Belgische rotonde onveiliger voor fietser dan Nederlandse
Vergeleken met Nederland vallen in België in verhouding meer slachtoffers op rotondes. Dat zou komen omdat de rotondes niet goed zijn ingericht, zo blijkt uit onderzoek van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde.
Men zou verzuimen om vrijliggende fietspaden voldoende veraf te leggen van de rijbaan waardoor fietsers met de dode hoek te maken krijgen. Ook zou bij lage snelheden gemengd verkeer het veiligst zijn voor de fietser. Pas bij hoge snelheden zijn vrijliggende fietspaden veiliger, zo meldt Verkeersnet.nl.
Fietspaden
Op wegen met hogere snelheden van 70 tot 90 km per uur zijn vrijliggende fietspaden het veiligst. Overigens daalt het aantal slachtoffers bij fietsers net als in Nederland ook in België minder sterk dan bij andere weggebruikers.
Sinds 2000 is het aantal doden en zwaargewonden bij fietsers met 26 procent gedaald. Voor alle weggebruikers is er een daling van 35 procent.
De inrichting van de Nederlandse rotondes kan dan wel beter zijn dan in Belgie, het is nog steeds zo dat de regels op rotondes per gemeente anders zijn. Dit is natuurlijk een onwenselijke situatie. Wat dat betreft kunnen we nog wat van Engeland leren, want daar zijn de regels op alle rotondes hetzelfde!