jongeren, fietsen, straat, verkeer

Pleidooi Bovag voor meer en bredere fietspaden in steden

Om het toenemende aantal fietsers te ondervangen moeten er meer en bredere fietspaden in de Nederlandse steden komen met een maximumsnelheid van 30 km/u. Iedereen die harder wil, moet op de gewone rijbaan rijden. Dat staat in een plan dat Bovag heeft opgesteld en aangeboden heeft aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Stadsbesturen moeten volgens Bovag veel meer rekening houden met de ontwikkelingen op tweewielergebied en verkeersstromen veel beter scheiden. “Nu zien we nog te vaak situaties waarbij snel en langzaam verkeer elkaar danig de weg zit, met levensgevaarlijke situaties tot gevolg”, zo stelt de organisatie.

Flink meer tweewielers

Het aantal tweewielers in Nederland groeit fors. De afgelopen vijf jaar is het aantal afgelegde kilometers per fiets in Nederland met bijna twintig procent toegenomen, terwijl het aantal snorfietsen sinds 2005 ongeveer verdubbeld is. Jaarlijks worden er 200.000 e-bikes verkocht, de bakfiets is mateloos populair, er rijden 30.000 elektrische scooters rond en de verwachtingen rondom de speed pedelec zijn hooggespannen.

Volgens Bovag zijn dat fantastische ontwikkelingen met het oog op bereikbaarheid van binnensteden, volksgezondheid, innovatie en milieu. “Maar zolang de stedelijke infrastructuur niet wordt aangepast, blijft het bij discussies zoals recent over een helmplicht voor snorfietsen en snelle e-bikes.”

Meer vrijliggende fietspaden

Bovag stelt in het plan voor de overheid dat de tweewieler een ideaal vervoermiddel is waarvoor meer ruimte worden gecreëerd. Daarom pleit de organisatie voor meer vrijliggende, brede fietspaden waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt die dan ook strikt gehandhaafd wordt. “Iedereen die harder wil, gaat naar de rijbaan, met een helmplicht afhankelijk van voertuigtype. Voor een speed pedelec volstaat een fietshelm. Daar waar niet voldoende plek is voor aparte en brede fietspaden, en alle verkeersdeelnemers dus van hetzelfde asfalt gebruik maken, moet een maximum van 30 kilometer per uur gelden op de rijbaan”, zo staat in het plan.

Gedragscampagnes

Naast het nationale plan moet volgens Bovag ook op Europees niveau werk worden gemaakt van een snelle invoering van strengere emissienormen voor gemotoriseerde tweewielers. Naar verwachting treden die normen in 2017 in werking. “De verkeersveiligheid op fietspaden is in grote mate afhankelijk van het gedrag van de gebruikers. Daarvoor dienen dan ook specifieke campagnes te worden ontwikkeld.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pleidooi Bovag voor meer en bredere fietspaden in steden | RijschoolPro
jongeren, fietsen, straat, verkeer

Pleidooi Bovag voor meer en bredere fietspaden in steden

Om het toenemende aantal fietsers te ondervangen moeten er meer en bredere fietspaden in de Nederlandse steden komen met een maximumsnelheid van 30 km/u. Iedereen die harder wil, moet op de gewone rijbaan rijden. Dat staat in een plan dat Bovag heeft opgesteld en aangeboden heeft aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Stadsbesturen moeten volgens Bovag veel meer rekening houden met de ontwikkelingen op tweewielergebied en verkeersstromen veel beter scheiden. “Nu zien we nog te vaak situaties waarbij snel en langzaam verkeer elkaar danig de weg zit, met levensgevaarlijke situaties tot gevolg”, zo stelt de organisatie.

Flink meer tweewielers

Het aantal tweewielers in Nederland groeit fors. De afgelopen vijf jaar is het aantal afgelegde kilometers per fiets in Nederland met bijna twintig procent toegenomen, terwijl het aantal snorfietsen sinds 2005 ongeveer verdubbeld is. Jaarlijks worden er 200.000 e-bikes verkocht, de bakfiets is mateloos populair, er rijden 30.000 elektrische scooters rond en de verwachtingen rondom de speed pedelec zijn hooggespannen.

Volgens Bovag zijn dat fantastische ontwikkelingen met het oog op bereikbaarheid van binnensteden, volksgezondheid, innovatie en milieu. “Maar zolang de stedelijke infrastructuur niet wordt aangepast, blijft het bij discussies zoals recent over een helmplicht voor snorfietsen en snelle e-bikes.”

Meer vrijliggende fietspaden

Bovag stelt in het plan voor de overheid dat de tweewieler een ideaal vervoermiddel is waarvoor meer ruimte worden gecreëerd. Daarom pleit de organisatie voor meer vrijliggende, brede fietspaden waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt die dan ook strikt gehandhaafd wordt. “Iedereen die harder wil, gaat naar de rijbaan, met een helmplicht afhankelijk van voertuigtype. Voor een speed pedelec volstaat een fietshelm. Daar waar niet voldoende plek is voor aparte en brede fietspaden, en alle verkeersdeelnemers dus van hetzelfde asfalt gebruik maken, moet een maximum van 30 kilometer per uur gelden op de rijbaan”, zo staat in het plan.

Gedragscampagnes

Naast het nationale plan moet volgens Bovag ook op Europees niveau werk worden gemaakt van een snelle invoering van strengere emissienormen voor gemotoriseerde tweewielers. Naar verwachting treden die normen in 2017 in werking. “De verkeersveiligheid op fietspaden is in grote mate afhankelijk van het gedrag van de gebruikers. Daarvoor dienen dan ook specifieke campagnes te worden ontwikkeld.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.