Nieuw RVV België tegen wildgroei onofficiële verkeersborden
België krijgt vanaf volgende zomer een nieuw verkeersreglement (RVV): 216 pagina’s en 540 verplichtingen lang. Hiermee zouden een hoop zaken vereenvoudigd moeten worden. De vorige wegcode dateert van 1975 en is heel vaak aangepast.
Opvallend zijn de vele nieuwe verkeersborden om de wildgroei aan onofficiële verkeersborden tegen te gaan.
Verkeersborden
Er komen onder meer nieuwe borden bij wegenwerken, gebodsborden die het gebruiken van dimlichten in tunnels verplichten, een gevarenbord voor mist en een parkeerbord dat parkeerplaatsen voorbehoudt voor elektrische voertuigen.
Alle borden met betrekking tot parkeren krijgen een oranje achtergrond om beter op te vallen. Het verbodsbord voor stootkarren wordt dan weer definitief naar de archieven verwezen.
De belangrijkste en opvallendste veranderingen op een rijtje:
Ritsen: verplicht
Het principe van ritsen staat vanaf nu in de wegcode. Weggebruikers zijn verplicht om ter hoogte van een versmalling één bestuurder voorrang te verlenen.
Fietsen op voetpad: tot 10 jaar
Fietsers mogen tot tien jaar op het voetpad rijden, in plaats van nu nog negen jaar. ‘Verschillende verkeersspecialisten waren vragende partij voor een verhoging van die leeftijd’, verklaart Schouppe in het Nieuwsblad.
Geen amazonezit
Passagiers van fietsen, bromfietsen en motorfietsen mogen geen ‘amazonezit’ aannemen, dat is met beide benen langs dezelfde kant zitten. ‘Dat brengt de stabiliteit en bestuurbaarheid van rijwielen in het gedrang.’
Inhaalverbod touringcar: afgeschaft
Het inhaalverbod voor autocars bij regenweer wordt afgeschaft. ‘We beperken dit inhaalverbod voortaan tot vrachtwagens. Touringcars veroorzaken immers niet zoveel opspattend water.’
Oranje parkeerborden
Alle borden met betrekking tot parkeren, moeten een oranje achterkant hebben. ‘Zo zien chauffeurs die in een straat parkeren meteen of er in die straat borden staan met daarop parkeerbepalingen.’
Bromfietsen op rijbaan
Bromfietsen klassen B (die maximum 45 km per uur halen) moeten op de rijbaan rijden, op wegen waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur. Is de maximumsnelheid hoger, dan mag de bromfietser kiezen tussen de rijweg en het fietspad.
Bushaltes: nieuwe wegmarkering
Bushaltes krijgen in de nieuwe wegcode een verkeersbord. De plaats van een bushalte wordt voortaan op de grond aangeduid met een gele zigzaglijn, zoals in het buitenland nu al het geval is.
Betalend parkeren: nieuwe wegmarkering
De nieuwe wegcode laat ook toe dat in straten waar betalend parkeren van toelating is, het euro-symbool op het wegdek wordt aangebracht.
Nou ze mogen hier ook wel eens wat gaan doen aan de wildgroei. Gemeente Den Haag zet hier gerust een P-bord (E4) neer met een tekst eronder dat het verboden is te parkeren tussen zolaat en zolaat en dat er een wegsleepregeling geldt indien men dan toch parkeert, bla, bla. Een buitenlander of iemand die dislectisch begrijpt hier toch niets van? Die ziet gewoon een blauwbord die aangeeft dat er een parkeerplaats is.
VERVOLG
Parkeerverbod E1 met onderbord met de tijden eronder wanneer het bord van toepassing is de normale gang van zaken. En dit is nog maar één voorbeeld.
De wegbeheerders nemen het niet zo nauw meer met het verzinnen van eigen gecreerde borden welke geen juridische grondslag kennen, net als het verweven van begrippen zoals vóórrang en vrije doorgang verlenen.
’t Zou leuk zijn als ze de verplichting om elkaar heen linksaf te slaan ook zouden schrappen, maar nee hoor…