Maximumsnelheid iedere kilometer op hectometerbordje
Om verwarring over de maximumsnelheid op autosnelwegen te voorkomen, worden per 1 juni de hectometerbordjes op de hele kilometer voorzien van een snelheidsaanduiding. Bij snelwegen met drie of meer rijstroken worden de paaltjes ook links van de weg voorzien van het geldende maximum. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu laten weten.
De uitrol van de wijziging van de bordjes zal stapsgewijs plaatsvinden. In de eerste instantie worden de bordjes langs de A1, A2, A4, A12 en A15 aangepast. Dat is samen 24 procent van het wegennet. Vanaf de zomer tot het einde van dit jaar worden de overige snelwegen van aangepaste hectometerbordjes voorzien.
Hectometerbordjes
Op de spitsstrooktrajecten worden de hectometerbordjes niet aangepast, zo heeft minister Schultz daarnaast besloten. Dit omdat de snelheid daar frequent met kantelwalsborden wordt aangegeven, zo is de redenatie.
De minister liet eerder al Rijkswaterstaat verschillende opties uitwerken om de aanduiding van maximumsnelheden langs de weg te verbeteren. “De verschillende opties heb ik gewogen aan de hand van onder andere de criteria ‘eenduidig voor de weggebruiker’ en ‘gebruik van bewezen technieken’, aldus de minister in haar brief aan de Tweede Kamer.
Kosten
Minister Schultz schat dat het aanpassen van de bordjes circa 2,3 miljoen euro gaat kosten. Ze verwacht de kosten te kunnen dekken met de gereserveerde middelen voor de invoering van 130 km/h.
Nu nog de 30 km zones, want het is niet altijd duidelijk.
Oftewel er zijn gemeentes die er een potje van maken.
BV een groene band om de lantaarnpalen binnen de 30 zone.
Waarom zou ik het op de autosnelweg niet mogen vergeten maar in de stad wel.