Utrecht gaat maximum snelheid overal naar 30 km/u brengen
Binnen tien jaar mag op zo goed als alle wegen in de stad Utrecht nog maar 30 kilometer per uur worden gereden. Hierdoor wil de Domstad de verkeersveiligheid, de oversteekbaarheid en leefbaarheid verbeteren, maar ook de concurrentiepositie van de fiets en het OV. “We kiezen ervoor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen aan te laten sluiten bij de (toekomstig) beschikbare infrastructuur, zodat bereikbaarheid gewaarborgd blijft”, stelt de gemeente.
De snelheidswijziging heeft Utrecht gepresenteerd in het ‘Mobiliteitsplan Utrecht 2025‘. Naar verwachting groeit de stad tot dat jaar van 330.000 naar 400.000 inwoners, terwijl de leefbare ruimte niet verandert. “De mobiliteit zal ook meegroeien, terwijl de beschikbare ruimte hetzelfde blijft. Voor een gezonde, kwalitatieve doorgroei van de stad is het nodig om de mobiliteit anders te organiseren”, stelt mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk.
30 km/u standaard
Alle wegen en straten krijgen in Utrecht een snelheidslimiet van 30 km/u, behalve de stedelijke verbindingswegen (50 km/u). Enkele uitzonderingen zijn de Haarrijnse Rading, Veldhuizerweg en de NOUW2, hier is een hogere snelheid nodig vanwege de bereikbaarheid. Er wordt verder altijd gekeken naar de randvoorwaarden vanuit bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer.
De nieuwe snelheidslimieten worden stapsgewijs gerealiseerd, gekoppeld aan herinrichting waar dit nodig is. Volgens de gemeente Utrecht heeft een lagere rijsnelheid verschillende voordelen. “Het geeft meer verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers. Ook geeft het meer ruimte, omdat verkeerssoorten gemakkelijker veilig kunnen worden gemengd bij lagere snelheden. Tot slot krijgen voetganger en fietser een betere reistijdconcurrentie met andere vervoerwijzen. Dit stimuleert milieuvriendelijke vervoerwijzen.”
Volgens het plan lopen verschillende straten in Utrecht achter in lijn met het gewenste beleid. Op een aantal centrum- en wijkstraten is de inrichting achtergebleven bij het gewenste gebruik. Stapsgewijs krijgen deze straten een herinrichting, met meer ruimte voor verblijven, voetgangers en fietsers.
Voetgangers en fietsers op 1
Het plan is er volledig op gericht om mobiliteit te faciliteren voor voetgangers en fietsers. “Lopen is gezond, milieuvriendelijk, energievriendelijk, ruimte-efficiënt, het vergt beperkte investeringen in de infrastructuur vergeleken met andere vervoerwijzen, het versterkt sociale veiligheid en cohesie op straat, en voetgangersdrukte versterkt het economisch functioneren van winkels”, versterkt de gemeente dit standpunt in het rapport.
Daarnaast wil Utrecht ‘fietsstad van wereldklasse’ worden. Om dit te bereiken, wordt er flink geinvesteerd in nieuwe fiets- en voetgangerspaden naar attracties en belangrijke punten in de stad. Alles is er op gericht om het autoverkeer te minimaliseren.