Nederlandse jongeren minder mobiel in vijftien jaar tijd
Het rijbewijsbezit onder de Nederlandse bevolking is tussen 1995 en 2009 licht toegenomen van 80 naar 84 procent. Die toename is vooral te danken aan de groep jongeren tussen de 18 en 24 en de vijftigplussers. In de groep jongeren tussen de 25 en de 29 deed zich een lichte afname voor. Tegelijkertijd zijn jongeren ook minder mobiel geworden.
De cijfers zijn afkomstig uit de Mobiliteitsbalans 2012 van het Kennisinstituut voor de Mobiliteit (KiM), een zelfstandig onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Een van de groepen die eruit gelicht worden zijn de jongvolwassenen zoals KiM ze omschrijft: jongeren tussen de 18 en 29 jaar. Onder deze groep is het bezit van auto- en rijbewijs tussen 1995 en 2009 redelijk constant. Het rijbewijsbezit schommelt rond de 70 procent. Bij jonge mannen daalt dat percentage licht, maar dat wordt weer gecompenseerd door een lichte groei bij de jonge vrouwen.
Autobezit
Het autozit van de jongvolwassenen daalde licht van 32 procent in 1995 naar 30 procent in 2009. Ook hier is hetzelfde verschil te zien tussen de mannen en de vrouwen. Het autobezit onder de jonge mannen daalde een aantal procenten, dat van de jonge vrouwen nam juist toe.
In vijftien jaar zijn jongvolwassenen zich ook minder gaan verplaatsen met de auto, blijkt uit verschillende onderzoeken. Zowel het aantal verplaatsingen als het aantal afgelegde kilometers met de auto nam af. Het aantal verplaatsingen per persoon per dag nam af van 3,49 naar 2,75 verplaatsingen. Het aantal kilometers per dag per jongere daalde van 41 kilometer in 1995 naar 38 kilometer in 2009. Die dalende trend doet zich overigens ook voor bij Duitse jongeren. In tegenstelling tot Duitse jongeren maken Nederlandse jongeren in 2009 ook minder gebruik van fiets, bus, tram en metro in vergelijking met 1995.
Sociale media
Uit opvattingen over mobiliteit die KiM samen met het Sociaal Cultureel Planbureau heeft laten onderzoeken lijkt het ernaar uit te zien dat jongvolwassenen nu minder georiënteerd zijn op de auto dan vijftien jaar geleden. Mogelijk komt dat omdat de auto destijds meer status had onder jongeren, denken de onderzoekers.
Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de focus van jongeren op sociale media en smart phones ten koste gaat van fysiek bezoek aan vrienden en familie. Die focus zou ook de toename van de langere verplaatsingen kunnen verklaren: bezoeken aan evenementen en festivals waarover ze via sociaal media horen.