Gele overweg. foto ProRail

ProRail verft overwegen geel voor betere zichtbaarheid

ProRail gaat een aantal overwegen geel verven om de veiligheid te vergroten. Een proef in Baarn toonde aan dat een gele overweg het veiligheidsgevoel verbetert en dat weggebruikers alerter oversteken. De spoorbeheerder wil deze maatregel daarom ook op andere plekken in Nederland proberen.

De aangepaste situatie bestaat uit een gele markering van het gebied tussen de spoorbomen waar de trein passeert en weggebruikers geraakt kunnen worden. De gedeelten waar in geval van nood veilig gewacht kan worden door voetgangers en fietsers, krijgen geen gele markering. Op de overweg zijn ook reflectoren aangebracht die licht geven in het donker om de belijning te accentueren.

Onderzoek

ProRail gaf TNO de opdracht om het effect van de aangepaste markering op een pilotlocatie in Baarn te onderzoeken. Daarbij werden zichtmetingen gedaan en een enquête gehouden. Uit de metingen blijkt dat het aanbrengen van een geel vlak de afstand waarop het hele baanvlak te zien is en de zichtbaarheid bij daglicht flink  heeft vergroot.

Bij duisternis valt de overweg zelfs meer op. Deelnemers geven daarnaast aan dat ze de lengte van de overweg beter in kunnen schatten met de gele markering. Dat betekent dat de overweg met de aangepaste markering beter te zien is. Dit kan volgens ProRail voorkomen dat weggebruikers zich niet bewust zijn dat ze een overweg naderen, waardoor ze onbedoeld onveilig gedrag vertonen.

Motorrijders

Hoewel de gele vlakken voor meer veiligheid moeten zorgen, vragen motorrijders af of hun eigen veiligheid in hiermee niet in gevaar komt vanwege de gladheid die zulke vlakken kunnen opleveren. De Motorrijders Actie Groep (MAG) heeft hierover vragen gesteld aan ProRail. “In het kort zijn wij als MAG zeker niet tegen dit soort initiatieven, want ook wij willen dat een overgang zichtbaar is, vrij gelaten wordt door automobilisten, maar dan wel met de voorwaarde dat het veilig is voor motorrijders”, aldus MAG.

Een woordvoerder van ProRail zegt bekend te zijn met deze zorgen. Volgens hem zijn er in Baarn geen signalen van problemen ontvangen in de testperiode.

Overwegen weghalen

ProRail wil af van de overwegen. Hoe meer de verschillende treinen en andere weggebruikers van elkaar gescheiden worden, hoe veiliger en beter dit is voor de doorstroming van het treinverkeer en wegverkeer, is de gedachte. Nieuwe spoorlijnen worden al overwegvrij aangelegd. Op de rest van het net wil ProRail nu een inhaalslag maken. Jaarlijks worden dertig overwegen aangepakt, maar dit tempo wil de spoorbeheerder de komende jaren opvoeren.

Lees ook: Dode bij aanrijding tussen lesauto en trein

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail verft overwegen geel voor betere zichtbaarheid | RijschoolPro
Gele overweg. foto ProRail

ProRail verft overwegen geel voor betere zichtbaarheid

ProRail gaat een aantal overwegen geel verven om de veiligheid te vergroten. Een proef in Baarn toonde aan dat een gele overweg het veiligheidsgevoel verbetert en dat weggebruikers alerter oversteken. De spoorbeheerder wil deze maatregel daarom ook op andere plekken in Nederland proberen.

De aangepaste situatie bestaat uit een gele markering van het gebied tussen de spoorbomen waar de trein passeert en weggebruikers geraakt kunnen worden. De gedeelten waar in geval van nood veilig gewacht kan worden door voetgangers en fietsers, krijgen geen gele markering. Op de overweg zijn ook reflectoren aangebracht die licht geven in het donker om de belijning te accentueren.

Onderzoek

ProRail gaf TNO de opdracht om het effect van de aangepaste markering op een pilotlocatie in Baarn te onderzoeken. Daarbij werden zichtmetingen gedaan en een enquête gehouden. Uit de metingen blijkt dat het aanbrengen van een geel vlak de afstand waarop het hele baanvlak te zien is en de zichtbaarheid bij daglicht flink  heeft vergroot.

Bij duisternis valt de overweg zelfs meer op. Deelnemers geven daarnaast aan dat ze de lengte van de overweg beter in kunnen schatten met de gele markering. Dat betekent dat de overweg met de aangepaste markering beter te zien is. Dit kan volgens ProRail voorkomen dat weggebruikers zich niet bewust zijn dat ze een overweg naderen, waardoor ze onbedoeld onveilig gedrag vertonen.

Motorrijders

Hoewel de gele vlakken voor meer veiligheid moeten zorgen, vragen motorrijders af of hun eigen veiligheid in hiermee niet in gevaar komt vanwege de gladheid die zulke vlakken kunnen opleveren. De Motorrijders Actie Groep (MAG) heeft hierover vragen gesteld aan ProRail. “In het kort zijn wij als MAG zeker niet tegen dit soort initiatieven, want ook wij willen dat een overgang zichtbaar is, vrij gelaten wordt door automobilisten, maar dan wel met de voorwaarde dat het veilig is voor motorrijders”, aldus MAG.

Een woordvoerder van ProRail zegt bekend te zijn met deze zorgen. Volgens hem zijn er in Baarn geen signalen van problemen ontvangen in de testperiode.

Overwegen weghalen

ProRail wil af van de overwegen. Hoe meer de verschillende treinen en andere weggebruikers van elkaar gescheiden worden, hoe veiliger en beter dit is voor de doorstroming van het treinverkeer en wegverkeer, is de gedachte. Nieuwe spoorlijnen worden al overwegvrij aangelegd. Op de rest van het net wil ProRail nu een inhaalslag maken. Jaarlijks worden dertig overwegen aangepakt, maar dit tempo wil de spoorbeheerder de komende jaren opvoeren.

Lees ook: Dode bij aanrijding tussen lesauto en trein

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.