pilot wegwerkzaamheden Noord-Holland

‘Pilot wegwerkzaamheden met realtime gegevens landelijk invoeren’

Wegbeheerders in Noord-Holland gaan onderzoeken of de manier waarop ze weggebruikers in de regio de afgelopen maanden hebben geïnformeerd over wegwerkzaamheden ook landelijk kunnen invoeren.

Het ging om een pilot waarbij weggebruikers door een nauwe samenwerking tussen aannemers en weggebruikers sneller en exacter op de hoogte gebracht konden worden van hinder bij werk aan de weg. De betrokken partijen zijn tevreden over de pilot. Volgens hen is de werkwijze goed bruikbaar. Daarom gaan ze nu bekijken hoe ze het systeem landelijk kunnen opzetten, voor welke wegen en wat voor soort wegwerkzaamheden.

Niet volgens planning

Nu krijgt een weggebruiker informatie over hinder bij wegwerkzaamheden op basis van informatie over de planning van die werkzaamheden. Verloopt het werk niet helemaal volgens de panning, dan klopt de informatie die weggebruikers krijgen niet meer. Ze stuiten bijvoorbeeld onverwacht op een hindernis omdat werkzaamheden uitgelopen zijn.

In de proef is dat manco opgevangen door te werken met real-time gegevens. Aannemers stuurden per mail een melding naar de wegbeheerder op het moment dat ze wegen afsloten of juist weer vrijgaven. Een wegheerder legde die melding vast in het eigen systeem en stuurde de melding direct door aan de Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW). NDW zorgde ervoor dat de meldingen weer bij de aanbieders van verkeersinformatie terecht kwam. Die informeerden verkeersdeelnemers via navigatiesystemen, radio’s, app’s en andere media.

Sms

De nieuwe werkwijze leverde in Noord-Holland weinig problemen op in de uitvoering. Het bleek alleen dat aannemers beter met sms-meldingen uit de voeten konden dan met mail-berichten. Daarom wordt nu overgeschakeld op sms.

Bij de proef was een groot aantal partijen betrokken. Behalve NDW, en regionale wegbeheerders waren dat ook aanbieders van vekeersinformatie, aannemers en een systeemleverancier. De proef is eind oktober vorig jaar gestart met een melding over het tijdstip waarop de aannemer begon met de reconstructie van de N504.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Pilot wegwerkzaamheden met realtime gegevens landelijk invoeren’ | RijschoolPro
pilot wegwerkzaamheden Noord-Holland

‘Pilot wegwerkzaamheden met realtime gegevens landelijk invoeren’

Wegbeheerders in Noord-Holland gaan onderzoeken of de manier waarop ze weggebruikers in de regio de afgelopen maanden hebben geïnformeerd over wegwerkzaamheden ook landelijk kunnen invoeren.

Het ging om een pilot waarbij weggebruikers door een nauwe samenwerking tussen aannemers en weggebruikers sneller en exacter op de hoogte gebracht konden worden van hinder bij werk aan de weg. De betrokken partijen zijn tevreden over de pilot. Volgens hen is de werkwijze goed bruikbaar. Daarom gaan ze nu bekijken hoe ze het systeem landelijk kunnen opzetten, voor welke wegen en wat voor soort wegwerkzaamheden.

Niet volgens planning

Nu krijgt een weggebruiker informatie over hinder bij wegwerkzaamheden op basis van informatie over de planning van die werkzaamheden. Verloopt het werk niet helemaal volgens de panning, dan klopt de informatie die weggebruikers krijgen niet meer. Ze stuiten bijvoorbeeld onverwacht op een hindernis omdat werkzaamheden uitgelopen zijn.

In de proef is dat manco opgevangen door te werken met real-time gegevens. Aannemers stuurden per mail een melding naar de wegbeheerder op het moment dat ze wegen afsloten of juist weer vrijgaven. Een wegheerder legde die melding vast in het eigen systeem en stuurde de melding direct door aan de Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW). NDW zorgde ervoor dat de meldingen weer bij de aanbieders van verkeersinformatie terecht kwam. Die informeerden verkeersdeelnemers via navigatiesystemen, radio’s, app’s en andere media.

Sms

De nieuwe werkwijze leverde in Noord-Holland weinig problemen op in de uitvoering. Het bleek alleen dat aannemers beter met sms-meldingen uit de voeten konden dan met mail-berichten. Daarom wordt nu overgeschakeld op sms.

Bij de proef was een groot aantal partijen betrokken. Behalve NDW, en regionale wegbeheerders waren dat ook aanbieders van vekeersinformatie, aannemers en een systeemleverancier. De proef is eind oktober vorig jaar gestart met een melding over het tijdstip waarop de aannemer begon met de reconstructie van de N504.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.