google-self-driving-car

‘Proeven in stedelijk gebied nodig om zelfrijdende auto verder te ontwikkelen’

Er moeten meer proeven komen in druk stedelijk gebied om de ontwikkeling van de zelfrijdende auto op een hoger plan te krijgen. Ook is meer internationale samenwerking nodig. Met die aanbevelingen komt de ANWB die onderzoek heeft laten uitvoeren naar de haalbaarheid van de Nederlandse ambities.

In het onderzoek zet de ANWB de ontwikkelingen in ruim twintig landen op een rij. Het zijn grotendeels Europese landen, maar daarnaast is ook gekeken naar landen als de Verenigde Staten, Japan, China en Korea.

Internationale samenwerking

Nederland wil graag voorop lopen bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, maar om die ambitie waar te kunnen maken moet er volgens de ANWB nog veel gebeuren. Proeven vinden nu vaak op regionale schaal plaats. De ANWB pleit voor internationale samenwerking. Alleen dan is het mogelijk om grensoverschrijdende vraagstukken op te kunnen lossen.

Verder zouden er meer proeven moeten plaatsvinden in druk stedelijk gebied, vindt de ANWB. Allerlei bestaande systemen om de auto zelfstandiger te maken, zoals adaptieve cruise control en lane keeping assist, maken de auto weliswaar zelfstandiger, maar er moet gekeken worden welke invloed ze hebben op andere weggebruikers, zoals automobilisten en voetgangers.

Randvoorwaarden

Samen met de Europese zusterorganisaties is de ANWB bezig om een aantal randvoorwaarden op te stellen rondom zelfrijdende voertuigen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met voertuigdata, is er sprake van eerlijke concurrentie en wordt het belang van de consument niet uit het oog verloren?

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Proeven in stedelijk gebied nodig om zelfrijdende auto verder te ontwikkelen’ | RijschoolPro
google-self-driving-car

‘Proeven in stedelijk gebied nodig om zelfrijdende auto verder te ontwikkelen’

Er moeten meer proeven komen in druk stedelijk gebied om de ontwikkeling van de zelfrijdende auto op een hoger plan te krijgen. Ook is meer internationale samenwerking nodig. Met die aanbevelingen komt de ANWB die onderzoek heeft laten uitvoeren naar de haalbaarheid van de Nederlandse ambities.

In het onderzoek zet de ANWB de ontwikkelingen in ruim twintig landen op een rij. Het zijn grotendeels Europese landen, maar daarnaast is ook gekeken naar landen als de Verenigde Staten, Japan, China en Korea.

Internationale samenwerking

Nederland wil graag voorop lopen bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, maar om die ambitie waar te kunnen maken moet er volgens de ANWB nog veel gebeuren. Proeven vinden nu vaak op regionale schaal plaats. De ANWB pleit voor internationale samenwerking. Alleen dan is het mogelijk om grensoverschrijdende vraagstukken op te kunnen lossen.

Verder zouden er meer proeven moeten plaatsvinden in druk stedelijk gebied, vindt de ANWB. Allerlei bestaande systemen om de auto zelfstandiger te maken, zoals adaptieve cruise control en lane keeping assist, maken de auto weliswaar zelfstandiger, maar er moet gekeken worden welke invloed ze hebben op andere weggebruikers, zoals automobilisten en voetgangers.

Randvoorwaarden

Samen met de Europese zusterorganisaties is de ANWB bezig om een aantal randvoorwaarden op te stellen rondom zelfrijdende voertuigen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met voertuigdata, is er sprake van eerlijke concurrentie en wordt het belang van de consument niet uit het oog verloren?

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.