens ruimte genoeg, al zijn de zittingen aan de korte kant. Bestuurder en passagier zitten relatief hoog, maar dat is nu eenmaal inherent aan het concept. De Japanners zien de Jazz als een mini-MPV. Dat Honda de aanschafprijs relatief laag kan houden (voor een hybride) komt wel tot uiting in de materiaalkeus. Het dashboard, de portierpanelen, de middentunnel, het heeft allemaal een hoog plasticgehalte.

Prijs hybride Honda Jazz

De voordeligste Honda Jazz 1.2 is er vanaf 14.900 euro en verbruikt 5,3 l/100 km. De hybride Jazz kost 19.200 euro en zou gemiddeld 4,5 l/100 km drinken. Uitgaand van de fabrieksopgaaf (in de praktijk klokten we de hybride Jazz op zo’n 6,0 l/100 km, maar ook de 1.2 zal op de weg minder zuinig zijn) en bijbehorende CO2-uitstoot is de hybride Jazz dus eigenlijk alleen maar interessant voor rijinstructeurs die deze auto ook privé rijden.

De Jazz Hybrid komt in aanmerking voor 14 procent bijtelling, de 1.2 niet. Betaal je geen bijtelling over deze auto, dan kan je beter gewoon voor de 1.2 te gaan. Voor de hybride Jazz zal vanaf 2013 namelijk ook gewoon wegenbelasting betaald moeten worden en het prestatieverschil tussen beide versies is te verwaarlozen.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Honda Jazz hybride biedt weinig voordeel boven 1.2 benzine”

Maarten|16.06.11|23:55

Deze Jazz kan wel op de elektromotor rijden!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.