ANWB: ‘Verlichting langs snelwegen op later tijdstip uitzetten’
De ANWB wil dat Rijkswaterstaat de verlichting langs Nederlandse snelwegen op een later tijdstip uitschakelt. Daarnaast vindt de bond dat bij slechte weersomstandigheden of extreem drukke spits de lichten in het geheel niet moeten worden uitgezet. Dit omdat er nu meer verkeer in het donker rijdt dan Rijkswaterstaat tijdens de invoering van de plannen suggereerde, zo laat de ANWB weten.
Omdat de bond bang is dat de kans op ongelukken groter is dan gemeld, heeft ze aangegeven over het onderwerp in gesprek te gaan met Rijkswaterstaat. De overheidsorganisatie liet eerder nog weten dat de verkeersveiligheid met het uitschakelen van verlichting op delen van het wegennet niet in het geding zou zijn, omdat het op veel trajecten in de avonduren erg rustig is.
Cijfers
De ANWB haakt hiermee in op cijfers van de Volkskrant. Daaruit zou blijken dat er tussen 21.00 uur en middernacht op veel weggedeelten juist veel verkeer is. Op de A6 bij Almere Haven bijvoorbeeld rijden rond dat tijdstip gemiddeld 600 auto’s per uur per rijstrook. Volgens de ANWB mag dat omschreven worden als ‘intensief verkeer’.
Ook de A1 bij Naarden zou rond negenen in de avond 800 voertuigen per rijstrook per uur tellen. De cijfers zijn afkomstig uit metingen met lussen in de weg die Rijkswaterstaat gedurende 2011 verrichtte. ‘Bij het aantal voertuigen dat geregistreerd werd, zou uitschakeling van de verlichting juist tot twee ‘extra doden’ en twaalf extra gewonden leiden’, zo schrijft de krant.
Donker
Uit kostenoverwegingen wordt sinds september van dit jaar de verlichting op grote delen van het snelwegennet in de Randstad en het zuiden van het land ’s avonds en gedurende de nacht uitgeschakeld. Op de drukkere snelwegen doven de lichten om 23.00 uur, in alle andere gevallen gebeurt dit al om 21.00 uur.
Om vijf uur in de ochtend gaat de verlichting weer aan. Rijkswaterstaat benadrukte voor de invoering van de maatregel dat wel de hele nacht licht blijft branden in tunnels en scherpe bochten waar verlichting noodzakelijk is voor de verkeersveiligheid.
Besparing
Het doven van verlichting in de avonduren moet een jaarlijkse besparing van 35 miljoen euro opleveren. Het is een onderdeel van een pakket van versoberings- en efficiëntiemaatregelen. Naast de verlichting langs delen van snelwegen zijn bijvoorbeeld ook verschillende digitale informatieborden en camera’s langs de weg uitgezet. Ze worden op termijn weggehaald.
Als de weggebruikers er zelf gewoon verantwoord mee om gaan is er niks aan de hand . Onzin verhalen over meer doden, we hebben niet voor niets verlichting op de auto zitten. Gewoon uitschakelen en klaar ermee.
De opmerking dat mensen er zelf verantwoord mee moeten omgaan is erg “kort door de bocht” Wat is de definitie van verantwoord omgaan? Ook al heeft iemand 30 jaar rijervaring, betekend dit niet automatisch dat dit dan een goede chauffeur is. Kennis x kunde is….