oranje verkeerslicht

Slecht onderhoud verkeerslichten leidt tot onnodige ongevallen

Wegbeheerders in Nederland voeren slecht onderhoud uit aan verkeerslichten en daardoor vinden onnodige verkeersongevallen plaats. Dat stellen drie verkeersdeskundigen naar aanleiding van onderzoek waaruit blijkt dat de helft van de wegbeheerders na plaatsing amper nog naar een verkeerslicht omkijkt. Dat komt volgens hen omdat dit teveel tijd en geld kost.

De deskundigen doen de uitspraken in Trouw waar ze reageren op het onderzoek van DTV Consultants onder 300 wegbeheerders. Zij stellen ook dat de geloofwaardigheid van een verkeerslicht in het geding is waardoor mensen onnodig lang moeten wachten wanneer deze niet goed is afgesteld.

Richtlijnen CROW

DTV Consultants, een adviesbureau voor verkeer en vervoer, voerde het onderzoek eind 2015 uit. Daaruit bleek dat één op de drie wegbeheerders een controle van verkeerslichten hooguit eens per vijf jaar uitvoert. Eén op de vijf gaf zelfs aan de verkeerslichten nooit meer na te kijken.

Volgens richtlijnen van CROW, kenniscentrum voor verkeer en vervoer, moeten deze lichten eens per drie jaar gecontroleerd worden. “Om te kijken of de verkeerssituatie is veranderd bijvoorbeeld, en of de lichten anders moeten worden afgesteld”, zegt Emile Oostenbrink van CROW tegen Trouw.

“Het onderhoud van verkeerslichten laat nogal eens te wensen over”, zegt Eric van Berkum, hoogleraar verkeersbeheersing aan de Technische Universiteit Twente. “Dat kost frustratie, tijd en geld.”

Minder ongevallen

De verkeersdeskundigen constateren dat er meer controle zou moeten komen op de ongeveer 5600 verkeerslichten in Nederland. Zo’n 5 tot tien procent zou zelfs overbodig zijn, denkt docent dynamisch verkeersmanagement Ruud Hornman van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) uit Breda. “Het is moeilijk budget vinden voor iets dat prima werkt, maar het verwijderen van overbodige verkeerslichten kan geld opleveren.”

Er zijn meer nadelen aan de slecht werkende lichten. Door verkeerd afstellen moeten automobilisten, fietsers en voetgangers soms onnodig lang wachten. Dat heeft invloed op de verkeersdoorstroming, energieverbruik van auto’s en de luchtvervuiling door roet en CO2. Met beter onderhoud zouden ook verkeersongelukken kunnen voorkomen, stelt Hornman. Ook de andere deskundigen denken dat het beter afstemmen van verkeerslichten leidt tot een daling van het aantal onnodige botsingen.

Geloofwaardigheid

De geloofwaardigheid van verkeerslichten speelt daarbij een belangrijke rol. Lang voor rood staan tast die geloofwaardigheid aan, zegt hoogleraar Eric van Berkum van TU Twente. “Je accepteert dat je moet wachten op een kruispunt als er een stroom auto’s voor je langs scheurt”, zegt hij. “Maar als er verder niemand oversteekt en je het gevoel hebt dat je voor de kat z’n viool stilstaat, dan daalt de geloofwaardigheid van zo’n verkeerslicht en raak je geïrriteerd.” In die gevallen zijn weggebruikers eerder geneigd om het stoplicht te negeren.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Slecht onderhoud verkeerslichten leidt tot onnodige ongevallen | RijschoolPro
oranje verkeerslicht

Slecht onderhoud verkeerslichten leidt tot onnodige ongevallen

Wegbeheerders in Nederland voeren slecht onderhoud uit aan verkeerslichten en daardoor vinden onnodige verkeersongevallen plaats. Dat stellen drie verkeersdeskundigen naar aanleiding van onderzoek waaruit blijkt dat de helft van de wegbeheerders na plaatsing amper nog naar een verkeerslicht omkijkt. Dat komt volgens hen omdat dit teveel tijd en geld kost.

De deskundigen doen de uitspraken in Trouw waar ze reageren op het onderzoek van DTV Consultants onder 300 wegbeheerders. Zij stellen ook dat de geloofwaardigheid van een verkeerslicht in het geding is waardoor mensen onnodig lang moeten wachten wanneer deze niet goed is afgesteld.

Richtlijnen CROW

DTV Consultants, een adviesbureau voor verkeer en vervoer, voerde het onderzoek eind 2015 uit. Daaruit bleek dat één op de drie wegbeheerders een controle van verkeerslichten hooguit eens per vijf jaar uitvoert. Eén op de vijf gaf zelfs aan de verkeerslichten nooit meer na te kijken.

Volgens richtlijnen van CROW, kenniscentrum voor verkeer en vervoer, moeten deze lichten eens per drie jaar gecontroleerd worden. “Om te kijken of de verkeerssituatie is veranderd bijvoorbeeld, en of de lichten anders moeten worden afgesteld”, zegt Emile Oostenbrink van CROW tegen Trouw.

“Het onderhoud van verkeerslichten laat nogal eens te wensen over”, zegt Eric van Berkum, hoogleraar verkeersbeheersing aan de Technische Universiteit Twente. “Dat kost frustratie, tijd en geld.”

Minder ongevallen

De verkeersdeskundigen constateren dat er meer controle zou moeten komen op de ongeveer 5600 verkeerslichten in Nederland. Zo’n 5 tot tien procent zou zelfs overbodig zijn, denkt docent dynamisch verkeersmanagement Ruud Hornman van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) uit Breda. “Het is moeilijk budget vinden voor iets dat prima werkt, maar het verwijderen van overbodige verkeerslichten kan geld opleveren.”

Er zijn meer nadelen aan de slecht werkende lichten. Door verkeerd afstellen moeten automobilisten, fietsers en voetgangers soms onnodig lang wachten. Dat heeft invloed op de verkeersdoorstroming, energieverbruik van auto’s en de luchtvervuiling door roet en CO2. Met beter onderhoud zouden ook verkeersongelukken kunnen voorkomen, stelt Hornman. Ook de andere deskundigen denken dat het beter afstemmen van verkeerslichten leidt tot een daling van het aantal onnodige botsingen.

Geloofwaardigheid

De geloofwaardigheid van verkeerslichten speelt daarbij een belangrijke rol. Lang voor rood staan tast die geloofwaardigheid aan, zegt hoogleraar Eric van Berkum van TU Twente. “Je accepteert dat je moet wachten op een kruispunt als er een stroom auto’s voor je langs scheurt”, zegt hij. “Maar als er verder niemand oversteekt en je het gevoel hebt dat je voor de kat z’n viool stilstaat, dan daalt de geloofwaardigheid van zo’n verkeerslicht en raak je geïrriteerd.” In die gevallen zijn weggebruikers eerder geneigd om het stoplicht te negeren.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.