Pilot rond Flevoland moet veiligheid op de weg vergroten
Weggebruikers op de snelwegen in en rond Flevoland krijgen de komende maanden via hun navigatie en verkeersapps een waarschuwing van Rijkswaterstaat bij ongelukken en pechgevallen op de weg. Het gaat om een proef om de veiligheid van weggebruikers en -inspecteurs te verhogen.
Inspecteurs van Rijkswaterstaat lopen veel risico. Hun voertuigen worden geregeld aangereden als die op een rijstrook of vluchtstrook gezet worden om een ongeval of pechgeval te beveiligen. De overheid hoopt dat weggebruikers alerter zijn als ze tijdig attent gemaakt worden op bijvoorbeeld afzettingen. Daardoor zouden er minder incidenten plaatsvinden.
Flister
Er doen tien weginspecteurs mee aan het experiment dat voorlopig drie maanden gaat duren. De pilot loopt op delen van de A1, A6, A27, N50 en A28. Deelnemende inspecteurs sturen via het mobiele telefoonnetwerk locatiegegevens, die via het waarschuwingssysteem Flister worden omgezet in verkeersinformatie. Deze informatie gaat vervolgens als waarschuwingssignaal naar de weggebruikers als die een afgesloten rijstrook naderen. Die waarschuwing krijgen ze via hun navigatiesysteem of verkeersapp. Ook kan het signaal via de reguliere verkeersinformatie worden verspreid.
Rode kruizen
De afgelopen maanden heeft Rijkswaterstaat al meer maatregelen genomen om de veiligheid van weginspecteurs te vergroten, zoals de introductie van nieuwe verkeersborden om het verkeer nog eens extra te attenderen op rode kruizen. Doordat er veel rode kruizen worden genegeerd, lopen weginspecteurs en wegwerkers onnodig gevaar.
Verder loopt er in de regio Rotterdam een proef waarbij een aantal inspecteurs de status buitengewoon opsporingsambtenaar hebben gekregen, zodat ze proces-verbaal kunnen opmaken bij het negeren van rode kruizen. Verder gaat de politie strenger controleren en wordt negeren van rode kruizen ondergebracht in het strafrecht.