Jonge bestuurder ’s winters roekeloos door gebrek rijervaring
Rijervaring
Door een gebrek aan rijervaring lopen jonge chauffeurs meer risico om de controle over het stuur kwijt te raken. Rijinstructeurs zijn volgens het onderzoek dan ook van mening dat leerlingen al tijdens hun lessen beter voorbereid moeten worden op het rijden in moeilijke omstandigheden, zoals in zware regen, bij sneeuw en storm.
Ook het oefenen met uitwijken en slipcontrole en daarnaast het maken van noodstoppen in noodsituaties zou volgens de instructeurs meer aan bod moeten komen.
Aandacht
Uit de verkregen data blijkt dat één op de twee jonge bestuurders zich bewust is van het extra risico dat ze in de winter lopen. Wanneer de temperatuur daalt zegt die groep dan ook over te gaan op winterbanden. Bij de aanschaf ervan kiest 80 procent van de jongeren voor banden met een kortere remafstand op nat wegdek. Daarna zijn de levensduur en brandstofbesparing doorslaggevende factoren.
Aan het onderhoud van de banden blijkt minder aandacht besteed te worden, zo stellen de onderzoekers. Dit ondanks het feit dat bijvoorbeeld 85 procent van de Nederlandse instructeurs tijdens de rijopleiding in zegt te gaan op het belang van goede banden voor de eigen veiligheid.
Rijopleidingen
Door data van rijinstructeurs te verzamelen willen Goodyear en EFA ontdekken hoe de rijopleidingen de laatste decennia zijn geëvolueerd. Daarnaast moet het inzicht geven in de trends voor de toekomst.
Het onderzoek is het vierde in een reeks van veiligheidsonderzoeken. Zo werden in 2012 ruim 6.000 jonge bestuurders in Europa bevraagd over hun houding ten opzichte van de verkeersveiligheid.
Campagne
De deelnemende landen aan het recente onderzoek waren België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Rusland, Spanje, de Tsjechische Republiek, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Zwitserland.
In de aanloop naar de volgende winter hebben de bandenfabrikant en Veilig Verkeer Nederland alvast een campagne gepland om jongeren in Nederland beter te wapenen tegen een ‘slippertje’, zo laat Goodyear weten.
Dit is dus NIET de conclusie van een onderzoek naar ongevallen maar een MENING van een aantal rijinstructeurs.
De mening van deze rijinstructeurs dat “Het oefenen met uitwijken en slipcontrole en daarnaast het maken van noodstoppen in noodsituaties meer aan bod zou moeten komen, staat haaks op de bevindingen uit het SWOV onderzoek uit 2005. Daar staat o.a. dat men de verplichte antislipcursus uit de rijopleiding in Noorwegen heeft gehaald omdat deze een averechts effect had. Jongeren namen meer risico na zo’n cursus te hebben gedaan. Het aantal ongevallen daalde na het schrappen van de antislipcursus.
Gevalletje: DUH!
Toen ik 18 was hoopten we altijd op sneeuw.
Toen had je nog geen esp/asr/ebd/abs , maar wel een handrem met kabel en hendel.
Mooie tijden.