‘Snelweg wordt veiliger bij gerichte radarcontroles’
Meer controles op te hard rijden en op telefoongebruik achter het stuur moeten leiden tot minder ongevallen op de Nederlandse snelwegen. Dat blijkt uit een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Het aantal ongevallen op autosnelwegen is de afgelopen vijf jaar ruim verdubbeld: van 17.000 in 2014 naar ruim 38.000 in 2018. Daarbij vielen ook meer doden. De belangrijkste oorzaken van die ongevallen zijn een te hoge snelheid en afleiding, vooral door gebruik van smartphones en het gebruik van alcohol of drugs. Een andere oorzaak is de afgenomen handhaving door de politie, vermoedt SWOV. Van de 678 dodelijke slachtoffers in het verkeer in 2018, vielen er 81 op snelwegen. In 2014 waren dat er 19 minder.
Meer surveillance
Handhaving door de politie op onveilig gedrag heeft een positief effect op de verkeersveiligheid, blijkt nu uit onderzoek van de stichting in opdracht van het Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap. Het gaat dan onder meer om een gerichte inzet van radarcontroles op wegen waar vaker ongevallen zijn geweest. De veiligheid verbetert eveneens door intensievere surveillance met controle op overtredingen zoals appen achter het stuur, alcohol- en drugsgebruik en te hard rijden. Een betere terugkoppeling van de effecten van radarcontroles moet bovendien leiden tot een snellere bijsturing van die controles. De meeste weggebruikers zouden begrip hebben voor geïntensiveerde verkeershandhaving op risicovolle overtredingen, vanwege het positieve effect op de veiligheid.
De conclusie van het onderzoek is kortom dat gerichte handhaving op risicovol rijgedrag kan leiden tot veiliger verkeersgedrag en minder ongevallen. In 2017 werden radarcontroles vooral ingezet om algemene criminaliteit op te sporen en in niet om de verkeersveiligheid te verbeteren. Door de radarcontroles anders in te zetten, moet het verkeer voor iedereen veiliger worden.