‘Zebrapad moet veiliger en overzichtelijker’
Nederlandse zebrapaden zijn niet veilig en overzichtelijk genoeg. Dat blijkt uit onderzoek van ‘Blijf Veilig Mobiel’, een samenwerkingsverband van organisaties waaronder ANWB en de Fietsersbond. Ontbrekende rustpunten bij lange zebrapaden, een tekort aan oversteektijd en zebrapaden zonder verkeerslichten op drukke plekken zijn enkele van de geconstateerde gebreken.
Vanaf begin mei tot eind september zijn 52 zebrachecks uitgevoerd. Daarnaast werden 20 meldingen van onveilige zebra’s behandeld.
Middengeleider
Bij de helft van de zebrapaden bleek geen middengeleider te zijn aangelegd, terwijl de lengte van de paden de aanwezigheid van een rustpunt wel voorschrijft. In de ‘Richtlijn integrale toegankelijkheid openbare ruimte’ staat dat bij een oversteek van meer dan 7 meter een tussenstop mogelijk moet zijn. In de gevallen waar in de praktijk wél rustpunten aanwezig waren, bleken ze in meer dan de helft van de gevallen gevaarlijk klein.
Daarnaast zijn de trottoirafritten van de zebra’s vaak krap bemeten, zo stelde Blijf Veilig Mobiel vast. Een gebrek aan ruimte maakt dat bijvoorbeeld scootmobielgebruikers lastige draaien moet maken. Er is vervolgens te weinig tijd om over te steken zonder door rood licht te rijden en het andere verkeer te hinderen, aldus de onderzoekers.
Verkeer
De zebrapaden blijkt vaak ook niet goed aan de verkeersintensiteit te zijn aangepast. In 1 op de 10 gevallen werden 250 passerende motorvoertuigen per kwartier geteld. Daar waren verkeersregelinstallaties wenselijk geweest, maar die ontbraken. “Vanwege de veiligheid van de voetgangers zou de snelheid bij zebrapaden tot maximaal 30 km/h gereduceerd worden”, stelt de organisatie. “Bijvoorbeeld met behulp van drempels of een plateau.” Maar in meer dan de helft van de gevallen werd een maximumsnelheid boven de 30 km/h geconstateerd. Ook zijn geen snelheidsremmende maatregelen genomen.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat de rateltikkers van verkeerslichten vaak niet aanwezig zijn of willekeurig en niet logisch worden toegepast. Bij complexe kruispunten met verschillende tikkers is het ook niet mogelijk de juiste te onderscheiden. Zebra’s zijn daarnaast soms ongelukkig voor afritten geplaatst. Zo zijn er voorbeelden van paden die parkeerplekken gedeeltelijk overlappen.
Blijf Veilig Mobiel
Blijf veilig mobiel is een partnerschap van 10 landelijke organisaties en wordt inhoudelijk en financieel ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De bevindingen van het onderzoek zijn gemeld aan de betreffende gemeente- en wegbeheerders, maar tot op heden zijn er geen reacties gekomen op plaatselijke concrete resultaten, zo stelt de organisatie.
Beste Roosmarijn. Hele mooie naam trouwens!
Eén van de eerste woorden die een rijinstructeur in opleiding leert is het woord “verkeerslicht” i.p.v. “stoplicht”
Beetje pijnlijk te lezen voor vele rijinstructeurs en andere vakkundige mensen.
Een stoplicht staat o.a voor een brug die alleen maar rood gaat branden als b.v de brug openstaat.
Maar ach… In de volksmond wordt veel vaker het woord “stoplicht” gebruikt hoor?
We kennen “gedrag” en “lesonderwerpen” en “instructie geven” en “normering” en “verbaliseren” en “attenderen” en “beter kijken” enz…
Er bestaat geen enkele geregelde rijles systeem, waarbij het “effect” heeft dat de leerling (in ontwikkeling) zelf de verantwoordelijkheid neemt om uit zichzelf snelheid eruit te halen. Confronteren (hard remmen) tijdens de rijles is anders dan effectief motiveren. b.v Als een voetganger bij een zebrapad niet durft over te steken dan rijd de leerling te hard.
In het kader van “duurzaam veilig” is het zo dat in de buurt van scholen het zebrapad zogenaamd opgeblazen is.(veel meer kleuren)
Het effect daarvan is dat bestuurders die al slecht keken naar zebrapaden onbewust er van uit gaan dat alle zebrapaden zo er uit zien.
Het effect daarvan is weer dat normale zebrapaden voor deze bestuurders nog minder gaan opvallen en in hun hoofd ondergeschikt dreigen te raken.
@Roy Smitkoning Dank voor de tip. We hebben het aangepast.
Hier in Leuven, Vlaams Brabant, kennen wij dat ook. Over verschillende invalswegen met 70 km/u legt men plots een zebrapad. De af te leggen afstand is vaak niet aangepast aan trage weggebruikers. Waarom op kruispunten niet vaker een oversteekfase voor voetgangers en tweewielers in alle richtingen? En zelfs dwars over het kruispunt?
Dit is niets onbekends en ik dat als je bij gemeentes gaat vragen hoeveel afwijzingen er voor voetgangeroversteekplaatsen (zo heet een zebrapad officieel namelijk) er bekend zijn dat dat er nog veel meer zijn dan er nu gemeld worden. Een rondwandeling door een willekeurige stad zal leren dat er de meest vreemde constructies betsaan, dat er plekken zijn waar je in 2 seconden aan de overkant moet zijn en plekken waar je er tot wel 5 minuten voor hebt.
Kom dan maar niet bij mij in Brussel kijken, Herman.. Ik betwijfel ten sterkste of er ooit één verkeerskundige met verstand van zaken kijkt naar de (her)aanleg van kruispunten hier (en in de rest van België). Verkeersveiligheid lijkt vaak te worden overgelaten aan het bouwbedrijf, dat daar ook totaal geen kaas van heeft gegeten.