Provincie Utrecht heeft hoge verwachtingen van RDI

De provincie Utrecht verwacht dat de proef met de Rotonde Doseer Installatie (RDI) aan de Maarsbergseweg in Woudenberg goede resultaten zal opleveren. Dat verklaarde woordvoerder Kato Marijs. Utrecht is de tweede provincie in Nederland die een proef met het systeem uitvoert.



Met de Rotonde Doseer Installatie wordt het verkeer door middel van stoplichten druppelsgewijs toegelaten tot de rotonde. Hierdoor krijgt het verkeer dat anders voorrang moet geven, de gelegenheid om de rotonde op te draaien.

Spits

De RDI is vergelijkbaar met het rood-oranje doseersysteem op snelwegen. Tijdens de spits wordt het systeem ingeschakeld om zo de doorstroming op rotondes te verbeteren.

Bob Granneman, voormalig student bij de TU Delft, onderzocht in 2011 het effect van verkeerslichten op turborotondes. Als uitgangspunt nam hij de turborotonde op de kruising N470, Noordeindseweg/Berkelseweg in de omgeving Berkel en Rodenrijs.

Experiment

Uit het onderzoek kwam naar voren dat een RDI voor een betere afwikkeling van het verkeer kan zorgen. “De totale capaciteit van de rotonde aan de N470 werd met tien procent verhoogd, terwijl de wachttijd met vijftig procent afnam”, licht Granneman toe.

De gemeente Pijnacker-Nootdorp startte in februari van dit jaar op bedrijventerrein Ruyven, nabij de N470, met een experiment. In deze pilot werd het verkeer tussen vier en zeven uur in de avond gedoseerd toegelaten op de nabijgelegen rotonde. De provincie Zuid-Holland werkte hierbij samen met de ondernemers van het bedrijventerrein.

Verkeersdrukte

De ondernemers leverden niet alleen een financiële bijdrage aan het systeem, maar zorgden ook voor flexibelere arbeidstijden om de verkeersdrukte tijdens de spits te verminderen. In april werd het experiment wegens succes verlengd. De bereikbaarheid met de N470 was volgens de provincie verbeterd.

Over een half jaar zal de uitslag van het experiment in Utrecht bekend worden. De provincie zal daarna bekijken of ook op andere locaties een Rotonde Doseer Installatie nuttig kan zijn. Woordvoerder Kato Marijs: “Er zijn zeker nog twee andere locaties waar het systeem ingezet kan worden.”

Karlien Korebrits

Auteur: Karlien Korebrits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Provincie Utrecht heeft hoge verwachtingen van RDI | RijschoolPro

Provincie Utrecht heeft hoge verwachtingen van RDI

De provincie Utrecht verwacht dat de proef met de Rotonde Doseer Installatie (RDI) aan de Maarsbergseweg in Woudenberg goede resultaten zal opleveren. Dat verklaarde woordvoerder Kato Marijs. Utrecht is de tweede provincie in Nederland die een proef met het systeem uitvoert.



Met de Rotonde Doseer Installatie wordt het verkeer door middel van stoplichten druppelsgewijs toegelaten tot de rotonde. Hierdoor krijgt het verkeer dat anders voorrang moet geven, de gelegenheid om de rotonde op te draaien.

Spits

De RDI is vergelijkbaar met het rood-oranje doseersysteem op snelwegen. Tijdens de spits wordt het systeem ingeschakeld om zo de doorstroming op rotondes te verbeteren.

Bob Granneman, voormalig student bij de TU Delft, onderzocht in 2011 het effect van verkeerslichten op turborotondes. Als uitgangspunt nam hij de turborotonde op de kruising N470, Noordeindseweg/Berkelseweg in de omgeving Berkel en Rodenrijs.

Experiment

Uit het onderzoek kwam naar voren dat een RDI voor een betere afwikkeling van het verkeer kan zorgen. “De totale capaciteit van de rotonde aan de N470 werd met tien procent verhoogd, terwijl de wachttijd met vijftig procent afnam”, licht Granneman toe.

De gemeente Pijnacker-Nootdorp startte in februari van dit jaar op bedrijventerrein Ruyven, nabij de N470, met een experiment. In deze pilot werd het verkeer tussen vier en zeven uur in de avond gedoseerd toegelaten op de nabijgelegen rotonde. De provincie Zuid-Holland werkte hierbij samen met de ondernemers van het bedrijventerrein.

Verkeersdrukte

De ondernemers leverden niet alleen een financiële bijdrage aan het systeem, maar zorgden ook voor flexibelere arbeidstijden om de verkeersdrukte tijdens de spits te verminderen. In april werd het experiment wegens succes verlengd. De bereikbaarheid met de N470 was volgens de provincie verbeterd.

Over een half jaar zal de uitslag van het experiment in Utrecht bekend worden. De provincie zal daarna bekijken of ook op andere locaties een Rotonde Doseer Installatie nuttig kan zijn. Woordvoerder Kato Marijs: “Er zijn zeker nog twee andere locaties waar het systeem ingezet kan worden.”

Karlien Korebrits

Auteur: Karlien Korebrits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.