vrachtauto, ongeluk, geleiderails, snelweg

‘Geleiderails niet bestand tegen gewicht moderne vrachtauto’

De Nederlandse geleiderails (vangrails) zijn niet berekend op hedendaagse ongelukken en het gewicht van moderne vrachtauto’s. De trucks zijn sinds de jaren zestig twee keer zo zwaar geworden. Hierdoor schieten trucks maandelijks door de verouderde geleiderails heen.

Dat blijkt uit een inventarisatie van politieberichten door de Telegraaf. Rijkswaterstaat zou van het probleem afweten, maar ziet geen aanleiding wat aan het probleem te doen.

SWOV

In de krant stellen zowel de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid als vangrailproducent Eurorail dat de veertig jaar oude vangrails in Nederland aan vervanging toe zijn. Eurorail laat bovendien weten dat recente ongevallen waarbij vrachtwagens door de vangrail heen schieten niet hadden mogen gebeuren.

Rijkswaterstaat laat in een reactie aan De Telegraaf weten dat de vangrails wel adequaat zijn. Alleen op plekken waar extra risico’s zijn, zoals bruggen en viaducten, is het plaatsen van sterkere vangrails een optie.

Ongelukken

Een van de meest recente ongevallen dateert van 3 maart. Op de A28 klapten tussen Ommen en Nieuwleusen drie personenauto’s op een truck die door de middenberm was geschoten. Drie mensen raakten gewond.

Bij Dodewaard liep een soortgelijk incident een half jaar geleden minder goed af. Een trucker en een bestuurder van een busje dat hem tegemoet kwam, overleefden de klap niet.

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “‘Geleiderails niet bestand tegen gewicht moderne vrachtauto’”

Gerrit|17.04.12|15:35

Misschien als ze zich eens aan de maximum snelheid hielden
dat ze dan nog nét niet door de vangrails schieten

Ben van der Veen|23.04.12|01:11

Goed dat Eurorail ze gaat vervangen. Al ze dan meteen motorrijder proof worden gemaakt sla je 2 vliegen in 1 klap. Dat van deze groep een aanvaring met een geleiderail endigt in verlies van ledematen, of erger onthoofding, is niet de bedoeling van een geleiderail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Geleiderails niet bestand tegen gewicht moderne vrachtauto’ | RijschoolPro
vrachtauto, ongeluk, geleiderails, snelweg

‘Geleiderails niet bestand tegen gewicht moderne vrachtauto’

De Nederlandse geleiderails (vangrails) zijn niet berekend op hedendaagse ongelukken en het gewicht van moderne vrachtauto’s. De trucks zijn sinds de jaren zestig twee keer zo zwaar geworden. Hierdoor schieten trucks maandelijks door de verouderde geleiderails heen.

Dat blijkt uit een inventarisatie van politieberichten door de Telegraaf. Rijkswaterstaat zou van het probleem afweten, maar ziet geen aanleiding wat aan het probleem te doen.

SWOV

In de krant stellen zowel de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid als vangrailproducent Eurorail dat de veertig jaar oude vangrails in Nederland aan vervanging toe zijn. Eurorail laat bovendien weten dat recente ongevallen waarbij vrachtwagens door de vangrail heen schieten niet hadden mogen gebeuren.

Rijkswaterstaat laat in een reactie aan De Telegraaf weten dat de vangrails wel adequaat zijn. Alleen op plekken waar extra risico’s zijn, zoals bruggen en viaducten, is het plaatsen van sterkere vangrails een optie.

Ongelukken

Een van de meest recente ongevallen dateert van 3 maart. Op de A28 klapten tussen Ommen en Nieuwleusen drie personenauto’s op een truck die door de middenberm was geschoten. Drie mensen raakten gewond.

Bij Dodewaard liep een soortgelijk incident een half jaar geleden minder goed af. Een trucker en een bestuurder van een busje dat hem tegemoet kwam, overleefden de klap niet.

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “‘Geleiderails niet bestand tegen gewicht moderne vrachtauto’”

Gerrit|17.04.12|15:35

Misschien als ze zich eens aan de maximum snelheid hielden
dat ze dan nog nét niet door de vangrails schieten

Ben van der Veen|23.04.12|01:11

Goed dat Eurorail ze gaat vervangen. Al ze dan meteen motorrijder proof worden gemaakt sla je 2 vliegen in 1 klap. Dat van deze groep een aanvaring met een geleiderail endigt in verlies van ledematen, of erger onthoofding, is niet de bedoeling van een geleiderail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.