Minister Schultz: ‘Geef aanpak snorfietsers lokaal prioriteit’
Er moet lokaal meer prioriteit aan de handhaving van de maximumsnelheid bij snorfietsen worden gegeven. Dat laat minister Schultz van Haegen weten als reactie op het verzoek van vier grote steden om een helmdraagplicht in te voeren. Door een dergelijke wijziging kunnen snorfietsers volgens de gemeenten veilig naar de weg verplaatst worden, maar de minister laat wederom weten geen voorstander van die plicht te zijn. De Amsterdamse proef met een maximumsnelheid van 30 km/u in gevaarlijke straten, zegt ze wel ‘zeer interessant’ te vinden.
In december stuurden Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam gezamenlijk een verzoek aan de minister om een helmdraagplicht in de Nederlandse wetgeving op te nemen. In Amsterdam zouden ondanks de lokale inzet van politie en gemeenten én hogere boetes door het rijk, de problemen met snorfietsers de laatste jaren immers alleen maar zijn toegenomen. Maar Minister Schultz zegt bezwaren te houden bij een helmplicht voor snorfietsers.
Maximumsnelheid
Voornamelijk in de hoofdstad wordt veel overlast veroorzaakt door snorfietsers die zich op fietspaden niet aan de maximumsnelheid houden. Amsterdam heeft weliswaar de bevoegdheid om als wegbeheerder die specifieke groep verkeersdeelnemers naar de rijbaan te verplaatsen zonder dat de wetgeving daarvoor moet worden aangepast. Maar de gemeente zei begin 2013 zo’n structurele maatregel ondenkbaar te vinden zonder de invoering van een helmplicht. En die kan enkel door de landelijke overheid worden doorgevoerd.
In haar brief aan de Tweede Kamer spoort de minister de Amsterdamse burgemeester, politie en Officieren van Justitie nu aan om meer gebruik te maken van de middelen die voor handen zijn om de maximumsnelheid voor snorfietsen strenger te handhaven. Ze laat weten dat er op landelijk niveau inmiddels al verschillende maatregelen zijn genomen om overlast door snorfietsers op fietspaden in te kunnen perken, zonder dat daar daar een helmplicht bij komt kijken.
Overtredingen
Zo zijn de boetes voor snelheidsovertredingen sinds 1 januari verhoogd en is de politie per 1 juli van dit jaar bevoegd om eerder over te gaan tot inbeslagname van snor- en bromfietsen. Omdat snorfietsers over een rijbewijs beschikken, kan zo nodig overigens ook een Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer worden opgelegd.
“Het voorstel tot een helmplicht voor snorfietsen is eerder ook in de Kamer besproken in de vorm van een motie. Die motie is toen verworpen Ook ik blijf mijn bezwaren houden bij een helmplicht voor snorfietsers. De snorfiets zonder helm verplaatsen naar de rijbaan vind ik, zoals ik ook in 2011 aangaf, zeker geen goed idee, vanwege de snelheidsverschillen met het overige verkeer. Ze geeft daarbij aan dat experimenteren met een lokale helmplicht juridisch gezien onmogelijk is.
Veiligheid
Vorige week nog voorspelde burgemeester Van der Laan er in 2014 in te slagen de scooters van de fietspaden in de hoofdstad te halen. “Dat we van de overheid afhankelijk zijn wil niet zeggen dat we stilzitten. We doen er van alles aan”, aldus burgemeester Van der Laan. “Wij voelen het probleem het hardste, dus nu moeten we bepleiten dat het rijk met ons mee denkt”, zo stelde hij toen nog.
De minister zegt met alle steden in Nederland afgesproken te hebben dat ze op korte termijn een plan van aanpak opstellen voor het verbeteren van de fietsveiligheid. “Dit zie ik als een belangrijk handvat voor het voorkomen van overlast en conflicten tussen (snor)fietsers. Ik wil daarnaast graag met de gemeente Amsterdam verder in overleg en heb hen uitgenodigd hun plannen voor te leggen over een integrale aanpak van de veiligheid en bereikbaarheid.”