Onderzoek: spitsmijders gaan over naar gewoontegedrag
Succesvolle spitsmijders denken één keer goed na over het tijdstip en de manier van reizen. Daarna stellen ze de geplande reis vaak niet meer bij en willen ze zo min mogelijk afwisseling. Dat blijkt uit een onderzoek van Dijksterhuis & van Baaren onder deelnemers aan het project ‘Spitsmijden in Brabant.’
De deelnemers kregen tijdens de praktijkproef ‘Spitsmijden in Brabant’ de kans om een persoonlijk mijdplan te maken. Deelnemers uit deze groep realiseerden 27 procent meer spitsmijdingen dan deelnemers die geen plan maakten.
Praktijkproef
Met de praktijkproef ‘Spitsmijden in Brabant’ wordt op een innovatieve manier onderzocht of spitsrijders tot gedragsverandering zijn te verleiden. Ruim 2000 automobilisten doen mee aan de proef in Eindhoven en Den Bosch. Het onderzoek wordt in opdracht van de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) gedaan. De proef eindigt eind 2012.
Persoonlijk mijdplan
Deelnemers aan het persoonlijk mijdplan planden hun reis met behulp van de TravelStar. De Travelstar, een Personal Navigation Device (PND), geeft nuttige informatie onderweg zoals geavanceerde route-navigatie, informatie over beschikbare parkeerplaatsen in de stad, wegwerkzaamheden op de route en hoe drukte bij scholen kan worden vermeden.
Beleidsmakers willen graag dat de reiziger zich per keer afvraagt wat de beste manier van reizen is. Het onderzoek wijst echter uit dat de reiziger liever zijn geplande gedrag volgt. Automobilisten staan open voor ander gedrag, maar willen dat nieuwe gedrag eenmalig plannen en daarna langere tijd gebruiken.
Beloning afgeschaft
Automobilisten worden sinds 1 mei 2012 niet meer beloond voor deelname aan de ‘Spitsmijden in Brabant’. Eerder konden deelnemers tot 100 euro per maand verdienen door minder vaak dan voorheen de ochtend- en avondspits in Eindhoven en Den Bosch te mijden.
In opdracht van de provincie en SRE wordt van 1 mei tot eind oktober onderzocht in hoeverre ‘beloonde’ spitsmijders hun spitsmijdend gedrag verduurzamen. Dit vervolgonderzoek richt zich op de persoonlijke drijfveren van reizigers om ook zonder beloning de spits te mijden.