Belgische campagne wijst jongeren op verkeersrisico’s
Om jongeren die net hun rijbewijs gehaald hebben bewust te maken van de gevaren in het verkeer, is het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) samen met radiozender MNM begonnen met een nieuwe campagne. De campagne moet eraan bijdragen dat het aantal ongevallen met jongeren daalt.
Onderzoek van het BIVV heeft aangetoond dat jonge bestuurders vooral risico lopen als ze net hun rijbewijs op zak hebben. Tijdens hun eerste duizenden kilometers achter het stuur is het risico betrokken te raken bij een ongeluk het grootst. Daarna neemt het risico weer af.
Vaak betrokken bij ongelukken
Jonge automobilisten in westerse landen zijn relatief vaak betrokken bij verkeersongelukken. In België waren automobilisten tussen de 18 en 24 jaar in 2011 betrokken bij een kwart van de ongelukken waarbij zwaargewonden of doden vielen. Voor jonge mannen tussen de 20 en 24 zijn verkeersongevallen de voornaamste doodsoorzaak.
Onderdeel van de bewustwordingscampagne is een wedstrijd. Twee jonge automobilisten kunnen elk een bedrag van 1500 euro verdienen als ze tijdens de maand juli of augustus een aantal trajecten zo veilig mogelijk afleggen.
Eerste 1500 kilometers de gevaarlijkste
Dat doen ze in een herkenbare auto, voorzien van de boodschap die het BIVV en MNM willen overdragen: ‘Je eerste 1500 kilometers zijn de gevaarlijkste’. De jongeren moeten een online dagboek bijhouden en ze fungeren als ambassadeur. Zo bezoeken ze evenementen om leeftijdsgenoten te informeren over de gevaren die ze als beginnend bestuurder lopen. Via de website van MNM kunnen jongeren die tussen april 2012 en april 2013 hun rijbewijs hebben gehaald zich inschrijven.
Het BIVV heeft een boekje gemaakt met tips voor jonge automobilisten en hun ouders. Dat wordt via de Belgische gemeenten uitgedeeld aan jongeren die hun rijbewijs komen afhalen.
Evenementen bezoeken
Eerder deze maand kondigde het BIVV ook al een andere actie aan met als doel het terugbrengen van het aantal ernstige ongelukken met jonge bestuurders. Medewerkers zullen dit jaar bij zo’n vijftig evenementen aanwezig zijn om groepjes jongeren aan te spreken. Ze doen een beroep op de chauffeur om zijn of haar vrienden veilig thuis te brengen. Als beloning krijgen ze een groepsfoto. De actie maakt ook gebruik van social media als Facebook.