Weginspecteurs met BOA-status voor aanpak roodkruisnegatie

Acht weginspecteurs van Rijkswaterstaat hebben deze week de status van Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) gekregen. Het gaat om een experiment, waarbij ze op de snelwegen rond Rotterdam proces-verbaal kunnen opmaken tegen weggebruikers die rode kruizen boven de weg negeren of ten onrechte op de vluchtstrook parkeren. Naast de BOA’s die deelnemen aan de pilot, gaat ook de politie meer inzetten op handhaving van roodkruisnegatie. Dat meldt Rijkswaterstaat.

De pilot met de acht BOA’s komt voort uit een samenwerking van onder meer Rijkswaterstaat, het ministerie van Veiligheid en Justitie en politie. “Met deze pilot geven we een impuls aan de veiligheid van hulpdiensten, wegwerkers en weginspecteurs en aan de veiligheid van de weggebruiker”, zo liet minister Schultz van Haegen bij aanvang van de proef weten.

BOA

De weginspecteurs krijgen de BOA-status voor twee specifieke overtredingen waarvan bekend is dat ze vaak voorkomen en een nadelige invloed op de veiligheid en doorstroming hebben, zo wordt aangegeven. Het gaat om het negeren van rode kruizen boven de weg en het ten onrechte parkeren op de vluchtstrook.

Het experiment vindt plaats op de ruit van Rotterdam: op de A4, A13, A15, A16, A20 en A38. Voor de weginstructeurs met BOA-status blijft het beveiligen van een incident overigens de primaire taak, zo wordt aangegeven.

Weginspecteur

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat zorgen bij pech- en ongevallen dat hulpdiensten ter plaatse veilig hun werk kunnen doen. Dit door middel van afsluiting van een rijbaan met de bekende gele pick-up. Rode kruizen boven de weg moeten automobilisten waarschuwen en duidelijk maken dat een specifieke rijbaan tijdelijk niet gebruikt mag worden. Maar rode kruizen boven de weg worden nog steeds genegeerd.

Ook in de ongevallenaantallen met voertuigen van weginspecteurs is die trend terug te zien. De voertuigen van de weginspecteurs van Rijkswaterstaat worden steeds vaker door automobilisten geramd. Het aantal pick-ups van het agentschap dat na een afzetting rond een ongeval wordt aangereden, is vorig jaar met 40 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. In 2014 werden 21 voertuigen van Rijkswaterstaat total loss gereden tijdens het markeren van de plek van een ongeval of pechgeval. In 2013 waren het er nog 15.

Automobilist

Automobilisten die rode kruizen boven de weg negeren en vervolgens worden gepakt, kunnen sinds 1 januari 2015 harder worden aangepakt. Roodkruisnegatie is als ‘hufterfeit’ in het strafrecht ondergebracht, wat maakt dat er niet alleen een bekeuring kan worden uitgeschreven, maar ook celstraffen geëist kunnen worden. Hetzelfde geldt voor het zonder geldige reden over de vluchtstrook rijden.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Weginspecteurs met BOA-status voor aanpak roodkruisnegatie | RijschoolPro

Weginspecteurs met BOA-status voor aanpak roodkruisnegatie

Acht weginspecteurs van Rijkswaterstaat hebben deze week de status van Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) gekregen. Het gaat om een experiment, waarbij ze op de snelwegen rond Rotterdam proces-verbaal kunnen opmaken tegen weggebruikers die rode kruizen boven de weg negeren of ten onrechte op de vluchtstrook parkeren. Naast de BOA’s die deelnemen aan de pilot, gaat ook de politie meer inzetten op handhaving van roodkruisnegatie. Dat meldt Rijkswaterstaat.

De pilot met de acht BOA’s komt voort uit een samenwerking van onder meer Rijkswaterstaat, het ministerie van Veiligheid en Justitie en politie. “Met deze pilot geven we een impuls aan de veiligheid van hulpdiensten, wegwerkers en weginspecteurs en aan de veiligheid van de weggebruiker”, zo liet minister Schultz van Haegen bij aanvang van de proef weten.

BOA

De weginspecteurs krijgen de BOA-status voor twee specifieke overtredingen waarvan bekend is dat ze vaak voorkomen en een nadelige invloed op de veiligheid en doorstroming hebben, zo wordt aangegeven. Het gaat om het negeren van rode kruizen boven de weg en het ten onrechte parkeren op de vluchtstrook.

Het experiment vindt plaats op de ruit van Rotterdam: op de A4, A13, A15, A16, A20 en A38. Voor de weginstructeurs met BOA-status blijft het beveiligen van een incident overigens de primaire taak, zo wordt aangegeven.

Weginspecteur

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat zorgen bij pech- en ongevallen dat hulpdiensten ter plaatse veilig hun werk kunnen doen. Dit door middel van afsluiting van een rijbaan met de bekende gele pick-up. Rode kruizen boven de weg moeten automobilisten waarschuwen en duidelijk maken dat een specifieke rijbaan tijdelijk niet gebruikt mag worden. Maar rode kruizen boven de weg worden nog steeds genegeerd.

Ook in de ongevallenaantallen met voertuigen van weginspecteurs is die trend terug te zien. De voertuigen van de weginspecteurs van Rijkswaterstaat worden steeds vaker door automobilisten geramd. Het aantal pick-ups van het agentschap dat na een afzetting rond een ongeval wordt aangereden, is vorig jaar met 40 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. In 2014 werden 21 voertuigen van Rijkswaterstaat total loss gereden tijdens het markeren van de plek van een ongeval of pechgeval. In 2013 waren het er nog 15.

Automobilist

Automobilisten die rode kruizen boven de weg negeren en vervolgens worden gepakt, kunnen sinds 1 januari 2015 harder worden aangepakt. Roodkruisnegatie is als ‘hufterfeit’ in het strafrecht ondergebracht, wat maakt dat er niet alleen een bekeuring kan worden uitgeschreven, maar ook celstraffen geëist kunnen worden. Hetzelfde geldt voor het zonder geldige reden over de vluchtstrook rijden.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.