App tegen smartphone achter stuur kent 25.000 gebruikers
Ruim 25.000 automobilisten hebben in de afgelopen 3 maanden meer dan 1 miljoen mobielvrije kilometers gereden met de AutoModus app van Interpolis. De verzekeraar startte eind maart een campagne waarin aan automobilisten gevraagd werd de app te gaan gebruiken, waardoor hun smartphone-gebruik achter het stuur kon worden verminderd.
Het doel van de app is om het aantal schades terug te dringen en het verkeer veiliger te maken. Tijdens de campagne ‘Heel Nederland in de AutoModus’, die liep van 22 maart tot en met 30 juni, vroeg Interpolis aandacht voor de gevaren van het gebruik van de smartphone achter het stuur. In samenwerking met onder andere Radio 538, rapper Lange Frans en zangeres Do werd Nederland ‘s ochtends door Edwin Evers en ‘s avonds door de Avondploeg van Radio 538 aangespoord om de app te gebruiken.
25.000 gebruikers
Sinds de start van de campagne hebben ruim 25.000 mensen de AutoModus app gedownload. In totaal heeft Nederland meer dan 1 miljoen mobielvrije kilometers. Een deel daarvan is toe te schrijven aan medewerkers van Interpolis: zij reden meer dan 50.000 mobielvrije kilometers bij elkaar.
Arné van den Boom, directeur Interpolis: “Het is een mooi resultaat om terug te geven aan Nederland. Hoe meer mobielvrije kilometers we samen rijden, des te veiliger het verkeer in Nederland wordt. De campagne is afgelopen maar Interpolis biedt de AutoModus app blijvend gratis aan als één van de oplossingen uit het SlimOpWeg autoprogramma.”
Schultz blij
Interpolis zoekt met klanten, externe organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland en overheidsinstellingen naar nieuwe experimenten en oplossingen om de verkeersveiligheid te vergroten. Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, juicht het initiatief van Interpolis toe. “Met onze campagne Onderweg ben ik Offline vragen we automobilisten om tijdens het rijden niet bezig te zijn met sociale media.”
Ze vervolgt: “Ik ben blij dat ook andere partijen zich inzetten om dit hardnekkige probleem aan te pakken en zo Nederland verkeersveiliger te maken. De campagne van Interpolis is hier een goed voorbeeld van. De AutoModus app is een mooi hulpmiddel voor automobilisten om de verleiding van sociale media te weerstaan.”
‘SlimOpWeg’ autoprogramma
In juli 2015 startte Interpolis met het ‘SlimOpWeg’ autoprogramma. Streven is om met innovatieve oplossingen een daling van 25% van de schades in het verkeer te bereiken. In 2020 moet dit streven zijn gerealiseerd. Met oefeningen en experimenten onderzoekt Interpolis wat de beste oplossingen zijn om de verkeersveiligheid te vergroten.