België slaagt nog niet in terugdringen aantal verkeersdoden

België is nog ver verwijderd van het beoogde maximum van 420 verkeersdoden per jaar rond 2020. In 2015 kwamen er 732 mensen om het leven na een verkeersongeval. Dat is een stijging van 0,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In 2014 vielen er 727 verkeersdoden in België. Ook in 2013 was er sprake van een lichte stijging. Onlangs werd een plan goedgekeurd voor de hervorming van de rijopleiding. Verkeersdeskundigen denken dat dat kan bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) maakte cijfers over verkeersongevallen bekend van FOD Economie. Ter vergelijking: in Nederland vielen 621 verkeersdoden in 2015, 51 meer dan in 2014.

Verschillen per gewest

Per gewest zijn de verschillen groot. In Wallonië waren er in 2015 21 meer verkeersdoden dan in 2014, terwijl in Vlaanderen het aantal dodelijke verkeersslachtoffers juist daalde van 393 in 2014 naar 278 in 2015. In het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest bleef het aantal slachtoffers stabiel.

Gaat het om het type weggebruiker, dan is de stijging van het aantal doden het duidelijkst zichtbaar bij de motorrijders. Dat aantal steeg van 85 in 2014 naar 100 in 2015. Gemotoriseerde tweewielers zorgen voor ongeveer 1 op de 6 doden op de Belgische wegen.

Gewonden

Terwijl het aantal verkeersdoden steeg in België, daalde het aantal gewonden van 53.248 in 2014 naar 51.839. Die daling deed zich zowel voor in Vlaanderen en Wallonië. Alleen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest was er een lichte stijging.

Volgens de overheid wordt het lastig om het aantal verkeersdoden voor 2020 terug te brengen naar maximaal 420, maar een forse daling blijft wel de doelstelling. In december 2015 werden op de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid al maatregelen aangekondigd om de verkeersveiligheid te vergroten, zoals strengere alcoholregels, een verplichte zwarte doos inbouwen in nieuwe voertuigen, betere analyse van ongelukken en de pakkans verhogen.

Hervorming rijopleiding

Verder werd onlangs een plan goedgekeurd van de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts om de rijopleiding grondig te hervormen, onder meer door het theorie-examen te verzwaren, leerlingen meer manoeuvres te laten uitvoeren tijdens het praktijkexamen en door een terugkomdag in te voeren.

In de Belgische media hekelden verkeersdeskundigen het plan. Ze vinden het niet ver genoeg gaan. Ze zouden het liefst een professionele rijopleiding zien. Er zou volgens hen een einde moeten komen aan de mogelijkheid dat ouders hun kinderen leren rijden.Minister Weyts gaat daar niet in mee. Hij wil ruimte houden voor vrije begeleiding.

Regio

Stefan De Craecker, oprichter van Drive up Safety, een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, doet op zijn website een oproep aan de minister. “Nieuwe bestuurders moeten dus oefenen en als het van ons afhangt alleen met de hulp van professionals, de rijschool dus. Als we slager, bakker, advocaat of dokter willen worden, gaan we jarenlang naar school, leggen we testen af om dan misschien te slagen en een diploma te halen, niet?” 

De Craecker vindt ook dat er einde moet komen aan de regionale verschillen, zo zegt hij. “Het lijkt absurd om in België het behalen van een rijbewijs afhankelijk te maken van de regio waarin het examen wordt afgelegd. Zo is er in Brussel en Wallonië een andere reglementering dan in Vlaanderen. Kan men daar geen werk van maken? Als we in België willen werken aan verkeersveiligheid, dan moet het beleid toch niet van regio tot regio verschillen.”

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

België slaagt nog niet in terugdringen aantal verkeersdoden | RijschoolPro

België slaagt nog niet in terugdringen aantal verkeersdoden

België is nog ver verwijderd van het beoogde maximum van 420 verkeersdoden per jaar rond 2020. In 2015 kwamen er 732 mensen om het leven na een verkeersongeval. Dat is een stijging van 0,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In 2014 vielen er 727 verkeersdoden in België. Ook in 2013 was er sprake van een lichte stijging. Onlangs werd een plan goedgekeurd voor de hervorming van de rijopleiding. Verkeersdeskundigen denken dat dat kan bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) maakte cijfers over verkeersongevallen bekend van FOD Economie. Ter vergelijking: in Nederland vielen 621 verkeersdoden in 2015, 51 meer dan in 2014.

Verschillen per gewest

Per gewest zijn de verschillen groot. In Wallonië waren er in 2015 21 meer verkeersdoden dan in 2014, terwijl in Vlaanderen het aantal dodelijke verkeersslachtoffers juist daalde van 393 in 2014 naar 278 in 2015. In het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest bleef het aantal slachtoffers stabiel.

Gaat het om het type weggebruiker, dan is de stijging van het aantal doden het duidelijkst zichtbaar bij de motorrijders. Dat aantal steeg van 85 in 2014 naar 100 in 2015. Gemotoriseerde tweewielers zorgen voor ongeveer 1 op de 6 doden op de Belgische wegen.

Gewonden

Terwijl het aantal verkeersdoden steeg in België, daalde het aantal gewonden van 53.248 in 2014 naar 51.839. Die daling deed zich zowel voor in Vlaanderen en Wallonië. Alleen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest was er een lichte stijging.

Volgens de overheid wordt het lastig om het aantal verkeersdoden voor 2020 terug te brengen naar maximaal 420, maar een forse daling blijft wel de doelstelling. In december 2015 werden op de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid al maatregelen aangekondigd om de verkeersveiligheid te vergroten, zoals strengere alcoholregels, een verplichte zwarte doos inbouwen in nieuwe voertuigen, betere analyse van ongelukken en de pakkans verhogen.

Hervorming rijopleiding

Verder werd onlangs een plan goedgekeurd van de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts om de rijopleiding grondig te hervormen, onder meer door het theorie-examen te verzwaren, leerlingen meer manoeuvres te laten uitvoeren tijdens het praktijkexamen en door een terugkomdag in te voeren.

In de Belgische media hekelden verkeersdeskundigen het plan. Ze vinden het niet ver genoeg gaan. Ze zouden het liefst een professionele rijopleiding zien. Er zou volgens hen een einde moeten komen aan de mogelijkheid dat ouders hun kinderen leren rijden.Minister Weyts gaat daar niet in mee. Hij wil ruimte houden voor vrije begeleiding.

Regio

Stefan De Craecker, oprichter van Drive up Safety, een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, doet op zijn website een oproep aan de minister. “Nieuwe bestuurders moeten dus oefenen en als het van ons afhangt alleen met de hulp van professionals, de rijschool dus. Als we slager, bakker, advocaat of dokter willen worden, gaan we jarenlang naar school, leggen we testen af om dan misschien te slagen en een diploma te halen, niet?” 

De Craecker vindt ook dat er einde moet komen aan de regionale verschillen, zo zegt hij. “Het lijkt absurd om in België het behalen van een rijbewijs afhankelijk te maken van de regio waarin het examen wordt afgelegd. Zo is er in Brussel en Wallonië een andere reglementering dan in Vlaanderen. Kan men daar geen werk van maken? Als we in België willen werken aan verkeersveiligheid, dan moet het beleid toch niet van regio tot regio verschillen.”

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.