Onderzoek: weghalen verkeerslichten goed voor doorstroming
Het doven van verkeerslichten leidt in veel gevallen tot een betere doorstroming van het verkeer. Dat blijkt uit onderzoek in Utrecht en Antwerpen, waar de lichten waarschijnlijk op meerdere plaatsen permanent verwijderd gaan worden. Op acht plaatsen in de Domstad werden bij wijze van proef de verkeerslichten uitgeschakeld. Dat leverde positieve resultaten op.
Dat schrijft Verkeersnet. De definitieve onderzoeksresultaten worden gepresenteerd tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres, 21 april in Den Bosch. Dan zal ook meer duidelijk worden wat er met de resultaten van de proeven wordt gedaan.
Geen verkeerslichten
Utrecht deed een oproep onder inwoners om aan te geven waar verkeerslichten op een overbodige plaats staan. Dat leverde een waslijst met suggesties op, waaruit de gemeente er vijftig koos. In een aantal gevallen werden de problemen opgelost door de lichten anders in te stellen, zoals door het aanpassen van groentijden en het aanleggen van detectielussen.
Op 8 van deze plaatsen werden de verkeerslichten echter na een knipperperiode van drie maanden helemaal uitgeschakeld. Weggebruikers moesten aanvankelijk wennen aan de nieuwe situatie, zo schrijft onderzoeksbureau XTNT, maar wisten na een paar dagen prima om te gaan met de nieuwe situatie.
De doorstroomtijden voor het doorgaande autoverkeer en het fietsverkeer verbeterde stevig. Tegelijk bleef de wachttijd voor instromers vanuit zijstraten beperkt. Na afloop van de proefperiode wordt definitief besloten of de verkeerslichten verdwijnen. Daarin spelen de ervaringen van verkeersdeelnemers en een analyse van de verkeersveiligheid ook een sterke rol.
Antwerpen
Antwerpen is al verder in dit traject. De stad gaat na een proef bij 11 verkeerslichten in 30 km-gebieden op 7 plaatsen definitief de lichten verwijderen. In de Belgische stad werd geconcludeerd dat fietsers en voetgangers zich een stuk veiliger voelen in de nieuwe situatie. Daarin kan meespelen dat de snelheid rondom de kruispunten lager werd zonder verkeerslichten en dat weggebruikers meer rekening met elkaar houden.