Nederland zakt op de Europese ranglijst verkeersdoden
Nederland is naar de 26ste plaats gezakt op de ranglijst van Europese landen die vooruitgang boekten op het gebied van verkeersdoden. Dat blijkt uit het zogenaamde 7th Road Safety Pin Report van het European Transport Safety Council, dat gegevens van verkeersslachtoffers staaft uit de Europese lidstaten, inclusief Noorwegen, Zwitserland en Israël.
Over 2012 overleden in Nederland op tweejaarsbasis twee procent meer verkeersdeelnemers, waar in Europa als geheel de reductie 11 procent bedroeg. Ons land noteerde ook twee procent meer ernstig gewonden tegenover een gemiddelde afname van 3,4 procent in alle landen samen.
Op de lijst laag aantal verkeersdoden per miljoen inwoners zakte ons land van de vierde naar de zesde plek, ten gunste van Ierland en Denemarken. De top drie wordt hier bezet door het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Malta, het eiland in de Middellandse Zee waar je nergens harder dan tachtig mag en dat statistisch al snel voor uitschieters zorgt.
Mannen
Mannen zijn vaker dodelijk slachtoffer van een verkeersongeval dan vrouwen. In de afgelopen tien jaar waren dat er 358.000 tegenover 113.000 in alle onderzochte landen. Mannen zijn vaker bestuurder, vooral op de motor lopen zij risico. Vrouwen overlijden vaker als bijrijders en voetgangers.
Dat Nederland procentueel een slecht figuur slaat, komt met name doordat in andere landen meer winst te boeken valt aangaande verkeersveiligheid. De SWOV kwam eerder al met de verkeersveiligheidsverkenning 2020. Daarin rekende het maatregelen door voor slachtofferbesparing.
Fietsers
Met name met gescheiden fietspaden vallen in Nederland tot 2020 nog zeker honderd levens te besparen en ruim vierduizend ernstig gewonden te voorkomen. De elektrische fiets is in Nederland onder met name ouderen veel populairder dan in andere landen. Een helmplicht zou hier verschil kunnen maken. Maatregelen die effectief zouden zijn in de rest van het verkeer zijn alcoholuitbanning en volledig gordelgebruik.
En! Permanente verkeerseducatie?
We kunnen de situatie’s wel blijven aanpassen, maar wanneer worden de weggebruikers ’s aangepakt?