Belgisch verkeersinstituut wil elke 10 jaar medische keuring
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wil dat bestuurders om de tien jaar, bij het verlengen van het rijbewijs, een medische keuring ondergaan. Er zou dan in ieder geval getest moeten worden op het zicht van de automobilist en op eventuele diabetes. Dat meldt Karin Genoe namens het instituut. De BIVV pleitte eerder deze week ook al voor onder andere meer rijervaring voordat Belgische kandidaten op rijexamen mogen en voor mobiliteitslessen voor 75-plussers.
Het BIVV besprak haar ideeën over rijvaardigheid in de Belgische kranten ‘Het Laatste Nieuws’ en ‘De Morgen’. Zo wil het instituut kandidaten voor het rijbewijs eerst minimaal 3.000 kilometer laten rijden voordat ze examen mogen doen voor een definitief rijbewijs. Na het behalen daarvan zou iedere bestuurder gedurende zijn leven nascholing en bijsturing moeten krijgen. Ook zouden 75-plussers volgens het verkeersinstituut mobiliteitslessen moeten volgen.
Verkeersdoden
Jaarlijks vallen er in België 8,1 verkeersdoden op 100.000 inwoners. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er gemiddeld 3,9 op 100.000. Het BIVV wil met de extra maatregelen het aantal verkeersslachtoffers in België verminderen. Genoe liet in het opiniestuk in ‘De Morgen’ weten dat bestuurders het rijbewijs niet als eindpunt van de rijopleiding moeten zien.
Genoe wil dan ook dat rijbewijsbezitters nascholing en bijsturing krijgen. Zij stelt dat die zou kunnen bestaan uit groepssessies waarin gediscussieerd wordt over problemen die de deelnemers tegenkomen in het verkeer. “We willen dat zowel nieuwe als ervaren bestuurders ‘mee zijn met de tijd'”, zo laat ze weten. “Daarvoor moeten zij de meest recente kennis en vaardigheden bezitten. We moeten ons beter beseffen dat we de rijkunst kunnen verleren. Bijvoorbeeld door een gebrek aan praktijkervaring, maar ook door ouderdom of gezondheidsproblemen.”
Ouderen
Het BIVV zou ook graag zien dat 75-plussers mobiliteitslessen gaan volgen. Het verkeersinstituut pleit voor infrastructurele aanpassingen voor deze groep. Zo zouden er zowel betere verlichting bij kruispunten als grotere verkeersborden moeten komen. Verder wil het BIVV dat er op ‘moeilijke’ kruispunten duidelijker wordt aangegeven welke rijstrook gevolgd moet worden. Volgens het instituut veroorzaken ouderen met name ongevallen tijdens het naar links afslaan.
In Nederland moeten 75-plussers iedere vijf jaar een medische keuring ondergaan om het rijbewijs te kunnen vernieuwen. Begin 2014 heeft de Nederlandse overheid die leeftijdsgrens verhoogd. Voorheen was dit immers al verplicht vanaf het zeventigste levensjaar.
Rijbewijs
Als het aan het BIVV ligt, komen er daarnaast twee evaluatiemomenten in de Belgische rijopleiding. De eerste daarvan zou plaats moeten vinden na de rijlessen. Er kan dan gekeken worden of een kandidaat geschikt is voor een voorlopig rijbewijs. Vervolgens zou er na 3.000 kilometer te hebben gereden een examen worden afgenomen om de geschiktheid voor het definitieve rijbewijs te toetsen.
Het BIVV spreekt over het instellen van een ‘getrapt rijbewijs’. Daarmee wordt bedoeld dat nieuwe bestuurders niet meteen alle vrijheid moeten krijgen om onbeperkt aan het verkeer deel te nemen. In de eerste twee jaar van het definitieve rijbewijs moet dan ook een zerotolerancebeleid voor alcohol gelden, aldus het instituut.
Ralph Klaassen
Lees ook: ‘Belgische rijscholenfederatie dringt aan op hervorming rijopleiding’