Schultz voert nieuw rijbewijs AM1 in voor E-bike en scootmobiel (April Fool’s Day)

Nederland kent vanaf 1 april een nieuw rijbewijs AM1 voor  E-bike en scootmobiel. Tegelijk worden enkele verkeersregels aangepast en diverse nieuwe verkeersborden ingevoerd. Dat blijkt uit een besluit van wijziging van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 dat minister Schultz van Haegen naar buiten heeft gebracht. Volgens de minister moeten deze vernieuwde verkeersregels en rijbewijs AM1 vooral bijdragen aan de veiligheid in het verkeer. 

De minister geeft aan dat door de alarmerende ongevalcijfers het noodzakelijk is om het  nieuwe rijbewijs AM1 in te voeren. De minister volgt daarmee het advies van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en de aanbevelingen van de VVN en de fietserbond op.

Ongevallen

De SWOV heeft onderzocht hoe de alarmerende ongevalcijfers ontstaan zijn en hoe te verbeteren. De E-bike en scootmobiel zorgen voor nieuwe gevaren en het aantal gebruikers neemt snel toe. Fietspaden en voetpaden worden steeds drukker daardoor.

Op de spoedeisende hulp is dit duidelijk zichtbaar, er komen dagelijks tientallen e-bikers en scootmobielbestuurders met ernstige verwondingen. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers van e-bikes en scootmobielen ondeskundig omgaan met hun voertuig, licht het ministerie toe. Als bestuurders een goede opleiding hebben gevolgd neemt het risico volgens haar fors af. De opleiding moet wel gegeven worden door bevoegde rijinstructeurs.

Jongeren

Invoering van het rijbewijs betekent dat jongeren onder de 12 jaar geen scootmobiel of e-bike meer mogen besturen. Iedereen die een rijbewijs B heeft krijgt automatisch rijbewijs AM1. Bestuurders die na 1-4-2015 12 jaar of ouder zijn en geen rijbewijs hebben moeten een rijbewijs AM1 halen.

Bestuurders van scootmobielen en e-bikes moeten een rijvaardigheidstest afleggen als hun rijbewijs B om medische redenen is ingenomen. Leggen ze deze test goed af dan krijgen ze een rijbewijs AM1. Met het rijbewijs AM1 mogen ze ook met een e-bike rijden.

CBR

Om het rijbewijs AM1 te behalen moet een theorie- en praktijk-examen bij het CBR worden afgelegd. Het instituut zal in totaal 350 examinatoren bijscholen om deze examens af te nemen.

Uitgever van theorieleermiddelen VERJO bv heeft een speciale theoriecursus Scootmobielen en e-bikes ontwikkeld voor deze groep. Ook zal er ander lesmateriaal uitgegeven worden. “Echter door de snelheid van handelen van de minister is het technisch onmogelijk om nu al theorieboeken gedrukt te hebben”, laat directeur Chris Verstappen weten. “Ik hoop zo snel mogelijk de rijscholen en cursisten te voorzien van lesmateriaal.”

Nieuwe verkeersregels

In het ministeriële besluit beschrijft de minister de volgende hoofdregel (art. 2c RVV1990).

  • Bestuurders van scootmobiel en e-bikes volgen de regels van snorfietsen, behalve als er andere regels voor hun gelden.

De volgende uitzonderingen op deze hoofdregel voor deze groep weggebruikers zijn :

Snelheid

  • Op gemeenschappelijke wegen moeten bestuurders van e-bikes en scootmobielen hun snelheid  aanpassen aan voetgangers
  • De maximumsnelheid voor scootmobielen is 15 km/h (stapvoets)  De maximumsnelheid voor e-bikes is 20 km/h. Deze maximumsnelheid gaat ook gelden voor fietsers.

Lading/passagier

  • Scootmobielen en e-bikes mogen geen passagiers of lading vervoeren. Ook is het gebruik van een aanhangwagen verboden.

Plaats op de weg

  • Bestuurders van scootmobielen mogen alleen gebruik maken van voetpaden als deze voetpaden aangeduid zijn met het bord G21.
  • Bestuurders van scootmobielen mogen in gebouwen rijden als ze openbaar toegankelijk zijn. Wel moeten ze zich aanpassen aan de andere gebruikers. Als er iets gebeurd dan zijn de scootmobiel-bestuurders altijd aansprakelijk
  • Bestuurders van e-bikes mogen niet samen met fietsers rijden over de weg. (groepen)

Plaatsen voertuigen

  • Scootmobielen en e-bikes mogen niet geplaatst worden binnen gebouwen ivm brandgevaar. Opladen mag daarom ook alleen plaatsvinden in de buitenlucht. Uitgezonderd op speciale plaatsen in gebouwen die aangegeven worden met verkeersbord E21. De parkeerplaatsen moeten wel voldoen aan de ministeriele regeling binnen parkeerplaatsen elektrische motorrijtuigen. Deze verkeersregel is gebaseerd op de wijziging van het ADR op 1-7-2015), en onlangs door de UN gepubliceerd. Het ADR omschrijft het juist gebruik van gevaarlijke goederen (bv accu’s).
  • Op een erf mogen scootmobielen of e-bikers alleen gebruik maken van de aangegeven parkeerplaatsen
  • Scootmobielen mogen niet geplaatst worden op het voetpad of trottoir. Snorfietsen en e-bikes mogen hier wel geplaatst worden.

Stilstaan

  • Bestuurders van Scootmobielen en e-bikes mogen niet stilstaan op de plaatsen waar dit toegestaan is voor snorfietsen. Het is immers voor scootmobielen en e-bikes verboden om passagiers of lading mee te nemen. Stilstaan bij een bushalte is daarom ook verboden

Nieuwe verkeersborden

Hieronder een overzicht van de nieuwe verkeersborden. Uitgever van theorieleermiddelen VERJO zal voortaan bij alle theorieboeken een erratum meeleveren waarin de nieuwe verkeersregels en verkeersborden zijn opgenomen.

  • Verkeersbord C41:  verboden voor scootmobielen en e-bikes
  • Verkeersbord E21:  plaatsen binnen gebouwen  en elektrisch opladen van elektrische motorrijtuigen
  • Verkeersbord G21: pad waar alleen bestuurders e-bikes en scootmobielen met werkende motor gebruik van mogen maken.
  • Verkeersbord G22: pad waar voetgangers en fietsers gebruik van moeten maken. Het is verboden voor bestuurders van e-bikes, scootmobielen en snorfietsers om dit pad te gebruiken
  • Verkeersbord G23: van de pad mogen alleen voetgangers en bestuurders van scootmobielen gebruik maken.

Verkeersbord G23 kan gebruikt worden om een special verblijfsgebied aan te geven (zone bord G23).

Bekijk de nieuwe verkeersborden:

Verkeersborden, AM1, scootmobiel, e-bike

Update: 1 april

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Schultz voert nieuw rijbewijs AM1 in voor E-bike en scootmobiel (April Fool’s Day)”

Mariska Meijers|01.04.15|10:02

Goede 1 aprilgrap!!

André Meupelenberg|01.04.15|11:13

Is inderdaad een super 1 aprilgrap, maar zou niet gek wezen voor sommige verkeerssituaties

Kenny Willemsen|07.04.15|23:50

Hoe triest dat deze branche voor zovelen aanleiding is voor een 1 april grap zegt meer over de onduidelijkheid in de branche dat zoveel grappen kunnen slagen! Zelfs politieke partijen vinden dit en lanceren een grap. Verkeersveiligheid is volgens mij geen grap, het heeft te maken met wel of geen leven tgv verkeersveiligheid.

Andrea Campagnolo|20.04.15|11:31

Ai, ik ben hier dik in gestonken. Mijn bloed begon te koken van woede over sommige onzin, zoals geen lading vervoeren. Ik dacht al, ik heb een scootmobiel om juist de vrijheid te hebben om zelf mijn boodschappen(lading) te doen. Ja de kikker heeft mij goed in de bil gebeten. Pffff even weer rustig ademhalen.

Andrea Campagnolo|20.04.15|11:32

Overigens ben ik wel mee eens met een verbod voor passagiers op de rugleuning.
Ik zie ze regelmatig voorbij rijden met z’n tweën, een op de stoel en een op de naar achter geklapte rugleuning. Dat is wel gevraarlijk vanwege het feit dat de scootmobiel naar achteren kan kiepen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schultz voert nieuw rijbewijs AM1 in voor E-bike en scootmobiel (April Fool’s Day) | RijschoolPro

Schultz voert nieuw rijbewijs AM1 in voor E-bike en scootmobiel (April Fool’s Day)

Nederland kent vanaf 1 april een nieuw rijbewijs AM1 voor  E-bike en scootmobiel. Tegelijk worden enkele verkeersregels aangepast en diverse nieuwe verkeersborden ingevoerd. Dat blijkt uit een besluit van wijziging van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 dat minister Schultz van Haegen naar buiten heeft gebracht. Volgens de minister moeten deze vernieuwde verkeersregels en rijbewijs AM1 vooral bijdragen aan de veiligheid in het verkeer. 

De minister geeft aan dat door de alarmerende ongevalcijfers het noodzakelijk is om het  nieuwe rijbewijs AM1 in te voeren. De minister volgt daarmee het advies van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en de aanbevelingen van de VVN en de fietserbond op.

Ongevallen

De SWOV heeft onderzocht hoe de alarmerende ongevalcijfers ontstaan zijn en hoe te verbeteren. De E-bike en scootmobiel zorgen voor nieuwe gevaren en het aantal gebruikers neemt snel toe. Fietspaden en voetpaden worden steeds drukker daardoor.

Op de spoedeisende hulp is dit duidelijk zichtbaar, er komen dagelijks tientallen e-bikers en scootmobielbestuurders met ernstige verwondingen. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers van e-bikes en scootmobielen ondeskundig omgaan met hun voertuig, licht het ministerie toe. Als bestuurders een goede opleiding hebben gevolgd neemt het risico volgens haar fors af. De opleiding moet wel gegeven worden door bevoegde rijinstructeurs.

Jongeren

Invoering van het rijbewijs betekent dat jongeren onder de 12 jaar geen scootmobiel of e-bike meer mogen besturen. Iedereen die een rijbewijs B heeft krijgt automatisch rijbewijs AM1. Bestuurders die na 1-4-2015 12 jaar of ouder zijn en geen rijbewijs hebben moeten een rijbewijs AM1 halen.

Bestuurders van scootmobielen en e-bikes moeten een rijvaardigheidstest afleggen als hun rijbewijs B om medische redenen is ingenomen. Leggen ze deze test goed af dan krijgen ze een rijbewijs AM1. Met het rijbewijs AM1 mogen ze ook met een e-bike rijden.

CBR

Om het rijbewijs AM1 te behalen moet een theorie- en praktijk-examen bij het CBR worden afgelegd. Het instituut zal in totaal 350 examinatoren bijscholen om deze examens af te nemen.

Uitgever van theorieleermiddelen VERJO bv heeft een speciale theoriecursus Scootmobielen en e-bikes ontwikkeld voor deze groep. Ook zal er ander lesmateriaal uitgegeven worden. “Echter door de snelheid van handelen van de minister is het technisch onmogelijk om nu al theorieboeken gedrukt te hebben”, laat directeur Chris Verstappen weten. “Ik hoop zo snel mogelijk de rijscholen en cursisten te voorzien van lesmateriaal.”

Nieuwe verkeersregels

In het ministeriële besluit beschrijft de minister de volgende hoofdregel (art. 2c RVV1990).

  • Bestuurders van scootmobiel en e-bikes volgen de regels van snorfietsen, behalve als er andere regels voor hun gelden.

De volgende uitzonderingen op deze hoofdregel voor deze groep weggebruikers zijn :

Snelheid

  • Op gemeenschappelijke wegen moeten bestuurders van e-bikes en scootmobielen hun snelheid  aanpassen aan voetgangers
  • De maximumsnelheid voor scootmobielen is 15 km/h (stapvoets)  De maximumsnelheid voor e-bikes is 20 km/h. Deze maximumsnelheid gaat ook gelden voor fietsers.

Lading/passagier

  • Scootmobielen en e-bikes mogen geen passagiers of lading vervoeren. Ook is het gebruik van een aanhangwagen verboden.

Plaats op de weg

  • Bestuurders van scootmobielen mogen alleen gebruik maken van voetpaden als deze voetpaden aangeduid zijn met het bord G21.
  • Bestuurders van scootmobielen mogen in gebouwen rijden als ze openbaar toegankelijk zijn. Wel moeten ze zich aanpassen aan de andere gebruikers. Als er iets gebeurd dan zijn de scootmobiel-bestuurders altijd aansprakelijk
  • Bestuurders van e-bikes mogen niet samen met fietsers rijden over de weg. (groepen)

Plaatsen voertuigen

  • Scootmobielen en e-bikes mogen niet geplaatst worden binnen gebouwen ivm brandgevaar. Opladen mag daarom ook alleen plaatsvinden in de buitenlucht. Uitgezonderd op speciale plaatsen in gebouwen die aangegeven worden met verkeersbord E21. De parkeerplaatsen moeten wel voldoen aan de ministeriele regeling binnen parkeerplaatsen elektrische motorrijtuigen. Deze verkeersregel is gebaseerd op de wijziging van het ADR op 1-7-2015), en onlangs door de UN gepubliceerd. Het ADR omschrijft het juist gebruik van gevaarlijke goederen (bv accu’s).
  • Op een erf mogen scootmobielen of e-bikers alleen gebruik maken van de aangegeven parkeerplaatsen
  • Scootmobielen mogen niet geplaatst worden op het voetpad of trottoir. Snorfietsen en e-bikes mogen hier wel geplaatst worden.

Stilstaan

  • Bestuurders van Scootmobielen en e-bikes mogen niet stilstaan op de plaatsen waar dit toegestaan is voor snorfietsen. Het is immers voor scootmobielen en e-bikes verboden om passagiers of lading mee te nemen. Stilstaan bij een bushalte is daarom ook verboden

Nieuwe verkeersborden

Hieronder een overzicht van de nieuwe verkeersborden. Uitgever van theorieleermiddelen VERJO zal voortaan bij alle theorieboeken een erratum meeleveren waarin de nieuwe verkeersregels en verkeersborden zijn opgenomen.

  • Verkeersbord C41:  verboden voor scootmobielen en e-bikes
  • Verkeersbord E21:  plaatsen binnen gebouwen  en elektrisch opladen van elektrische motorrijtuigen
  • Verkeersbord G21: pad waar alleen bestuurders e-bikes en scootmobielen met werkende motor gebruik van mogen maken.
  • Verkeersbord G22: pad waar voetgangers en fietsers gebruik van moeten maken. Het is verboden voor bestuurders van e-bikes, scootmobielen en snorfietsers om dit pad te gebruiken
  • Verkeersbord G23: van de pad mogen alleen voetgangers en bestuurders van scootmobielen gebruik maken.

Verkeersbord G23 kan gebruikt worden om een special verblijfsgebied aan te geven (zone bord G23).

Bekijk de nieuwe verkeersborden:

Verkeersborden, AM1, scootmobiel, e-bike

Update: 1 april

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Schultz voert nieuw rijbewijs AM1 in voor E-bike en scootmobiel (April Fool’s Day)”

Mariska Meijers|01.04.15|10:02

Goede 1 aprilgrap!!

André Meupelenberg|01.04.15|11:13

Is inderdaad een super 1 aprilgrap, maar zou niet gek wezen voor sommige verkeerssituaties

Kenny Willemsen|07.04.15|23:50

Hoe triest dat deze branche voor zovelen aanleiding is voor een 1 april grap zegt meer over de onduidelijkheid in de branche dat zoveel grappen kunnen slagen! Zelfs politieke partijen vinden dit en lanceren een grap. Verkeersveiligheid is volgens mij geen grap, het heeft te maken met wel of geen leven tgv verkeersveiligheid.

Andrea Campagnolo|20.04.15|11:31

Ai, ik ben hier dik in gestonken. Mijn bloed begon te koken van woede over sommige onzin, zoals geen lading vervoeren. Ik dacht al, ik heb een scootmobiel om juist de vrijheid te hebben om zelf mijn boodschappen(lading) te doen. Ja de kikker heeft mij goed in de bil gebeten. Pffff even weer rustig ademhalen.

Andrea Campagnolo|20.04.15|11:32

Overigens ben ik wel mee eens met een verbod voor passagiers op de rugleuning.
Ik zie ze regelmatig voorbij rijden met z’n tweën, een op de stoel en een op de naar achter geklapte rugleuning. Dat is wel gevraarlijk vanwege het feit dat de scootmobiel naar achteren kan kiepen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.