Adviesprijs voor een uur rijles bedraagt minimaal 50 euro
De adviesprijs voor een uur autorijles ligt ongeveer op minimaal 50 euro per uur (incl. 19% btw). Als rijscholen besluiten een lager prijsniveau te hanteren, kunnen zij beter adverteren met ‘Nu tijdelijk 20 procent korting’ dan met ‘Nu rijles voor 40 euro’. Dat adviseert SRB-voorzitter Roy van de Blaak.
Om ervoor te zorgen dat de consument een realistisch prijspeil accepteert, is het belangrijk hen inzicht te geven in de opbouw van deze prijs. Daarvoor is de lesprijscalculator ontwikkeld door Stichting Rijschool Belang (SRB).
Lesprijscalculator
“Als rijscholen reactie krijgen van leerlingen dat zij te duur zouden zijn, kunnen zij verwijzen naar de lesprijscalculator om aan te geven dat dit helemaal niet het geval is”, legt Van de Blaak uit. “De consument ziet hiermee het verschil tussen omzet en winst. Dit zijn twee totaal verschillende dingen.”
Op dit moment bedragen de loonkosten voor een rijinstructeur gemiddeld 29,41 euro per uur, zo blijkt uit de calculator. Hiervan moet alles nog betaald worden, belasting werkgever en werknemer, pensioenpremie, arbeidsongeschiktheidsverzekering, ziektekostenpremie etc.
Ondernemersinkomen
Van de Blaak: “Dat is gebaseerd op overheidsrichtlijnen dat een ondernemersinkomen bruto 40.000 euro per jaar moet bedragen. Daar moeten nog een hoop kosten vanaf. Maar dat is in ieder geval minimaal nodig voor een rijschoolondernemer om jarenlang continuiteit te kunnen bieden aan zijn bedrijf.”
Natuurlijk moet de lesauto ook betaald worden. Zo bedraagt de opslag voor een Volkswagen Golf VI TDI per lesuur 6,91 euro. Van de Blaak: “Dat is berekend wanneer een rijschoolhouder voor een normaal bedrag een auto least of koopt, bijvoorbeeld met inkoopkorting van SRB.”
Toeslag voor rijles in de avond
Volgens de lesprijscalculator is het heel normaal een opslag te vragen voor rijles in de avond of het weekend. ’s Avonds en op zaterdag geldt een opslag op het uurtarief van 25%, zondags 50%. Omdat dit berekend moet worden op het bruto tarief, betekent dit een opslag van 7,35 en 14,71 euro per lesuur. De rijschoolhouder kan inloggen om de persoonlijke calculator aan te maken en mag zelf bepalen welk percentage is gewenst.
Verder maakt de lesprijscalculator inzichtelijk dat ook goede verzekeringen geld kosten. Bijvoorbeeld voor letsel of andere schade aan de leerling. “Een te lage lesprijs kan betekenen dat die zaken niet in orde zijn”, licht Van de Blaak toe. “En dat is zeker niet in het belang van de leerling of de rijschool.”
Adviesprijs
Uiteraard zijn alle zaken berekend zonder de wettelijk verplichte 19% btw. Dat komt er nog bovenop. Afhankelijk van de keuzes die een consument maakt in kwaliteitseisen en het tijdstip waarop hij wilt lessen, varieert de adviesprijs voor een uur rijles inclusief de 19% btw op dit moment tussen de 49 euro en 75 euro (kwaliteitsrijschool en rijles op zondag).
Naast het inzichtelijk maken van de lesprijs om zo de omzet van een rijschool op een normaal niveau te brengen, kijkt SRB ook naar de kostenkant voor de rijschoolonderneming. “Zij hebben wij deals gesloten met leveranciers van auto’s, brandstof, incassoservice en administratie”, vertelt Van de Blaak. “Door te besparen op kosten kunnen onze leden wat extra’s verdienen.”
Offferte
De lesprijscalculator is al zo’n 3500 keer geraadpleegd. De website Autorijles.nl van SRB is bezocht door 50.000 unieke bezoekers. Daar kunnen leerlingen offertes aanvragen voor rijles, die gratis doorgestuurd worden aan de rijscholen. Nu worden er zo’n 500 offertes per maand opgevraagd op Autorijles.nl.
“Belangrijk is dat wij in tegenstelling tot allerlei andere vergelijkingssites hiervoor geen euro in rekening brengen aan de rijschool. Zo willen we die andere sites, die geld willen verdienen aan de rijschoolbranche, de pas afsnijden”, vertelt Van de Blaak.
Iedere actieve rijschool in Nederland kan zich hiervoor gratis registreren. Ongeacht bij welke branchevereniging hij is aangesloten; dus ook VRB, Bovag, FAM en ANWB-rijscholen. Van de Blaak: “Om ervoor te zorgen dat het bestand altijd actueel is, wordt rijscholen die langer dan 6 maanden niet inloggen op ‘niet-actief’ gezet in ons bestand. Zij kunnen dan geen offerte-aanvragen ontvangen.”
Bedrijfskosten
“Maar het belangrijkste doel van de service is om de consument te laten zien dat wanneer hij een offerte ontvangt van 55 euro per lesuur rijles, hij erg goedkoop uit is. Want als ondernemer moet je bedrijfskosten wel doorberekenen. En dan is 55 euro per uur een hele goede deal voor de leerling!”
Bart Pals
De lesprijscalculator wordt continu geactualiseerd door SRB. Opmerkingen of aanvullingen? Mail naar [email protected].
Over wat de lesprijs zou moeten zijn heeft men al bibliotheken vol geschreven. Echter deze prijs daadwerkelijk gaan rekenen kost je de kop. Ik heb op internet eens gekeken naar een 25 tal rijscholen binnen een straal van 15 km bij mij in de buurt. De goedkoopste is € 30,= en de duurste € 40,= per uur.
Dit is de zoveelste keer dat er over de tarieven word gesproken!! Doordat iedereen instructeur kan worden en een rijschool naast zijn baan (of behoud van uitkering) kan starten zullen de prijzen te laag blijven!!
Als er nu eerst eens word begonnen dat part-time rijscholen, instructeurs van 65 jaar en ouder door bv belasting maatregels geen btw en zelfstandige aftrek meer hebben dan zal dit aantal rijscholen snel afnemen.
Het is nog steeds zo hoe minder aanbod hoe hoger de prijs word!!
vervolg
De rijschool branche doet er zelf ook vrolijk aan mee aan deze afbraak! Rijscholen moeten stage plekken aanbieden aan aankomende instructeurs, dit zijn wel de concurenten van morgen, die inzage krijgen in de eigen bedrijfsvoering en leerlingen!
Als je er even goed na kijk is het te gek voor woorden, er wordt gemopperd dat er teveel instructeurs zijn, maar diezelfde branche neem wel stagiaires aan!!! Rare jongens die instructeurs zou Astrix zeggen!
vervolg
Kijk nu eens hoe eenvoudig het CBR deztijds haar prijzen heeft verhoogd, er was niemand die er vragen over heeft gesteld! Het rijbewijs / auto heeft in Nederland de status HEILIG! Als de benzine € 1,64 (= fl 3,96!) blijven wij gewoon tanken!! Als bij de APK keuring een en ander gemaakt moet worden en dat € 500,00 moet kosten wordt het (bijna) altijd gedaan!! Zouden de jongeren dan bij € 500,00 aan extra kosten voor het rijbewijs voortaan met de fiets/bus/trein gaan?? Denk het niet!
Ik denk ook niet dat ze dan met de fiets/bus/trein gaan, maar ze kunnen het om de hoek veel goedkoper krijgen en daarom zal die prijs van €55 niet gevraagd kunnen worden. Ik ben overigens in februari gestart met mijn rijschool en vraag €42 per uur, ik heb niks te klagen met ongeveer 20 leerlingen op dit moment, dus als je jezelf goed neerzet in de markt hoef je niet op €30 te gaan zitten.
Ik hoor vaak van collega’s dat het uurtarief omhoog moet . Als je dan even kijkt op
hun site wat voor lespakketten ze dan aanbieden , dan gooien ze hun eigen glazen in en
komen ze niet ééns aan hun eigen tarief.
@ Pascalle,
20 leerlingen is natuurlijk heel mooi maar veel te weinig om van te leven. En wie weet hoeveel je er had gehad als je b.v. € 35,= had gerekend. Laatst had ik een nieuwe leerling die al een kleine 30 lessen had gehad van een andere rijschool. Ik vroeg haar waarom ze in eerste instantie voor die andere rijschool had gekozen. Dat had ze gedaan omdat die € 1,= per les goedkoper was. En ja die mensen zijn er echt meer. Ik zou willen dat ik die € 55,= kon rekenen. Maar helaas.
>>Kijk ik zou het geweldig vinden als ik die € 55,= zou kunnen vragen maar dat is niet reëel. Ook niet door die Lesprijscalculator te laten zien. Daar heeft de klant geen boodschap aan. Die wijst gewoon naar de goedkopere concurrent
Maar het belangrijkste doel van de service is om de consument te laten zien dat wanneer hij een offerte ontvangt van 55 euro per lesuur rijles, hij erg goedkoop uit is. Want als ondernemer moet je bedrijfskosten wel doorberekenen. En dan is 55 euro per uur een hele goede deal voor de leerling!”
Een goede deal?? En dan is de vraag van de leerling dus “En die andere rijschool dan”
Een ieder moet zo langzamerhand toch wel het inzicht in zijn kosten hebben, en zijn eigen verdiensten wat hij per uur over houd, dat iedereen moet bedenken dat van 45 euro en dan minus de btw en je kosten en mede je afschrijving van je auto je bijna niets overhoud en dat het eigenlijk een afbreuk van je eigen bedrijf is. En steeds blijven wij als instructeurs maar door modderen en hoor ik al jaren dezelfde klachten. Waarom laten wij onszelf onderbetalen? Wij doen dit zelf lieve collega’s !!
Nee Marc. Dat ben ik niet met je eens. Ik heb ooit € 45,= gerekend. En toen kwamen er 2 rijscholen in mijn gebied die les gaven voor € 30,=. Kijk dan kun je stoer roepen “Ik nooit” maar als je het aantal aanmeldingen met bijna 60 % ziet teruglopen en er geen uren maar dagen open blijven staan piep je wel anders. Dan ga jij ook in prijs zakken. Met dank aan het UWV en natuurlijk de Bovag. Die het “tekort aan rij instructeurs” netjes hebben opgelost.
P.s. Ik reageerde op Marc’s stelling “Wij doen dit zelf lieve collega’s !!”en niet op het feit dat we eigenlijk meer zouden moeten rekenen.
Uiteraard krijgt het UWV,de Bovak en natuurlijk die stagelopers er weer van langs hier maar dat de branche één ongeorganiseerde puinhoop is waar gewiekste opleiders dankbaar gebruik van maken en topsalarissen aan verdienen is nog bij niemand opgekomen,sterker nog we gaan er iedere paar jaar keurig weer naar toe om onze beurs te laten leegschudden!
goeden dag Hier in Rotterdam is de goedkoopste op dit moment en schrik niet € 11,50 per 60 minuten end e een na goe4dkoopste is 13,50 daarna 15 en 18 ook 22 euro wordt als een normale prijs bezien en die jongens als je er over begint is het ja die arme hebben niet zoveel want ze moeten nog op vakantie kunnen enz Het is gewoon te gek voor woorden vandaar ook dat wij inde brief aan de vaste kamer commissie van ifra en milieu gevraagd hebben om een minimum prijs voor de rijles sen groetjes Wim
he piet, zo ben jij toch ook begonnen, en nu je de hand op de knip moet gaan leggen kan je de concurrent het licht in de ogen niet meer gunnen, nee uwv of bovag, ik denk het niet. jahannes daar sluit ik me meer bij aan, ook nieuwe jongens of dames gun ik dit werk, de rijscholen die stagelopers nemen en hun een kans gunnen, zijn gewoon rijscholen, maar dan een van de goede kant, ik denk dat piet het probleem bij hem zelf moet zoeken want, ook hij is zo begonnen
Nee laat het UWV samen met de Bovag maar lekker van de belastingcenten sinterklaas blijven spelen. Natuurlijk is er ook veel kritiek op de opleiders dus de zin van Johannes “waar gewiekste opleiders dankbaar gebruik van maken en topsalarissen aan verdienen is nog bij niemand opgekomen,” slaat helemaal nergens op. Op de opleiders is juist heel veel kritiek. Zeker omdat ze ook beleid (lees sanctie invoeren) mogen maken. Meld je aan op het forum en doe mee aan de discussies daar ipv anoniem hier.
Allemaal rijschoolhouders zeker. VAST. Alleen maar klagen. Ondertussen met de rest mee doen
En het raar vinden dat rijcusisten klagen over het lestarief wat jezelf in de hand hebt.
Als je nu eerst even bij jezelf gaat kijken en jezelf leert kennen.
Bedenk en kijk niet naar andere site’s Bedenk voor jezelf een oplossing hoe je wel voor jezelf een hogere tarief kunt vragen.
Gelukkig zijn er mensen die er iets aan willen doen.
En doe de andere klagers De hartelijke groeten van mij
Het is jammer dat je in deze business misschien beter anomiem kan zijn,helaas!
Vroeg of laat staan we allemaal weer als makke lammetjes tóch weer bij Innovam of bij de opleiders op de stoep,begrijp je?
En Piet’s standpunt weten we zo onderhand wel,de eerste 20 jaar geen instructeur erbij,dan kan hij z’n leswagens weer voluit laten rijden!Kassa!
Ieder voor zich en God voor ons allen!
Nu nog eens wat samenwerking inplaats van die paar op een forum!
19% BTW ? Zeilles 6% ? Hehe, wie doet er nu iets aan ? NIEMAND !
Denk toch dat het de belangrijkste zaak is om te veranderen !
Is het een idee om het Duitse model over te nemen? Eerst drie jaar bij een bestaande rijschool werken, dan kun je beslissen of je voor je zelf wilt beginnen. Geldt uiteraard voor de nieuwe instromers, want dát is het probleem. Te veel mensen willen dit werk gaan doen, maar beseffen we wel onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Nu lijkt het een soort wild west met de laagste prijs als voordeel voor de leerling. Het mag nog een wonder heten dat NL het zo goed doet in het verkeer.
Van een Spaanse leerling hoorde ik dat er in Spanje een wettelijk minimum tarief verplicht is per uur rijles. Waarom zo’n regel niet doorvoeren? Als ik naar de Bruna ga is er ook een vaste prijs voor een tijdschrift of een boek enz. Dus ja, van dit soort maatregelen zou de branche beter moeten worden.
Heb elders vernomen dat overigens pas over een jaar na de golf van 16,5 jarigen het aantal leerlingen écht gaat teruglopen en er veel rijscholen in de problemen gaan komen. Klopt dit wel?
Autorijschool = een school = onderwijs = 6 %. Maar nee, 19 % Overheid doe er wat aan, dit klopt voor geen meter.
@rhm nutbeii Ik denk geachte dat je het niet helemaal besef of niet wilt beseffen hoe het zit hoelang zit je al in het vak zeker twee weken of zo .Je moet niet vergeten dat de markt over bezadigd is en dat er beslist geen nieuwe meer biju moeten komen want weten jullie de TNTers er uit kunnen in de verzorging of rijinstructie kosteloos Militairen eruit kunnen vrachtwagen chauffeur worden of de rij-instructie in kosteloze opleidingen allemaal Dus RHM die ook niet bekend wil zijn snap je het nu
Heer Rademakers Natuurlijk er zijn nu al collega flink in deproblemen die niet op vakantie meer kunnen enkelen hun koophuis kwijt zijn enkele geen hypotheek meer kunnen krijgen , en maar goedkoop werken allemaal zie ook onze brief op het forum die naar de vaste kamer commissie gestuurd is dat moet er gebeuren , en dan over samen een vuist goed er zijn enkele die open meedoen maar merendeel in een stil hoekje goes zo jongens ik merk het wel tzt groet Wim
Wat denk je van de timmermannen en schilders met die open grenzen?Zouden al die bedrijven blij zijn?
Allemaal oneerlijk risico voor de ondernemer!
Zolang er nog redelijk werk is zeg ik :je moet nieuwe instructeurs een kans geven,altijd dat gedoe over te weinig werk…………..!
Dat hoorde ik 10 jaar geleden al!
Als je dan ziet waar iedereen nog in rijdt zal het allemaal wel loslopen
Johannse en de rest slaap maar lekker verder en wordt niet te vroeg wakker hoor , hebben jullie al die grapjassen hier die zo’n grote mond hebben zo van dat maakt mij niet geef iedereen een kans zelf wel een rijschool hebben ?
En als ze rijles geven denk ik dat het zelf van die arme UVW ers zijn die een uitkering van ca 1200 euro netto hebben en onze markt verzieken
groetjes Wim
Ik wil je best uit je boze droom helpen hoor Wim!
Als er bij mij iemand aan de deur komt die, bij die door ons allen aanbeden grappenmakers die zich instituut mogen noemen van z’n bij mekaar geschraapte 6000 euro!!! is afgeholpen voor een opleiding en hij ten einde raad is omdat niemand ‘m een stage wil geven ik dan wel bereid ben dat te doen! Slecht hé????
En dat voor zo’n zielige UWV er,zonder rijschool……
Wat zijn we toch sociaal hé!
Goh, worden timmermannen en schilders ook al door het UWV en de Bovag gratis opgeleid?
Heeft iemand ervaring met de social media zoals Facebook, Twitter enz. Dit zou de nieuwste trend zijn, want jongeren doen niets meer zonder hun computer. Is er iemand hier die kan bevestigen dat leerlingen zich aanmelden via dergelijke sites op internet?
Dat gezeur ook altijd over die stage. Ik heb bij het voorstel van het nieuwe WRM al geroepen dat er een probleem zou komen. Neee, riepen Bovag en de opleidings instituten. Maar ja ik krijg wel gelijk. En wie kijken de instructeurs in opleiding hier op an?? De rijscholen. Niet de opleiders waar ze bakken geld naar toe brengen. Neeee. Die niet. Die trekken hun handjes er ook lekker van af en blijven bij de critici lekker buiten schot. >>
>>Leg gewoon de verantwoordelijkheid daar. Want daar hoort deze. Als dan de leerling niet tijdig een stage adres kan vinden dan moet de opleider maar gratis voor alle herexamens en opleidingskosten opdraaien. Het is toch te gek voor woorden dat een wezenlijk del van de opleiding geen verantwoording is van de opleider?? Of beter gewoon de stage afschaffen.
@ H. Rademakers,
Mooie vraag voor het forum. Daar zal ik je er alles over vertellen.
07.07.11 | 14:32 | Johannes
Het is jammer dat je in deze business misschien beter anomiem kan zijn,helaas!
Vroeg of laat staan we allemaal weer als makke lammetjes tóch weer bij Innovam of bij de opleiders op de stoep,begrijp je?
Nogal een beschuldiging Johannes. Je zegt hier dus dat het Innovam een corrupt instituut is. Ik geloof niet in dat soort complottheorieën. Alsof Jim Schouten hier namen noteert van mensen die, omdat ze kritisch zijn, niet mogen slagen. >>
>>Wat een flauwekul. We hebben hier met volwassen, verstandige mensen te maken hoor. Maar ja, in de branche roepen ze maar al te graag dat “het beter is anoniem te blijven” En dan heeft iedereen een mooie smoes om anoniem te roepen wat ze willen. Stoer hoor! Maar wel anderen, die wel aangemeld zijn zoals Wim, aanvallen. Ik vind dat laf en beneden alle peil.
IIk zou de laatste zijn die beweert dat er vreemde praktijken plaatsvinden bij innovam maar je staat tóch wel erg open en bloot op dat forum ,ook voor collega’s en concurrenten en dat zal toch veel mensen ervan weerhouden zich aan te melden misschien!
Ik heb trouwens geen idee of Wim staat aangemeld daar,ik had trouwens meer het idee dat ie mij aanviel,toch?
Goede avond,
wat wordt er vijandig gediscusieerd valt me op, of noem je dit scherp blijven.
Ben ook van plan om een rijschool op te starten, moet eerst de opleiding volgen,
en het UWV afwachten.
Ja na 25 jaar werkzaam te zijn geweest voor mijn baas moet ik het veld ruimen,
veel met leerlingen te maken gehad, ben ook praktijkopleider.(metaal branch)
Nu ik dit allemaal lees wordt alles er niet aantrekkelijker op om te starten,
echter ga het wel doen.
gr
Chris.
ps nog positieve tips, altijd welkom.
Het was een afspraak tussen de Bovag en het UWV om mensen op te leiden tot rij instructeur. Nu schrijft de Bovag zelf: “De markt wordt nu overspoeld met rijinstructeurs die geen baan kunnen vinden en daarom voor zichzelf beginnen” Daarom wil de Bovag hieraan niet verder meewerken. En nu steekt het UWV haar kop dus in het zand. Lees de nieuwsbrief van de Bovag maar even: http://www.bovagkrant.nl/rijscholen/46047-bovag_stop_opleiden_werklozen_tot_rijinstructeur.html
@ Chris,
Wen er maar vast aan dat rijscholen elkaar liever dwars zitten dan elkaar helpen. Ook zullen ze nooit één front vormen. Je ziet dat alleen al met de enquete die het IBKI heeft verzonden; de helft van de ongeveer 13.000 instructeurs heeft een mail gehad, daarvan hebben er 839 hun mening ingezonden. Oftewel, veel geschreeuw en weinig wol.
@ Chris,
Meld je aan op het forum. Daar kun je alle vragen kwijt.
Heren en dames. Om de gemoederen een beetje te sussen heg ik betrouwbare brom mogen vernemen dat het potje voor de opleidingen via het UWV leeg is. Bewijs hiervan is al de “val” van compact opleidingen. Dan nog even een vraag. we klagen heel wat af. Is het niet verstandiger om alle krachten eens te gaan bundelen en de oren te gaan wassen van de heren/dames in Den Haag voor een eerlijkere behandeling.
Beste Johannes om jou en vele andere hier te berichten , kan ik je het volgende mededelen ;
Wij zijnde Harold Gerritsen van Venva , Ben en Yvonnen Bridel en ik Wim Klapwijk hebben in overl;eg met elk onze eigen achterban de brief geschreven naar de vatse tweede kamer commissie van infrastructuur en milieu met het verzoek dat leze onze brief op het FORUM , wij krijgen na het zomerreces zie vervolg
berichtgeving van de Commissie en een uitnodiging . Ook zijn er na de mededelingen en geroep van ons drieen bij verkeers pro vele aanmeldingen gekomen het waren er honderden helaas is mijn computer gecrasht dus hierbij het verzoek aan de mensen die mij aangeschreven hebben om dat nogmaals te doen , maar ik heb jou nu niet en vermoedelijk zal ik jou nooit niet zien om je aan te melden wij moeten nu eens een vuist gaan maken en niet als makkenschapen in een hok doen wat je gevraagd wordt vervolg
Want zij de instituten leze allen inclusief BOVAG hebben ons nodig wij niet hen want als wij een maand geen examens aanvragen is het CBR weg bijvoorbeeld niet dat ik dat wil maar dit dient als voorbeeld als wij geen stage laten gebeuren dan zijn de jongepier en kantelberg en vele anderen weg en dat moeten wij bereiken Dan naar John bedankt John voor je inmenging en voor de rest laat een ieder zich bij ons aansluiten het kost niets en we kunnen alleen maar winnen of gelijk spelen in deze game
onze brief vind je onder sanctie WRM succes
Wim KLapwijk
Ik heb voordat ik in deze branche ging werken een vertaalbureau gehad en dat is precies hetzelfde. Heel veel zzp’ers net als in de rijschoolwereld. Ondanks enkele “belangenorganisaties” blijft het een eendenvijver. Een hoop gekwaak en iedereen heeft een eigen mening zonder dat er spijkers met koppen worden geslagen. Om een branche te stroomlijnen en te professionaliseren is er maar één ding nodig: daadkracht door de politiek: basis lesprijs, regulering toestroom nieuwe rij-instructeurs enz.
het is jammer dat er niet gereageerd word door instr.met uitkering en die geholpen zijn door hert uwv.
jammer dat er geen reactie zijn van instr, die ver onder de prijs rijden.
of kunnen zij dit niet lezen ?
Wat een reacties over van alles en nog wat… Het ging hier om het lestarief van 50 euro toch?!
Ik bied nu nog pakketten aan met een lager tarief, maar de losse lessen zijn wel al 50,- De lespakketten zullen ook gefaseerd gaan stijgen.
Als we nou eens samenwerken ipv tegenwerken en collectief die prijs omhoog brengen dan lijkt het tenminste niet meer zo normaal dat een rijles slechts 35,- kost. Natuurlijk blijven er schooltjes onder de 40,- rijden maar die zijn niet opgericht om lang te bestaan.
(vervolg)
Dus de rijscholen die kwaliteit, service en garanties kunnen bieden voor een uurtarief met een “5” er voor die wint op langere termijn. ook daarmee komt je agenda wel vol. (geef toe, die goedkope rijschool zit ook een keer vol)
en ik ben het er mee eens dat er een minimum lesprijs moet komen, maar laat wel een goede controle op zwartwerkers komen, want anders is het nog niet eerlijk
@ Sjaak,
Anoniem roepen dat je al € 50,= per losse les rekent is heel gemakkelijk. Ik ken geen enkele rijschool die dat doet. Dus maak je even bekend zodat we e.e.a. kunnen controleren. Ik geloof er namelijk helemaal niets van. Maar dat is mijn mening.
Af en toe heftige discussies. Op zich is dit een goede zaak. We moeten er maar eens over nadenken waar we mee bezig zijn met die veel te lage lesprijzen. maar vooral ook hoe we met zijn allen naar een goede welverdiende boterham kunnen gaan. Rijscholen die een lesprijs hanteren van 50 Euro en meer zijn er wel degelijk en wat denk je? Ze hebben de auto`s gewoon vol. Het kan dus wel in sommige regio`s. Reken een prijs voor je rijles waarvan je denkt dat je rijles dit waard is.
08.07.11 | 18:51 | secretaris VRB
Rijscholen die een lesprijs hanteren van 50 Euro en meer zijn er wel degelijk en wat denk je? Ze hebben de auto`s gewoon vol. Het kan dus wel in sommige regio`s.
Ja dat hoor ik wel vaker maar ik kan ze in mijn regio (en daarbuiten) niet vinden. En dan in een zin erachteraan “Ze hebben de auto`s gewoon vol.”vind ik ook knap. Wie kan er bij een ander in de auto kijken. Ik zou wel eens willen weten wie die rijscholen zijn die € 50,= rekenen.>>
>> Kijk secretaris dat de lesprijs omhoog zou moeten zijn we allemaal met alkaar eens. Maar zolang er bij mij in de regio UWV-ers door subsidies op een lesprijs van € 30,= zitten is het vragen van de genoemde minimaal € 50,= gewoon het faillisement van je rijschool. Er zijn al sites op internet die voor iedereen de goedkoopste rijschool in de regio zoeken. Waarom zou zo,n site bestaan? Omdat er behoefte aan is. Men wil dus weten waar men het goedkoopst kan lessen. >>
> En wat lees ik dikwijls voor verzet tegen die prijsstunters? Dooddoeners en nietszeggende zinnen als “Kwaliteit kost meer” of “goedkoop is duurkoop” Daar heeft de consument lak aan. Die kiest in heel veel gevallen voor die goedkopere rijschool. Ik heb zelf aan den lijve ondervonden dat mijn aanmeldingen terug liepen toen ik € 45,= ging rekenen. De omslag kwam toen ik in (dure) advertenties een prijsverlaging aankondigde. Een leerling was begonnen bij conccurent voor een prijsverschil van € 1,=
Wat voor tarief is dan op dit moment realistisch? Ik zit op dit moment op eur 40,= per uur, reken dus EUR 60,= voor een les van 1,5 uur. Voor minder kan het eigenlijk niet, na aftrek van alles.
En ik geef liever les aan 1 leerling voor EUR 60,= dan 2 leerlingen voor EUR 30,= Per saldo maakt dat namelijk niets uit. Wie is dan slim bezig?
@John
ik reken 48 euro in de pakketten voor een les van 60 minuten. ik ken in de omgeving rijscholen die 48 euro per 55 minuten rekenen.
Nogmaals ik hoor altijd “ik ken…” en “bij mij in de buurt” maar nooit “Rijschool de Stoeptegel in Oestgeest” Ook een antwoord als “Ik reken in de pakketten” vind ik vaag. Waarom geen prijs van de losse lesen? Ik ben een controlfreak. Ik geloof pas dingen als ik ze zie. Ook op uw website secrataris zie ik geen prijs staan. Heeft dat een reden??
John
Ik geef nooit geen prijzen op de website. Prijzen op de website zijn cijfers die de potientiele klant niks zeggen over diegene die achter de cijfers zit. ik heb liever dat men belt en naar de prijzen vraagt. Je kunt het gesprek dan laten gaan op kwaliteit en persoonlijke begeleiding.
Ik reken voor losse lessen 2 euro meer per uur.
Goed. Niet te controleren dus. Maar het feit dat jij die € 50,= niet op je site zet zegt genoeg. Doe je dat n.l. wel dan blijft dat telefoontje uit. En ook van Sjaak die hier hard roept € 50,= te rekenen en iedere rijschool die minder dan € 40,= rekent als “rijschooltje” afdoet horen we niets meer. Ik had ook niet anders verwacht. En ik geloof hem ook niet. We staan allemaal wel eens bij het CBR en dan horen we collega’s opscheppen over hun slagingspercentage’s. >>
>>Eenmaal thuis controleer ik die dan wel eens. Dan blijkt dat ze er zonder schaamte 20 tot 30% “bijliegen” En dat terwijl ze weten dat ze te controleren zijn. Daarom hecht ik 0 waarde aan wat iemand hier annoniem roept. Dat geldt overigens niet voor jou secretaris daar ik weet wie je bent.
John,
het probleem is dat de meeste instructeurs met hun inkomen 50 euro veel geld vinden. Dat kan iets zeggen over het inkomen. Veel rekenen de 10 cent korting die ze bij de pomp bedingen door aan de klanten, maar dat is toch hun verdienste. ook de 75% noc laim wordt netjes door gerekend, maar ook hier geld dat je die zelf verdient hebt door goed opletten en netjes werken. Vergeten wordt dat je ok zelf elk financieel risico zult moeten lijden.
Ook een goede arbeisongeschiktheidsverzekering wordt vergeten. De verzekering loopt vaak ook maar tot 60 jaar, wat inhoud dat je zult moeten sparen om de laatste 6 jaar van werkzame leven te kunnen overbruggen bij tegenslag
Eind 2008 waren er ongeveer 5200 rijscholen die de kost probeerden te verdienen met rijles geven. In 2010 waren er ongeveer 10% minder leerlingen dan in 2008 en waren er een 7000 rijscholen actief. Om het zelfde te kunnen verdienen als in 2008 zal je dus een behoorlijk prijsverhoging moeten doorvoeren in 2011 en waarschijnlijk minder klanten hebben. Minder klandizie ligt niet aan de prijs, maar vooral aan het veel grotere aantal mensen wat uit dezelfde ruif probeert te eten.
Even voor de goede orde secretaris, Ik ben groot voorstander van de door het VRB voorgestelde tarief van minimaal € 50,= Ik ben rijschoolhouder en weet wat de kosten zijn. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat deze prijzen, hoe nodig ook, in veel gebieden niet te rekenen zijn omdat dan het aantal aanmeldingen te ver naar beneden gaat. Een eeuwenoude economische wet stelt dat hoe groter het aanbod, hoe lager de prijs wordt. Zeker als er zwaar gesubsidieerd aanbod is.
@John
ik begrijp je heel goed. Maar wat we moeten voorkomen dat we in een circel naar beneden gaan en blijven gaan. We zullen met zijn allen moeten proberen elkaar te overtuigen voordat het echt goed fout gaat.
Er mag net als in meerdere beroepen ook een verhoging zijn van de lesprijs voor de avonden en op de zaterdag.
Dit is namelijk ook overwerk zeker als je de hele dag al les hebt gegeven dan mag je best meer berekenen na 17.00 u
Deze prijs kan je gewoon hanteren in overleg met de kandidaat vertel het en zet het op de afsprakenkaart.
Basis prijs bij ons E.42,50 de losse lesprijs en eventueel onderstaande verhogingen.
E.5,- extra op zaterdag, en E.2,50 na 17.00 u of na 19.00 u E.5- extra.
Ook ik vind dat de prijs naar E.50,- moet maar door het grote aantal nieuwe rijscholen in mijn kring waar ook de UWV rijscholen bij horen en de rijscholen die veel stage mensen opleiden die dan daarna voor zich zelf gaan werken,hebben mij ook gedwongen om de lesprijs te verlagen in 2009.
Ik ben ook al 32 jaar rijschoolhouder en zie steeds nieuwe rijscholen bij komen maar toch te weinig afvallen.
Beter is het Duitse model waar nieuwe instrukteurs eerst enkele jaren in loondienst moeten.
Heel mooi Ger, maar ook jouw prijs ligt ver onder de “minimale lesprijs” va € 50,= die nota bene jouw eigen organisatie als minimum ziet.
@ John ; De lesprijs heb ik in 2009 moeten verlagen omdat ook in mijn regio de UWV rijscholen en de rijscholen die veel stagelopers opleiden om daarna voor zich zelf te starten de prijs terug brachten naar E.35,- gemiddeld.
In mijn gemeente met 30.000 inwoners rijden meer dan 28 lesauto,s Cat.B rond dus ga er dan maar eens aan staan.
Met E.42,50 ben ik een van de duurste rijscholen maar OOK ik vind dat de prijs naar E.50,- moet !!
Mijn prijs was in 2009 hoger dan nu in 2011
@ Ger,
Het lijkt mijn betoog wel. Lees mijn post van 08-07 er maar op na. Mij is hetzelfde overkomen. Kijk ik ben het met jullie eens. Ik wil ook een eerlijke lesprijs maar dat wordt ons door het UWV in samenwerking met de Bovag onmogelijk gemaakt. En ik denk dat het eind nog niet in zicht is. Want stel dat in november het leerlingaantal stijgt dan zullen velen weer roepen dat er een tekort is aan instructeurs en dat zal de prijs over 1 1/2 jaar nog verder doen dalen. >>
> Maar de VRB brengt wel dit nieuws naar buiten zonder daar nuances in aan te brengen. Alsof een “lesprijscalculator”de oplossing is. Ik heb veel ervaring v.w.b. marketing en kan je vertellen dat een consument totaal niet geïnteresseerd is in de opbouw van de prijs. Deze legt jouw prijs gewoon naast die van een ander.
Sjaak, Sorry je hebt met een collega te maken die Nima A heeft gedaan. Die € 50,= staat inderdaad op jouw site. Sorry. Kun je me even verklaren waarom bij een pakket van 20 uur (waaraan 95 % nog te weinig lessen heeft) je lesprijs daalt tot € 41,50 en bij 30 lessen tor € 40,=? Zou ik een gokje wagen? Je verkoopt liever een pakket. Kijk als het verschil nu 2 of 3 euro was geweest had ik je geloofd. Maar een verschil van € 8,50 per les bij 20 lessen en € 10,= bij 35 lessen? Laat me niet lachen.
Beste John, Sjaak, e.a. Ik ben sinds 2007 bezig maar als ik alleen al vandaag het aantal lesauto’s met een L zie (dus zonder naam, de typische bijklussers in het weekeinde en de avond) weet ik niet hoe het e.e.a. zich de komende maanden gaat ontwikkelen, afgezien van een boost in het najaar vanwege de 16,5 jarigen. Kan iemand een voorspelling doen? En zullen er rijscholen gaan sneuvelen? Probleem samengevat teveel rijscholen zijn (ook al verschilt dat per regio).
Zijn er collega’s die ervaring hebben met rijden buiten de eigen regio? Ik hoor wel eens verhalen (voor wat ze waard zijn) dat er regio’s zijn met een tekort aan rijscholen.
@ H Rademakers
Ik heb egzien het feit van ractie op sanctei WRM het vermeoden dat de beroepsrijscholen de kleinere dan zo goed als weg zijn in 2013 er worden nu al hypotheken en financieringen geweigerd een hel hoop hebben er problemen metbd e belastingdienst dus de progonse is samen een vuist of samen weg groet Wim
@ H Rademakers,
In onze regio is er zeker geen tekort aan rijscholen.
We zien wel veel rijscholen uit bijv. Amsterdam en Almere rijden, maar dat is vaak meer omdat zij denken dat hun kandidaten in Emmeloord of Harderwijk wel slagen terwijl dat in andere plaatsen niet wil lukken.
Er komen (vooral op zaterdag) zelfs rijscholen uit bijv. Delft of Leiden om hier examen te doen….
@Wim dus je denkt dat de kleine rijscholen het onderspit gaan delven? Ik was voordat ik mijn rijschool startte actief als vertaler met mijn vertaalbureau. Ook al is het daar kommer en kwel ook daar werd geroepen dat de grote zouden overleven, wel de kleintjes zijn er nog steeds. De kleintjes blijken in de praktijk taaier te zijn dan verwacht. Je bent als ondernemer succesvol als je weet te overleven, op wat voor manier ook. Ik denk wel dat er veel gaan verdwijnen maar niemand wil daarbij horen!
Niet zo vreemd dat ook kleine rijscholen het vol kunnen houden. Ze hebben immers veel minder kosten die een rijschool met personeel wel heeft. Bovendien hoor ik van eenpitters regelmatig dat ze géén Arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben, en geen Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Bovendien sparen ze ook niet voor de toekomst.
Tja, dan kun je met minder geld toe.
Geachte collega’s
Hoe vinden jullie die sites zoals groupon e.d. waar rijscholen aanbiedingen met lessen en examen doen tegen een spotprijs. Kan zeggen, bijna voor niets!!
Hoe verziek je de markt! Waarom niet meteen ALLES GRATIS!
@Peter. Heel slecht Peter!! Ik heb er zelf een keer aan meegedaan. Geldwolven zijn het, maar je genereert even publiciteit. Je werkt gewoon voor Groupon. En ze accepteren geen wijzigingen zodat je écht geen cent overhoudt.
een vuist maken roepen we allemaal !!!!!! maar kunnen we die gasten die voor 20.00 euro rijden niet gewoon een schop onder hun hol geven.
@ Henk,
Dat zal moeten worden aangepakt aan de bron. Dus het plan dat men nu weer heeft, dat iemand in de WW zwaar gesteund, kan gaan proberen een rijschool te starten zal moeten worden tegengehouden. Daarnaast zal ook de belastingdienst meer moeten controleren. Deze prijzen staan gewoon op internet. Iedereen weet dat dit geen eerlijke prijzen zijn en toch wordt er niet ingegrepen. Ongelofelijk toch??
Alleen als er een rijschool-lobby is die de politiek kan en wil beïnvloeden, zal er wat veranderen, eerder niet.
Dat je in het begin iets met de prijs moet doen om je in de markt te kunnen positioneren is normaal maar iedereen weet dat je dat (indien je nog een priveleven ernaast wil hebben) dit niet kunt volhouden. Om kwaliteit te kunnen leveren is 50 lesuur per week een absoluut maximum en anders gaat het tenkoste van je priveleven, leskwaliteit en het algemeen welzijn van de instructeur en daar is geen enkele klant bij gebaat.
Groeten,
Marc
@wim
beste wim ik ben wel benieuwd naar de brief. ik kan hem alllen niet vinden.
zou je duidelijker aan willen geven waar deze staat. bv door de link hier neer te zetten.
ik ben het met jou en vele andere eens dat we nu eens een vuist moetten gaan maken!
mvg wannes
De oplossing is toch echt simpel, beste collega’s. En dat is dat de overheid een minimum tarief van EUR 40 verplicht stelt, bijvoorbeeld. Einde probleem mits gecontroleerd enzovoort. Dan komt de kwaliteit om de hoek kijken en zal dat een keuze criterium worden in plaats van dat gezeik over een lage lesprijs. Dit gebeurt in andere landen ook, waarom niet? Vrije marktwerking of zo? Onzin. De lage prijzen worden veroorzaakt door alle rommelaars in de markt, die moeten er uit.
De lage prijen worden veroorzaakt door het enorme overschot aan instructeurs. Kijk maar eens op rijschoolgegevens.nl hoeveel rijscholen er minder dan 10 eerste examens per jaar doen. We hebben een rechts kabinet dat marktwerking hoog in het vaandel heeft staan dus die minimum lesprijs komt er nooit. Daarnaast klopt er niets van de redenering dat diegenen die lage prijzen rekenen slechte rijscholen zouden zijn. Ja dat wil iedereen. En iedereen wil ook dat deze verdwijnen. Maar helaas….
Wat is dan volgens jou, John, de enige echte oplossing, in een paar heldere zinnen geformuleerd? Het vak van rij-instructeur is vreselijk ondergewaardeerd, terwijl het toch zo’n mooi en verantwoordelijk vak is. Daar moet een passende beloning tegenover staan. Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik niet meer zo makkelijk kan switchen, sterker nog daar heb ik helemaal geen zin in. Ik denk dat een sterke lobby het enige antwoord is. Waarom is die er niet en in andere branches wel?
Nou dan is dat strenge beleid t.a.v. verlenging bevoegdheid misschien nog niet eens zo’n slecht idee. De rotte appels verdwijnen dan vanzelf (of niet, ze blijven lesgeven zonder bevoegdheid, dus strenge controle van de politie is wel noodzakelijk).
@ Mitchel,
Ik ben het met het eerste deel van jouw schrijven 100 % eens. Het is niet dat ik tegen een minimumprijs ben. Het enige wat ik schrijf is dat die er niet gaat komen om de redenen die ik noemde. Door de bijscholing gaan de goedkope rijscholen niet verdwijnen. De wens is hier de vader van de gedachte. En strengere controle gaat er zeker niet komen. Ik heb al 25 jaar mijn rijbewijs, rijd heel veel en heb mijn rijbewijs slechts 2 x moeten laten zien. Dus…..
In mijn ogen is er maar 1 oplossing.
Maak het aantrekkelijker om in loondienst te gaan werken door te gaan staan voor een goede CAO met reeele salarissen.
Ik werk ondertussen 7 jaar voor dezelfde baas en dat komt niet omdat het allemaal zo goed geregeld is…