Brabantse en Utrechtse pilots spitsmijden lonen

ANP RICK NEDERSTIGT

Ruim de helft minder ritten in de spits en een gedragsverandering bij automobilisten. Dat zijn de voornaamste opbrengsten van het project ‘Spitsmijden in Brabant’, bedoeld om Eindhoven en Den Bosch beter bereikbaar te houden.

De provincie Noord-Brabant maakte woensdagmiddag de resultaten bekend van de pilot die liep van september 2010 tot en met september 2012. Deelnemers kregen maximaal 100 euro per maand als ze de auto in de spits lieten staan. Gedeputeerde Ruud van Heugten noemt de resultaten ‘boven verwachting”, ook al bleef het aantal deelnemers (gemiddeld 2.300) achter bij vergelijkbare projecten. Bij zo’n 53 procent van hun dagelijkse ritten van en naar hun werk vermeden de deelnemers de spits. Ze gingen vroeger of later weg, kozen een andere route of namen de fiets of het openbaar vervoer.

Leren

Ook toen de aanvankelijke beloning voor het spitsmijden geschrapt werd, bleef 47 procent van de deelnemers buiten de spits reizen. “Dat is een hoopvol gegeven voor de toekomst. Spitsmijden kun je dus leren”, aldus Van Heugten.

De provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), de initiatiefnemers, gaan de resultaten van de pilot gebruiken bij het actieprogramma Beter Benutten Brabant. Daarnaast willen ze spitsmijden vaker inzetten bij wegwerkzaamheden. Er is een nieuw spitsmijden project in voorbereiding voor de A2.

5 miljoen euro

Ook het spitsmijden project in de driehoek Utrecht-Amersfoort-Hilversum heeft effect, zo maakte de provincie Utrecht eerder deze maand bekend. Uit onderzoek blijkt dat ‘Spitsvrij’, zoals het project heet, 5 miljoen euro oplevert aan maatschappelijke baten. Dat zit onder meer in een kortere reistijd van de deelnemers, een daling van verkeersslachtoffers, minder CO2-uitstoot en een betere luchtkwaliteit.

Eerder was al aangetoond dat de 5000 deelnemers zorgen voor 3000 auto’s minder in de spits. Op de A28 neemt het aantal auto’s het meest af, maar het effect is het grootst op andere wegdelen waar net geen file ontstaat, zoals de A1 richting Amersfoort en de ochtendspits richting Utrecht.

Spitsvrij loopt nog tot 31 december 2012 en is in juni 2011 gestart. Gekeken wordt of het project nog een vervolg kan krijgen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brabantse en Utrechtse pilots spitsmijden lonen | RijschoolPro

Brabantse en Utrechtse pilots spitsmijden lonen

ANP RICK NEDERSTIGT

Ruim de helft minder ritten in de spits en een gedragsverandering bij automobilisten. Dat zijn de voornaamste opbrengsten van het project ‘Spitsmijden in Brabant’, bedoeld om Eindhoven en Den Bosch beter bereikbaar te houden.

De provincie Noord-Brabant maakte woensdagmiddag de resultaten bekend van de pilot die liep van september 2010 tot en met september 2012. Deelnemers kregen maximaal 100 euro per maand als ze de auto in de spits lieten staan. Gedeputeerde Ruud van Heugten noemt de resultaten ‘boven verwachting”, ook al bleef het aantal deelnemers (gemiddeld 2.300) achter bij vergelijkbare projecten. Bij zo’n 53 procent van hun dagelijkse ritten van en naar hun werk vermeden de deelnemers de spits. Ze gingen vroeger of later weg, kozen een andere route of namen de fiets of het openbaar vervoer.

Leren

Ook toen de aanvankelijke beloning voor het spitsmijden geschrapt werd, bleef 47 procent van de deelnemers buiten de spits reizen. “Dat is een hoopvol gegeven voor de toekomst. Spitsmijden kun je dus leren”, aldus Van Heugten.

De provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), de initiatiefnemers, gaan de resultaten van de pilot gebruiken bij het actieprogramma Beter Benutten Brabant. Daarnaast willen ze spitsmijden vaker inzetten bij wegwerkzaamheden. Er is een nieuw spitsmijden project in voorbereiding voor de A2.

5 miljoen euro

Ook het spitsmijden project in de driehoek Utrecht-Amersfoort-Hilversum heeft effect, zo maakte de provincie Utrecht eerder deze maand bekend. Uit onderzoek blijkt dat ‘Spitsvrij’, zoals het project heet, 5 miljoen euro oplevert aan maatschappelijke baten. Dat zit onder meer in een kortere reistijd van de deelnemers, een daling van verkeersslachtoffers, minder CO2-uitstoot en een betere luchtkwaliteit.

Eerder was al aangetoond dat de 5000 deelnemers zorgen voor 3000 auto’s minder in de spits. Op de A28 neemt het aantal auto’s het meest af, maar het effect is het grootst op andere wegdelen waar net geen file ontstaat, zoals de A1 richting Amersfoort en de ochtendspits richting Utrecht.

Spitsvrij loopt nog tot 31 december 2012 en is in juni 2011 gestart. Gekeken wordt of het project nog een vervolg kan krijgen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.