afteller, stoplicht

Gebruik Afteller bij stoplicht verhoogt capaciteit van kruispunt

DEN BOSCH – Een teller die laat zien hoe lang het nog duurt voordat het verkeerslicht op groen springt verhoog de capaciteit van een kruispunt. Bij een proef in ’s-Hertogenbosch reden de auto’s sneller weg, zodat de cyclus met 2,2 seconden verkort kan worden.

Een kortere cyclustijd heeft als resultaat dat een richting meer momenten groen kan krijgen per uur. Met een gelijk verkeersaanbod wordt de wachtrij dus korter, omdat diezelfde aantal voertuigen over meerdere cycli wordt verspreid, aldus NHTV-student Bram van de Vrande, die er een stagerapport over schreef.

Bij de Afteller is ook gemeten wat het oplevert voor de doorstroming van het autoverkeer. Daarbij bleek dat het eerste voertuig ruim 0,5s winst boekt en in de opvolgende voertuigen wordt dat opgebouwd tot ruim 0,6s. Met een vierfasenregeling is de gemiddelde winst in cyclustijd 2,2s.

Eerder deed Apeldoorn een proef met een wachttijdteller. Die was niet succesvol, omdat automobilisten alvast een voorschot namen op het naderende groen. In ’s-Hertogenbosch viel dat mee. Er moeten trouwens nog wel de nodige juridische beletsels uit de weg worden geruimd om de voorzieningen op grote schaal te kunnen invoeren, zo meldt Verkeersnet.nl.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gebruik Afteller bij stoplicht verhoogt capaciteit van kruispunt | RijschoolPro
afteller, stoplicht

Gebruik Afteller bij stoplicht verhoogt capaciteit van kruispunt

DEN BOSCH – Een teller die laat zien hoe lang het nog duurt voordat het verkeerslicht op groen springt verhoog de capaciteit van een kruispunt. Bij een proef in ’s-Hertogenbosch reden de auto’s sneller weg, zodat de cyclus met 2,2 seconden verkort kan worden.

Een kortere cyclustijd heeft als resultaat dat een richting meer momenten groen kan krijgen per uur. Met een gelijk verkeersaanbod wordt de wachtrij dus korter, omdat diezelfde aantal voertuigen over meerdere cycli wordt verspreid, aldus NHTV-student Bram van de Vrande, die er een stagerapport over schreef.

Bij de Afteller is ook gemeten wat het oplevert voor de doorstroming van het autoverkeer. Daarbij bleek dat het eerste voertuig ruim 0,5s winst boekt en in de opvolgende voertuigen wordt dat opgebouwd tot ruim 0,6s. Met een vierfasenregeling is de gemiddelde winst in cyclustijd 2,2s.

Eerder deed Apeldoorn een proef met een wachttijdteller. Die was niet succesvol, omdat automobilisten alvast een voorschot namen op het naderende groen. In ’s-Hertogenbosch viel dat mee. Er moeten trouwens nog wel de nodige juridische beletsels uit de weg worden geruimd om de voorzieningen op grote schaal te kunnen invoeren, zo meldt Verkeersnet.nl.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.