Belastingdienst gestart met boekenonderzoek bij 350 rijscholen
De Belastingdienst is gestart met boekenonderzoeken bij 350 ‘verdachte’ rijscholen. De diverse regio-inspecteurs gaan bij deze rijschoolhouders op bezoek om te kijken of er sprake is van belastingontduiking. Zij behoren tot de groep van 2.100 rijscholen die een oproep van de Belastingdienst hebben ontvangen zich te melden, maar hebben daar geen gehoor aan gegeven. In totaal 500 rijscholen hebben na het ontvangen van deze brief wel contact opgenomen met de Belastingdienst om tekst en uitleg te geven.
Uit onderzoek van de Belastingdienst blijkt dat er bij ruim tweeduizend rijscholen grote verschillen bestaan tussen het aantal ingekochte praktijkexamens bij het CBR en de opgegeven omzet die daarbij zou moeten horen.
Lesprijs
“Rijscholen die zich bij ons gemeld hebben geven aan dat de lagere omzetten veroorzaakt worden door lage tarieven”, vertelt Richard Buijs van de Belastingdienst. “Bijvoorbeeld als ze aan prijsacties doen, veel concurrentie hebben, of hun inkomen aangevuld krijgen met een uitkering. Of als ze de rijschool als bijbaan hebben.”
Overigens vrijwaart het tekst en uitleg geven door rijscholen hen niet van controle door de Belastingdienst. “Wij bekijken per geval of wij in hun verhaal meegaan. Want het kan natuurlijk ook een smoes zijn”, zegt Buijs. “Een verklaring biedt geen vrijwaring. Dat wordt in hun dossier opgenomen, waarna we alsnog kunnen gaan controleren.”
Examens inkopen
Merkwaardig is dat de Belastingdienst incidenteel van rijscholen te horen krijgt dat ze examens voor andere rijscholen inkopen. En dat daardoor hun aantal ingekochte examens niet meer correspondeert met het aantal gegeven rijlessen. Overigens is dat helemaal niet toegestaan door het CBR.
“Een rijschool moet onder zijn eigen naam een praktijkexamen aanvragen. En vervolgens moet deze naam ook zichtbaar zijn op de lesauto tijdens het examen”, zegt CBR-woordvoerder Coen Sleddering. “Het is niet toegestaan dat rijscholen voor iemand anders examens afnemen. Daar controleren de examinatoren op.”
Aangifte
Naast de 500 rijscholen die rechtstreeks contact op hebben genomen met de Belastingdienst, is er ook nog een aantal dat zijn aangifte gewijzigd heeft of zijn fiscalist naar de Belastingdienst heeft gestuurd. Hoe groot die groep is, kan Buijs nu nog niet zeggen. Dat zal binnenkort duidelijk worden.
In hoeverre de groep van 350 rijscholen die nu concreet onderzocht worden de Belasting ontduiken, daar zal binnen enkele maanden duidelijkheid over komen. Deze resultaten zal de Belastingdienst evalueren, waarna de overige rijscholen aan de beurt zijn.
Zwart rijles
Rijscholen die zwart rijles geven zijn een doorn in het oog van goedwillende rijscholen en de overheid. Omdat er bijvoorbeeld geen BTW (21%), loonheffing en sociale lasten worden afgedragen, leidt dat tot enorme prijserosie. Daardoor kunnen veel professionele rijscholen moeilijk het hoofd boven water houden.
Bart Pals
Goede zaak, vreemde verhalen. Het wordt tijd dat het kaf van het koren gescheiden wordt.
Niet zo verwonderlijk dat rijscholen opeens
veel examens aanvragen voor leerlingen van andere rijscholen..,
immers door de WRM Sanctie worden er rijscholen
binnen 7 dagen door het IBKI gesloten
en de bestaande CBR aanvragen van die rijschool
moeten toch ergens naartoe,
of moeten die gedupeerde examen kandidaten maar nergens
meer examen doen tot hun rijinstructeur weer heringetreden is.
met dank aan i&m .Minister Schultz en de Bovag lobby …foutje bedankt
Gerrit, dat zullen uitzonderingen zijn. En een rijschool wordt niet gesloten als 1 instucteur zijn IBKI certioficering niet haalt, alleen de betreffende instructeur zijn/haar bevoegdheid wordt ingetrokken. De rijschool kan dan alleen in geval van eenpitters gesloten worden. Of dat juist is, is een heel andere discussie. Het is anders wanneer rijscholen frauderen bij de belastingdienst en het zo dus ook verzieken voor anderen omdat ze geen belasting betalen en dus veel lagere prijzen hanteren.
@edgar smit
ik weet het maar je zult als gesanctioneerde 1 pitter toch al snel 5 examens aan je concullega kwijtraken en die moet dan maar uitleggen waar die 5 nieuwe leerlingen vandaan komen,
ook binnen francise groepen kun je e.a. verwachten,
b.t.w. ik verwacht niet dat beunende rijscholen die geen belasting afdragen
dat verschil zullen delen met hun leerlingen door de lessen goedkoper te maken
@Gerrit Grevengoed
Helaas zijn er veel bedrijven en/of eenpitters die complete pakketten “zwart” verkopen. Als de belastingdienst dan ziet dat er veel minder lessen tegenover het aantal examens staan komt er een controle. Als je examens van een conculega overneemt, om welke reden dan ook, dan is dat toch aantoonbaar en is er niets aan de hand. Het verband tussen IBKI straf en belasting afdragen lijkt mij daar niet relevant in aangezien dat aantoonbaar is voor de belastingdienst.(PS,20 euro p/u?)
Aanvullend, daar kun je toch niet voor rijden? €20 of soms zelfs minder, per uur? In de grote steden stikt het van deze eenpittertjes. bestaan hooguit 1 of 2 jaar, failliet en onder een nieuwe naam weer verder.
Goede zaak! Ik ben zelf een startende rijschool (eenmanszaak) en wil me eerder onderscheiden op het leveren van kwaliteit en service dan op prijs. Er worden hier in de buurt ook nog steeds rijlessen aangeboden voor € 35,- (of soms zelfs nog minder!) maar daar kun je het vandaag de dag niet meer voor doen.
Door het gebrek van een CAO voor de instructeurs in loondienst en daardoor slechte arbeidsvoorwaarden gaan deze vaak voor zichzelf beginnen en door de (mede daaruit ontstane) moordende concurrentie worden de prijzen kunstmatig veel te laag gehouden. Een rijles zou nu eigenlijk zo’n € 52,- per uur moeten kosten, maar als je dat gaat vragen krijg je geen klant weer omdat je verreweg het duurste bent!
Ik vind het dus prima als er een groot aantal van die malafide rijscholen opgedoekt zouden worden, dat maakt de markt weer een stuk sterker en eerlijker!
Helemaal met mijn voorganger eens het is schandalig dat er rijscholen zijn die onder de prijs werken, ze denken goedkoop uit te zijn maar vaak moeten ze veel meer lessen nemen en komen ze nog duur uit. Hoe kan de belasting het zo precies weten? sommige leerlingen kunnen na 19 lessen al op examen en sommige met 40 lessen, meestal is het tussen de 29 en 35 lessen. Maar je hebt ze ook die ergens anders gelest hebben en al na 10 lessen op kunnen gaan, hoe kunnen ze dat controleren?
Zo moeilijk is dat niet, je geeft het antwoord zelf al, een gemiddelde.
Als een rijschool 100 examen op jaarbasis afneemt maal een gemiddel aantal lesuren (zeg 30) moet er dus ongeveer 3000 maal x bedrag binnenkomen. Stel even dat dat bedrag €40 is. Dan moet de omzet dus rond de €120.000 liggen. Daar zitten natuurlijk wat uitzonderingen bij doe je zelf aangeeft. dus alles wat zeg tussen de 80 en 120 ligt is acceptabel. Maar wanneer er maar €50.000,- opgegeven wordt klopt er toch iets niet.
Maar of dat het probleem oplost. De rijschool betaald een boete en gaat vrolijk weer verder. Om meer omzet te halen misschien nog goedkoper.
Nee het lost het probleem niet op, want zelfs als de rijschool failliet wordt verklaard kan de eigenaar gewoon een nieuwe beginnen, zoals ook veel oplichters regelmatig doen.
In loondienst gaan als rijinstructeur, is ook risico vol, tenzij de voorwaarden in orde zijn. Deze altijd laten controleren bij een advocaat met specilisatie in het arbeidsrecht.Dit heb ik niet gedaan, was zo enthousiast heb nu 2 jaar gewerkt bij een rijschool. En…nu goed besodemieterd, maar laat het er niet bij zitten en ga procederen.
Nu weer druk opzoek naar nieuwe uitdaging als rijinstructeur???
Ik weet het nu niet meer…..
Er is op elk vlak wel iets op aan te merken…..
Beste Collega’s
Hellaas het systeem is zo ver doorgevoerd,dat wij met zijn allen moeten gaan boeten.
De btw is verhoogd
Alle vaste lasten zijn omhoog gegaan.
Er zijn landen waar de zelfde brandstof ruim 10 keer minder kost
Een prof. €10 per dag verdient
We gaan terug naar af.
WORDT WAKKER AUB
Misschien zou het toch een oplossing zijn als het CBR eens echt gaat controleren. Bij de oproepplaats Rijswijk is het nog steeds een grote omruil actie voordat de examens gaan beginnen. Het ene bord eraf en het andere erop, geen bord of naam op je auto, ook dat is in Rijswijk geen probleem.
Ik geloof dat controle door het CBR veel meer effect heeft.
Sinds 1969 een rijschool gehad.
Vanaf 2012 met pensioen.
Diverse belastingcontroles gehad en goed doorstaan.
Het probleem met leerlingen van andere rijscholen (die soms met weinig lessen slaagden) als volgt opgelost: altijd gevraagd waar en hoeveel werd gelest en evt. examen afgelegd; op leskaart genoteerd met leerling-handtekening hierbij.
Overduidelijk voor belasting inspecteur! Evt. fraude hiermede zal niet gepikt worden door genoteerde rijsch(o)ol(en), zeker niet na belastingcontrole aldaar!