ongeval, auto, boom, brandweer

Een derde van verkeersdoden was inzittende personenauto

Van de 570 verkeersdoden die vorig jaar in Nederland vielen, was 34 procent inzittende van een personenauto. Het ging in totaal om 193 slachtoffers. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Fietsers waren de op een na kwetsbaarste groep, valt ook uit de gegevens op te maken. Binnen die categorie verkeersdeelnemers kwamen in het afgelopen jaar 184 personen om. Voetgangers stonden op drie in de lijst: in 2013 vielen in die groep 56 dodelijke slachtoffers.

In 2013 kwamen in totaal 80 personen minder om in het verkeer dan het jaar ervoor: een daling van ruim 12 procent. De daling is beduidend sterker dan het Europese gemiddelde van 8 procent. De minste slachtoffers vielen overigens in de categorieën brommobiel (5), vrachtauto (7) en bestelauto (15). De drie groepen samen hadden een aandeel van minder dan vijf procent in het geheel.

Ongeval

Opvallend is de daling in het aantal verkeersdoden in de categorie ‘personenauto’ ten opzichte van 2012. De afname bedroeg ruim 16 procent. Het dodental daalde van 232 in 2012 naar 193 vorig jaar. De grootste procentuele afname is zichtbaar in de motorcategorie. Daar nam het aantal doden met bijna de helft af, van 54 naar 29.

Gekeken naar het aantal Nederlandse verkeersdoden ten opzichte van andere EU-landen, was ons land relatief veilig, zo blijkt uit de data. We staan in de top drie van landen met de minste verkeersdoden per miljoen inwoners (31). Dat aantal was in België bijvoorbeeld dubbel zoveel. Met meer dan 90 verkeersdoden per miljoen inwoners was Roemenië vorig jaar het minst verkeersveilige EU-land, zo laten de cijfers zien.

Verkeersveiligheid

In 2008 heeft het Rijk samen met provincies, gemeenten, stadsregio’s en waterschappen het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 vastgesteld. Daarin zijn maatregelen opgenomen om twee belangrijke doelen te kunnen realiseren: het aantal verkeersdoden in 2020 laten dalen tot 500 en het aantal ernstige verkeersgewonden tot 10.600 per jaar.

Bovenop de al bestaande maatregelen heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu 23 extra maatregelen geformuleerd. Het gaat om actiepunten die moeten helpen om de geformuleerde doelstelling te behalen. De maatregelen zijn medio 2012 opgetekend in de Beleidsimpuls Verkeersveiligheid.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Een derde van verkeersdoden was inzittende personenauto | RijschoolPro
ongeval, auto, boom, brandweer

Een derde van verkeersdoden was inzittende personenauto

Van de 570 verkeersdoden die vorig jaar in Nederland vielen, was 34 procent inzittende van een personenauto. Het ging in totaal om 193 slachtoffers. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Fietsers waren de op een na kwetsbaarste groep, valt ook uit de gegevens op te maken. Binnen die categorie verkeersdeelnemers kwamen in het afgelopen jaar 184 personen om. Voetgangers stonden op drie in de lijst: in 2013 vielen in die groep 56 dodelijke slachtoffers.

In 2013 kwamen in totaal 80 personen minder om in het verkeer dan het jaar ervoor: een daling van ruim 12 procent. De daling is beduidend sterker dan het Europese gemiddelde van 8 procent. De minste slachtoffers vielen overigens in de categorieën brommobiel (5), vrachtauto (7) en bestelauto (15). De drie groepen samen hadden een aandeel van minder dan vijf procent in het geheel.

Ongeval

Opvallend is de daling in het aantal verkeersdoden in de categorie ‘personenauto’ ten opzichte van 2012. De afname bedroeg ruim 16 procent. Het dodental daalde van 232 in 2012 naar 193 vorig jaar. De grootste procentuele afname is zichtbaar in de motorcategorie. Daar nam het aantal doden met bijna de helft af, van 54 naar 29.

Gekeken naar het aantal Nederlandse verkeersdoden ten opzichte van andere EU-landen, was ons land relatief veilig, zo blijkt uit de data. We staan in de top drie van landen met de minste verkeersdoden per miljoen inwoners (31). Dat aantal was in België bijvoorbeeld dubbel zoveel. Met meer dan 90 verkeersdoden per miljoen inwoners was Roemenië vorig jaar het minst verkeersveilige EU-land, zo laten de cijfers zien.

Verkeersveiligheid

In 2008 heeft het Rijk samen met provincies, gemeenten, stadsregio’s en waterschappen het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 vastgesteld. Daarin zijn maatregelen opgenomen om twee belangrijke doelen te kunnen realiseren: het aantal verkeersdoden in 2020 laten dalen tot 500 en het aantal ernstige verkeersgewonden tot 10.600 per jaar.

Bovenop de al bestaande maatregelen heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu 23 extra maatregelen geformuleerd. Het gaat om actiepunten die moeten helpen om de geformuleerde doelstelling te behalen. De maatregelen zijn medio 2012 opgetekend in de Beleidsimpuls Verkeersveiligheid.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.