Maaltijdbezorgers veiliger de weg op met verkeerstraining
Jongerenorganisatie TeamAlert gaat verkeerstraining geven aan de ongeveer vijftienhonderd parttime maaltijdbezorgers van Thuisbezorgd.nl. Verkeersveilig gedrag en inschatten van risico’s staan daarin centraal. De training borduurt voort op de inwerksessies die de maaltijdbezorgdienst nu zelf al geeft aan nieuwe koeriers voordat ze met hun e-bike de weg opgaan. Ook heeft Thuisbezorgd speciale apps om bezorgers te informeren over onder meer verkeersveiligheid. Veilig Verkeer Nederland gaat koeriers van Deliveroo deze zomer instrueren over verkeersveiligheid.
De training van TeamAlert die in juli van start gaat, bestaat uit twee onderdelen. Allereerst gaat het om onderling afspraken maken over veilig gedrag op de weg, zoals niet al rijdend appen. Ook worden de – overwegend jonge – bezorgers getraind in het beter leren inschatten van risico’s en gevaarlijke situaties. Dat gebeurt in de vorm van een ‘social deal’. Het is de bedoeling dat koeriers elkaar ook onderling aanspreken op de afgesproken regels.
Op maat
TeamAlert benut de zomerperiode ook om in samenspraak met bezorgers uit te zoeken welke aspecten aan bod moeten komen in de vervolgtraining, die in het najaar begint. Dat worden lessen op maat, waarin bijvoorbeeld ook rekening wordt gehouden met de specifieke verkeerssituaties per stad. De maaltijdbestelsite Thuisbezorgd.nl is in Nederland actief in zeven grote steden. Alle maaltijdbezorgers zijn er in loondienst.
Verkeersinstructie geven aan bezorgers is volgens een woordvoerder van de maaltijdbezorgdienst geen eenmalig initiatief, maar een continu proces. “De veiligheid van onze bezorgers is voor Thuisbezorgd.nl prioriteit nummer één”, stelt Arno Smit van Thuisbezorgd.nl. Extra training moet daar verder aan bijdragen. “Door middel van de trainingen die TeamAlert voor ons zal ontwikkelen, vergroten wij onze focus op verkeersveiligheid en gaan onze medewerkers nog veiliger de weg op.”
Inschakelen van rijscholen voor het geven van de verkeerstrainingen sluit TeamAlert niet helemaal uit, maar dat is vooralsnog niet aan de orde. De focus ligt nu vooral op gedragsverandering, zegt een woordvoerster. “Wij willen het verkeersveilige gedrag van de bezorgers verbeteren en de kennis vergroten. We zien dat daar met name de problemen zitten. Daarnaast gaan we captains trainen en die gaan bij het inwerken mee. Ze leren gedragsmechanismen en gesprekstechnieken, zodat ze de bezorgers verkeersveilig gedrag kunnen aanleren.”
VVN traint bezorgers Deliveroo
Veilig Verkeer Nederland (VVN) en maaltijdbezorger Deliveroo hebben aangekondigd vanaf eind juli trainingen te gaan geven aan de freelance bezorgers die voor Deliveroo werken. Het gaat om lessen van twee uur op vier locaties in het land, die gegeven worden door instructeurs van VVN. Een belangrijk onderdeel is de nieuwe wetgeving op het gebied van smartphonegebruik op de fiets, die vanaf 1 juli gaat gelden. Als uitbreiding van de initiatieven om de verkeersveiligheid te vergroten opent Deliveroo verder een speciaal meldpunt waar iedereen onveilige verkeerssituaties kan melden waarbij de koeriers van deze maaltijdbezorger zijn betrokken: [email protected].
Net als zijn collega Smit van Thuisbezorgd.nl noemt ook directeur Stijn Verstijnen van Deliveroo Nederland veiligheid de voornaamste prioriteit, zowel die van de bezorgers als die van medeweggebruikers. “Beide zaken komen ruimschoots aan bod in deze Veilig Verkeer Nederland-training en de e-learning. We verwachten dan ook dat dit het bewustzijn over verkeersveiligheid zal vergroten.”
Overeenkomst
Begin juni sloten Veilig Verkeer Nederland, de Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers (NLVVM) en verzekeraar de Vereende een overeenkomst waarin alle partijen beloofden zich sterk te maken voor verkeersveiligheid, goed onderhouden en deugdelijke vervoermiddelen en goede arbeidsomstandigheden. Thuisbezorgd.nl was daar niet voor uitgenodigd, zegt hun woordvoerder. Volgens hem was dat ook niet nodig, omdat zijn organisatie al voldoet aan de punten die in de overeenkomst benoemd worden. Zo zijn alle bezorgers in loondienst en zet de maaltijdbezorgsite elektrische fietsen in, zoals in de overeenkomst wordt aanbevolen.
De overeenkomst kwam onder meer voort uit de discussie over de veiligheid van maaltijdbezorgers in het verkeer eerder dit jaar. Uit cijfers van de Vereende over 2017 en 2018 blijkt dat bestuurders van bezorgbrommers bijna zes keer vaker schade rijden dan privébestuurders en dat het gemiddelde schadebedrag 75 procent hoger ligt.
Lees ook: