VVN wil goede rijinstructie voor quads of een verbod
Het moet verboden worden om met de quad op de openbare weg te rijden, of de rijinstructie moet veel beter. Daar pleit Veilig Verkeer Nederland (VVN) voor naar aanleiding van een reeks ongevallen met de gemotoriseerde voertuigen. Volgens woordvoerder Rob Stomphorst zijn de voertuigen een groot gevaar voor de verkeersveiligheid. “De kans op een zwaar of zelfs dodelijk ongeval is tien keer groter op een quad dan met een personenauto.”
De discussie werd aangezwengeld door twee recente, fatale ongevallen met een quad. Op Kos kwam een 19-jarige Nederlandse vrouw om het leven toen ze met het voertuig in de greppel raakte, terwijl in Groningen een 24-jarige quadrijder een auto niet had opgemerkt en de botsing niet overleefde.
Grote gevaren
Het pleidooi van VVN in de media is vooral bedoeld voor de bewustwording, zo laat Stomphorst weten. “Op dit moment gaat het om een kleine groep gebruikers. De grootste winst in termen van verkeersveiligheid is nog steeds te boeken op bredere thema’s als snelheid, alcohol en smartphones in het verkeer.”
Daarnaast vallen quadrijders niet onder de levenslijn waar VVN zich vooral op richt: kinderen en hun ouders, jongeren, buurtbewoners, fietsers en automobilisten. “Voor iedere groep heeft VVN haar specifieke projecten van Verkeersexamen tot Opfriscursus.” Op quadrijders wil VVN vooral het beroep doen om zich bewust te zijn van de grote gevaren.
“Uit onderzoek van Duitse verzekeraars blijkt dat de kans om met een quad zwaar gewond te raken of om het leven te komen tien keer groter is dan met een personenauto”, vertelt Stomphorst. “In 85 procent van de gevallen is de berijder ook nog eens zelf de veroorzaker.”
Goede rijinstructie
VVN gaat niet opeens pro-actief campagne voeren tegen het gebruik van quads, maar vindt het belangrijk om ongerustheid uit te spreken. “Zo vinden we het eigenlijk niet voor te stellen dat je op een quad die 120 kilometer per uur kan, zonder helm mag rijden”, is Stomphorst resoluut.
“De SWOV heeft destijds vastgesteld dat over de kop gaan met een quad waarschijnlijk een ernstiger afloop heeft dan onderuitgaan met een motorfiets. Een quad kantelt namelijk naar buiten, waardoor de berijder onder het voertuig komt. Een motorrijder valt in de bocht meestal ‘achter’ de motorfiets. Een goede rijinstructie is alles behalve een overbodige luxe. Daarbij is het altijd een helm dragen en zich bewust zijn van de intrinsieke instabiliteit van het voertuig van groot belang.”
Betutteling ten top. Net als het swov die om elke boom een kussen willen plaatsen. Ongelukken gebeuren nu eenmaal. Niks is menselijker dan fouten maken.
Misschien denkt Men ook te makkelijk over het op een quad rijden .je moet namelijk verder dan je neus lang is kijken en dus al weten wat er verder op op de weg gebeurt niet net voor je .maar ik vind dat je met een motorfiets eerder kunt omvallen dan met een quad want je hebt toch 4wielen ipv 2 en dan kun je veel eerder vallen
Maar ja de ongelukken met een voertuig hoor je niet allemaal maar nu wel over de quad maar je ook niet in een auto of Op een motor fiets.
Een quadrijdster met veel km
Ik zie mogelijkheden voor weer een nieuw (verplicht) rijbewijs ;-)
Naast het fietsdiploma, het brommer- motor- en autorijbewijs en sinds kort het T rijbewijs moet er ook verplicht het Q rijbewijs komen!
Uiteraard moeten rijscholen de investeringen in materiaal doen, en het CBR de incasseringen!
De volgende rijbewijzen die nog bedacht kunnen worden:
E-bike uiteraard in de varianten, tot max 20, 25, 30 en daarboven. Eigenlijk alles met een wiel! Er is nog volop groei voor de rijschoolbranche
3VO-vertegenwoordigers demonstreren zich als een collectie ‘oude’, absolute regelzieke, overburgelijke, bemoeizuchtige en misplaatst verontwaardigde hoeders van HUN culuur(tje). Deze categorie heeft niets anders te doen en mag zich helaas compromisloos presenteren.
De wetgeving is gewoon dekkend voor deze motorvoertuigen.
Daarentegen is er geen beweging bij deze “bejaarden” te verwachten m.b.t. een deugdelijk verkeersveilige aanpak bij gebruik van elektrische fietsen door juist deze ouderen.