Geen verbod op bellen en appen op de fiets
Een verbod op bellen of appen op de fiets gaat er niet komen. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu voelt er niets voor, zo heeft ze de Tweede Kamer laten weten. Ze denkt dat inzetten op gedragsverandering effectiever is.
Op verzoek van de Tweede Kamer heeft de bewindsvrouw gekeken naar de ervaringen in het buitenland met een eventueel verbod. Hoewel er verschillende Europese landen zijn waar bellen en appen op de fiets niet toegestaan is, is handhaving volgens Schultz een lastiger punt. Goede cijfers ontbreken, maar haar indruk is dat er nauwelijks boetes uitgeschreven worden omdat het lastig is om een fietser op heterdaad te betrappen. Ze ziet daarom meer in andere maatregelen: voortzetting van campagnes voor veilig smartphone-gebruik in het verkeer, de BOB-campagnes en voorkomen van snelheidsovertredingen.
Fietsmodus
Ze wil ook zwaarder inzetten op de Fietsmodus als onderdeel van de campagne ‘Aandacht op de weg’. Samen met een aantal providers gaat het ministerie zich richten op schoolgaande jongeren en hen stimuleren om de Fietsmodus aan te zetten. Gebruikers van deze app komen in aanmerking voor prijzen als ze hun telefoon niet gebruiken op de fiets. “Zo voorkomen we dat het appen op de fiets, en later in de auto, een gewoonte wordt.” De minister wil ook een vergelijkbare app stimuleren, die automobilisten beloont die rijden zonder hun smartphone onderweg te gebruiken.
In dezelfde brief waarin de minister de Kamer informeert over haar aanpak om smartphone-gebruik te ontmoedigen, meldt ze ook voorlopig geen extra maatregelen te nemen om negeren van een rood kruis boven de snelweg tegen te gaan. SP-Kamerlid Farshad Bashir had voorgesteld om verspreid over het land honderd flitscamera’s achter matrixborden op te hangen. Daarmee zouden overtreders makkelijker beboet kunnen worden. Schultz heeft haar twijfels over de juridische houdbaarheid van het voorstel, schrijft ze.
Rode kruizen en contourmarkering
Een ander nadeel is dat camera’s maar een beperkt deel van de rijstrook in beeld brengen en dat ze goed moeten kunnen communiceren met de rode kruizen. Kortom, zowel juridisch als technisch is het voorstel te complex, vindt ze. Bovendien zijn er onlangs nog andere maatregelen genomen, zoals extra handhaving op het negeren van rode kruizen en de inzet van weginspecteurs in de regio Rotterdam met extra opsporingsbevoegdheden. Ze wil eerst de uitkomst van deze maatregelen afwachten, voordat ze nieuwe neemt.
Gaat het om contourmarkering op vrachtauto’s, dan maakt Schultz van Haegen ook pas op de plaats. Ze ziet geen reden om deze retroreflecterende belijning op bestaande vrachtauto’s versneld en verplicht in te voeren. Economisch en maatschappelijk levert dat volgens haar te weinig op om het verplicht te stellen, afgezet tegen de kosten voor de sector. “Ik hoop dat de sector gebruik maakt van de aanwezige middelen om vrijwillig deze bijdrage te leveren aan verkeersveiligheid.”
Lees ook: