Succesvolle proef met veiligere turborotonde
Het creëren van tien tot vijftien meter tussenruimte tussen een turborotonde en de langzame verkeersoversteekplaatsen heeft een positief effect op de verkeersveiligheid. Dat zijn de eerste conclusies van netwerkadviesbureau GraafTraffic en de gemeente Schiedam die op dit moment een proef op een onveilig verkeersknooppunt uitvoeren. Een turborotonde is een variant op de standaard tweestrooksrotonde waarbij al voor het invoegen een bepaalde rijstrook moet worden gekozen.
Bij de betreffende ‘rotonde Nieuwlandplein’ zijn de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers op verdere afstand van de rotonde op een plateau geplaatst en voorzien van markering. Na de openstelling van de nieuwe situatie blijkt dat zowel het (brom)fiets- als het autoverkeer de rotonde met lagere snelheid neemt en beter op elkaar reageert. Ook de reacties vanuit de bevolking zijn positief.
Ongevallen
In de periode van 2010 tot 2014 gebeurden op het Nieuwlandplein 21 ongevallen, waarbij 12 slachtoffers vielen. Bij tien ongevallen waren (brom)fietsers betrokken en in bijna alle gevallen vielen er ook slachtoffers. Dergelijke ongevallen vonden steeds plaats op de takken van de turborotonde waar langzaam verkeer oversteekt.
Dat was voor de gemeente Schiedam genoeg reden om versneld aanpassingen te laten maken aan het verkeerspunt. De optie om (brom)fietsers niet in twee maar in één richting te laten rijden werd gezien het intensieve gebruik van de rotonde en gebrek aan ruimte voor een extra fietsoversteek van tafel geveegd. Daarom werd gekozen om de langzame verkeersoversteken verder van de rotonde af te leggen.
Voorrang
In de nieuwe situatie (zie afbeelding) bevinden de oversteekplaatsen zich op tien tot vijftien meter afstand van de rotonde. Om te voorkomen dat (brom)fietsers door lange wachttijden in de spitsperiode zelf voorrang nemen en er alsnog gevaarlijke situaties ontstaan, is besloten om hen voorrang te geven.
Door de verplaatsing is de aanrijroute voor auto’s voor de oversteekplaats één baan en daarna twee banen breed om goed op te kunnen stellen voor de turborotonde. Voor het langzaam verkeer is de oversteekruimte teruggebracht naar één rijstrook.
Doorstroming
Met het behoud van dubbele opstelvakken voor auto’s en het schrappen van een rijstrook voor (brom)fietsers hopen de gemeente en GraafTraffic het aantal afdekongevallen terug te brengen. Dat kon tijdens de korte duur van de proef nog niet worden getest, maar al wel bleek dus dat al het verkeer de rotonde met lagere snelheid neemt en gebruikers positief zijn. Een afdekongeval gebeurt als een weggebruiker onvoldoende zicht heeft op andere bestuurders en overige weggebruikers.
Er werd gevreesd dat door het terugbrengen van de aanrijstrook van twee naar één baan het verkeer slechter zou doorstromen. Uit een microsimulatie bleek echter dat dit niet het geval was. Doordat (brom)fietsers en voetgangers een kortere oversteektijd hebben, blijft het oponthoud voor het autoverkeer gelijk aan de oude situatie.
Turborotondes
Een turborotonde is een variant op de standaard tweestrooksrotonde waarbij al voor het invoegen een bepaalde rijstrook moet worden gekozen. Daardoor is de verkeersveiligheid hoger dan bij de standaard tweestrooksrotonde en de doorstroming beter bij zowel de tweestrooks- als de enkelstrooksrotonde.
De turborotonde is een Nederlandse uitvinding en werd begin 2000 voor het eerst toegepast in Barendrecht. Inmiddels zijn er 282 exemplaren gerealiseerd in ons land (januari 2015) en nemen steeds meer andere landen sinds een aantal jaar het ontwerp over.
Lars Verpalen
Lees ook: Buitenland neemt Nederlandse vinding Turborotonde over
De oude verkeerssituatie in Schiedam
De nieuwe verkeerssituatie