CBR start pilot met monitoringskastje voor snelheidsovertredingen
gedragsverandering

CBR start pilot met monitoringskastje voor snelheidsovertredingen

Foto ter illustratie Foto: Shutterstock

Het CBR is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Fonds Slachtofferhulp een kleinschalige pilot gestart met een monitoringskastje voor snelheidsovertredingen. In de pilot wordt het rijgedrag van twintig deelnemers van de Educatieve Maatregel Gedrag (EMG) door middel van het kastje vastgelegd. Doel van deze testfase is gedragsverandering teweeg brengen bij de deelnemende bestuurders.

De pilot is gestart nadat een kamermeerderheid heeft ingestemd met de motie van VVD-kamerlid Daniel Koerhuis over de introductie van een monitoringskastje. Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor de invoering hiervan bij ernstige verkeersovertreders die veelvuldig de fout in gaan en daarvoor ook zijn veroordeeld. Op dit moment worden voorbereidingen getroffen, zodat de kastjes deze zomer geïnstalleerd kunnen worden bij de testgroep, meldt CBR-directeur Alexander Pechtold. Het rijgedrag van de pilotgroep wordt dan drie maanden geregistreerd en meet de snelheid en eventuele snelheidsovertredingen.

Kleinschalige pilot

Dat er gekozen is voor een kleinschalige pilot heeft te maken met het feit dat de organisaties eerst enkel en alleen ervaring op willen doen. “Het is namelijk heel lastig om te bepalen hoe je de gegevens uit het monitoringskastje gebruikt in het beoordelen van het rijgedrag. Wat is goed en wat is fout? De verkeerssituatie van dat moment is niet inzichtelijk. Je meet alleen de snelheid op de plaats waar iemand rijdt ten opzichte van de toegestane snelheid op de weg in kwestie”, legt een woordvoerder van het CBR uit.

Niet alleen het rijgedrag en eventuele gedragsverandering van de bestuurders in de pilot worden onderzocht. “We gaan met de deelnemende partijen ook de technische en wettelijke mogelijkheden en beperkingen onderzoeken die de privacywetgeving met zich meebrengt. Dergelijk onderzoek kost tijd en moet grondig worden uitgevoerd, omdat we willen dat het bij invoering ook daadwerkelijk effectief is”, aldus Pechtold.

Het CBR verwacht de uitkomsten van de pilot in 2024 te kunnen presenteren.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR start pilot met monitoringskastje voor snelheidsovertredingen | RijschoolPro
CBR start pilot met monitoringskastje voor snelheidsovertredingen
gedragsverandering

CBR start pilot met monitoringskastje voor snelheidsovertredingen

Foto ter illustratie Foto: Shutterstock

Het CBR is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Fonds Slachtofferhulp een kleinschalige pilot gestart met een monitoringskastje voor snelheidsovertredingen. In de pilot wordt het rijgedrag van twintig deelnemers van de Educatieve Maatregel Gedrag (EMG) door middel van het kastje vastgelegd. Doel van deze testfase is gedragsverandering teweeg brengen bij de deelnemende bestuurders.

De pilot is gestart nadat een kamermeerderheid heeft ingestemd met de motie van VVD-kamerlid Daniel Koerhuis over de introductie van een monitoringskastje. Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor de invoering hiervan bij ernstige verkeersovertreders die veelvuldig de fout in gaan en daarvoor ook zijn veroordeeld. Op dit moment worden voorbereidingen getroffen, zodat de kastjes deze zomer geïnstalleerd kunnen worden bij de testgroep, meldt CBR-directeur Alexander Pechtold. Het rijgedrag van de pilotgroep wordt dan drie maanden geregistreerd en meet de snelheid en eventuele snelheidsovertredingen.

Kleinschalige pilot

Dat er gekozen is voor een kleinschalige pilot heeft te maken met het feit dat de organisaties eerst enkel en alleen ervaring op willen doen. “Het is namelijk heel lastig om te bepalen hoe je de gegevens uit het monitoringskastje gebruikt in het beoordelen van het rijgedrag. Wat is goed en wat is fout? De verkeerssituatie van dat moment is niet inzichtelijk. Je meet alleen de snelheid op de plaats waar iemand rijdt ten opzichte van de toegestane snelheid op de weg in kwestie”, legt een woordvoerder van het CBR uit.

Niet alleen het rijgedrag en eventuele gedragsverandering van de bestuurders in de pilot worden onderzocht. “We gaan met de deelnemende partijen ook de technische en wettelijke mogelijkheden en beperkingen onderzoeken die de privacywetgeving met zich meebrengt. Dergelijk onderzoek kost tijd en moet grondig worden uitgevoerd, omdat we willen dat het bij invoering ook daadwerkelijk effectief is”, aldus Pechtold.

Het CBR verwacht de uitkomsten van de pilot in 2024 te kunnen presenteren.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.