Veel auto’s in Nederland hebben al een ‘zwarte doos’
DEN HAAG – Veel moderne auto’s beschikken al vanuit de fabriek over een ‘Black-box’, alleen kan deze niet zomaar door de politie worden uitgelezen na een ongeval. Dat schrijft Camiel Eurlings (CDA), demissionair minister van Verkeer, maandag aan de Tweede Kamer.
Een aantal fabrikanten bouwt standaard een Event Data Recorder (EDR) in. Deze bevindt zich in de airbagmodule of in het motormanagementsysteem. Voertuigdata van kort voor, tijdens en na een ongeval wordt hierin opgeslagen. Fabrikanten bouwen deze regeleenheden in om na een botsing te kijken of de airbags terecht zijn gebruikt.
Hoewel het Openbaar Ministerie bevoegd is om gebruik te maken van de EDR-gegevens, kan de politie deze informatie echter niet altijd aflezen. Wanneer de politie een regeleenheid van een voor de Europese markt gemaakte auto wil uitlezen dan moet ze proberen die te hacken, of de medewerking verkrijgen van een importeur of een fabrikant
De politie Rotterdam-Rijnmond kan op dit moment alleen auto’s met een Amerikaans EDR-Systeem uitlezen omdat dat is ingebouwd in het eigen wagenpark. Gegevens van auto’s die hetzelfde EDR-systeem hebben en betrokken zijn bij een ongeval kunnen en mogen dus door de politie gebruikt worden. Het gaat dan onder meer om Amerikaanse modellen van GM, Ford en Chrysler.
Zo veroorzaakte op Tweede Kerstdag 2009 de bestuurder van een Amerikaanse Dodge pick-uptruck in Rotterdam een ongeluk waarbij vier mensen om het leven kwamen. De politie Rotterdam Rijnmond kon de bewuste EDR uitlezen.
Het bleek dat de pick-up vlak voor de botsing maar liefst 147 kilometer per uur reed waar een maximumsnelheid van dertig geldt. Op het moment van de botsing bedroeg de snelheid nog tachtig kilometer per uur. Het openbaar ministerie in Rotterdam gebruikt nu voor het eerst in Nederland EDR-data in een rechtszaak.
De minister staat wel open voor het verplicht installeren van uitleesbaar EDR-systeem in iedere auto. Iets wat in de Verenigde Staten in 2013 het geval is. Dat dient volgens de minister echter wel in Europees verband geregeld te worden. Hij ziet de positieve effecten op de verkeersveiligheid in, zij het beperkt.
“Alleen registratie is op de lange termijn niet voldoende”, schrijft Eurlings. “Voor een blijvende positieve gedragsverandering is het vooral belangirjk dat een bestuurder voortdurend feedback krijgt. Niet alleen na een ongeval. Dat kan bijvoorbeeld gedaan worden door leasebedrijven of verzekeringsmaatschappijen.”
Bart Pals