Seniorenkeuring blijft overeind, maar moet wel makkelijker

De seniorenkeuring voor het rijbewijs moet een stuk eenvoudiger worden, vindt minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Eerder besloot ze al om vanaf januari 2014 de keuringsleeftijd te verhogen van 70 naar 75 jaar. Omwille van de verkeersveiligheid gaat ze niet zo ver om de keuring helemaal af te schaffen. Voor een meldplicht voor artsen van rijbewijsbezitters voelt ze ook niets.

Om de keuring efficiënter en minder belastend te kunnen maken heeft Schultz zich laten adviseren door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Deze dienst heeft onderzocht wat het de effecten zijn de keuring op verkeersveiligheid.

Verkeersveiligheid

Volgens het RIVM bevordert zo’n keuring de verkeersveiligheid wel degelijk, al valt niet precies te bepalen in welke mate. Zo krijgen door de seniorenkeuring ruim 100.000 oudere automobilisten een beperking opgelegd. Ze mogen bijvoorbeeld alleen rijden met een bril of een automatische versnelling. Anderen worden afgekeurd omdat ze niet meer in staat zijn te rijden. In 2012 ging het om bijna 2500 oudere bestuurders. Senioren nemen daarnaast zelf maatregelen om de kans te vergroten dat ze door de keuring komen, bijvoorbeeld door een staaroperatie te ondergaan.

Gezien die positieve effecten vindt Schultz het niet verstandig om de seniorenkeuring af te schaffen. Ook ziet ze geen heil in alternatieve systemen , zoals een meldplicht voor artsen van bezitters van een rijbewijs.

Eigen Verklaring makkelijker

Verbetering van de keuringsprocedure is nog wel mogelijk volgens de minister. Zo wil ze de Eigen Verklaring toegankelijker maken. Sommige senioren vinden de huidige vragen onduidelijk. De Gezondheidsraad moet dat verder voor haar bekijken. De hele procedure moet ook makkelijker worden voor de zestig procent van de ouderen die doorgaans zonder problemen door de keuring komt. De kosten zouden daardoor ook omlaag kunnen.

Schultz benadrukt in haar brief aan de Tweede Kamer, waarin ze haar plannen uiteen zet, dat alle bezitters van een rijbewijs of ze nou jong of oude zijn zelf ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen als ze iets mankeren wat van invloed kan zijn op hun rijvaardigheid. Via voorlichtingscampagnes wil ze bestuurders hierover informeren. “Hierdoor weet de rijbewijshouder bij een aandoening of bij medicijngebruik beter of en hoe aan het verkeer deel te nemen.”

Vaarbewijs

De minister is wel van plan om de leeftijdskeuring voor een klein vaarbewijs te schrappen. Die zou nauwelijks van invloed zijn op de veiligheid op het water. Ze volgt daarmee het advies van exameninstantie VAMEX en andere instanties uit de watersportwereld.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Seniorenkeuring blijft overeind, maar moet wel makkelijker | RijschoolPro

Seniorenkeuring blijft overeind, maar moet wel makkelijker

De seniorenkeuring voor het rijbewijs moet een stuk eenvoudiger worden, vindt minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Eerder besloot ze al om vanaf januari 2014 de keuringsleeftijd te verhogen van 70 naar 75 jaar. Omwille van de verkeersveiligheid gaat ze niet zo ver om de keuring helemaal af te schaffen. Voor een meldplicht voor artsen van rijbewijsbezitters voelt ze ook niets.

Om de keuring efficiënter en minder belastend te kunnen maken heeft Schultz zich laten adviseren door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Deze dienst heeft onderzocht wat het de effecten zijn de keuring op verkeersveiligheid.

Verkeersveiligheid

Volgens het RIVM bevordert zo’n keuring de verkeersveiligheid wel degelijk, al valt niet precies te bepalen in welke mate. Zo krijgen door de seniorenkeuring ruim 100.000 oudere automobilisten een beperking opgelegd. Ze mogen bijvoorbeeld alleen rijden met een bril of een automatische versnelling. Anderen worden afgekeurd omdat ze niet meer in staat zijn te rijden. In 2012 ging het om bijna 2500 oudere bestuurders. Senioren nemen daarnaast zelf maatregelen om de kans te vergroten dat ze door de keuring komen, bijvoorbeeld door een staaroperatie te ondergaan.

Gezien die positieve effecten vindt Schultz het niet verstandig om de seniorenkeuring af te schaffen. Ook ziet ze geen heil in alternatieve systemen , zoals een meldplicht voor artsen van bezitters van een rijbewijs.

Eigen Verklaring makkelijker

Verbetering van de keuringsprocedure is nog wel mogelijk volgens de minister. Zo wil ze de Eigen Verklaring toegankelijker maken. Sommige senioren vinden de huidige vragen onduidelijk. De Gezondheidsraad moet dat verder voor haar bekijken. De hele procedure moet ook makkelijker worden voor de zestig procent van de ouderen die doorgaans zonder problemen door de keuring komt. De kosten zouden daardoor ook omlaag kunnen.

Schultz benadrukt in haar brief aan de Tweede Kamer, waarin ze haar plannen uiteen zet, dat alle bezitters van een rijbewijs of ze nou jong of oude zijn zelf ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen als ze iets mankeren wat van invloed kan zijn op hun rijvaardigheid. Via voorlichtingscampagnes wil ze bestuurders hierover informeren. “Hierdoor weet de rijbewijshouder bij een aandoening of bij medicijngebruik beter of en hoe aan het verkeer deel te nemen.”

Vaarbewijs

De minister is wel van plan om de leeftijdskeuring voor een klein vaarbewijs te schrappen. Die zou nauwelijks van invloed zijn op de veiligheid op het water. Ze volgt daarmee het advies van exameninstantie VAMEX en andere instanties uit de watersportwereld.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.