‘Plannen voor trekkerrijbewijs bevatten nog veel hiaten’
Brancheorganisatie Cumela is niet te spreken over de aangekondigde plannen voor het trekkerrijbewijs door minister Schultz van Haegen van Infrastructuur. “Het enige positieve bericht betreft de streefdatum van invoering: 1 januari 2014. Voor het overige getuigt de brief van een grote minachting voor de veiligheid van het landbouw- en bouwverkeer”, zegt directeur Jan Maris.
Cumela Nederland is de brancheorganisatie voor de cumelabedrijven in Nederland. Dit zijn de bedrijven die actief zijn in cultuurtechnische werken en grondverzet, meststoffendistributie en loonwerk agrarisch.
Rijbewijsplicht
Drie punten springen er volgens hem uit:
- Motorvoertuigen met beperkte snelheid (MMBS) worden uitgezonderd van rijbewijsplicht. De minister motiveert dat met de kleine zelfrijdende grasmaaiers en straatveegmachines. Maris: “Prima! Maar gelijktijdig zondert ze grote zelfrijdende oogstmachines (bietenrooiers, maaidorsers) en alle grondverzetmaterieel (wielladers, graafmachines) uit. Voertuigen met een aanzienlijk grotere impact dan de gewone trekker. “Het aandeel MMBS in het aantal landbouw- en bouwvoertuigen dat min of meer frequent gebruik maakt van de openbare weg, bedraagt ongeveer 50% procent!”
- Iedereen met een B-rijbewijs kan straks een T-rijbewijs verkrijgen. Maris: “Ook politici die nog nooit een trekker of MMBS van dichtbij hebben gezien”.
- Het examen voor T-rijbewijs toetst slechts voor deelname aan het verkeer met een maximumsnelheid van 25 km/u. “Een farce ten opzichte van de verkeerspraktijk die is afgestemd op de Europese norm ‘constructiebepaalde snelheid van 40 kilometer per uur”, aldus Maris.
T-rijbewijs
In een schrijven aan minister Schultz van Haegen stelt Cumela Nederland de zaken rond het T-rijbewijs aan de orde. De minister wordt opgeroepen om het T-rijbewijs daadwerkelijk af te stemmen met de belanghebbende organisaties om te komen tot een goed afgewogen en herkenbaar pakket van eisen.
Dat is nu precies wat je in Nederland verwachten kunt. Degegen die beslissen hebben totaal geen enkel benul over het hoe en wat. Daarom zegt dat soort gasten shovel tegen een wiellader, of soms zelfs tegen een tractor.
Het gevolg is dat je wel een rijbewijs voor een onbenullig trekkertje moet halen, en dat je met een shovel van 3 meter breed zomaar de weg op kunt. Waarom denkt men dat ons land naar de Filistijnen gaat? ÉÉN Europa, daarom heeft een Pool zijn CE in een middag….
Voor elk motorvoertuig een rijbewijs, streefdatum 01-07-2012. En als je kijkt naar de kinetische impact van zo’n voertuig bij een aanrijding: dispensatie NUL.
Wil je met zo’n groot / zwaar ding de weg op? Eerst je rijbewijs halen.
Er is geen enkele examinator die zelf kan rijden op een combine, laat staan op een dumper of een trike giertank van 3,5 meter breed.
Zal dus nooit een goed examen voor komen, kortom. Drie keer niks.
En hoe zien ze dat in Den Haag ook voor zich? Moet je dan de hele dag met een tractor met kieper door de stad heen jagen? Of denken ze daar soms dat het CBR zijn examinatoren de provincie instuurt met hun leasebak?
Vanuit de rijschoolbranche moeten wij het niet willen om bij elk motorvoertuig een vinger in de pap te hebben wat betreft de rijinstructie.
Wat we wel kunnen doen is proberen ervoor te zorgen de rijinstructie voor het trekkerrijbewijs op hetzelfde niveau komt als die van ons.
Vd week nog bijna van de weg gedrukt door een inhalende tractor, waarschijnlijk was de 60 km/u van mijn ll. ( in een 60 zone) niet snel genoeg. (gebeurde overigens ook nog op een onoverzichtelijk punt). Ik zeg: vandaag nog invoeren, zo’n opleiding/examen. Voor iedereen die op zo’n ding wil rijden.
@ Henk; een prima plan. Alleen het is totaal niet uitvoerbaar lijkt het, tenminste als je het geroeptoeter hoort blijkt dat men totaal niet weet waar men het over heeft en hoeveel verschillende combinaties er mogelijk zijn.. Dus als je even met het Ministerie wil kortsluiten hoe het dan wel moet dan is iedereen je dankbaar…