VekaBest over nieuwe theoriemodule: ‘Jongeren willen op een andere manier leren’
partner

VekaBest: ‘Jongeren willen op een andere manier leren’

Uit onderzoek blijkt onder andere dat jongeren het fijn vinden om door middel van video-elementen te leren Foto: VekaBest

Online, sneller en in kleine stapjes: jongeren van nu leren anders dan voorgaande generaties. Met hun nieuwe theoriemodule voor het autorijbewijs, die in het voorjaar van 2024 gelanceerd wordt, hoopt VekaBest zo goed mogelijk aan te sluiten op deze nieuwe manier van leren. 

“Dat jongeren van nu anders leren dan voorgaande generaties is op zich niet nieuw. Ze moeten namelijk steeds meer informatie sneller verwerken. Niet voor niets wordt deze groep jongeren de ‘always-on’-generatie genoemd”, vertelt Joyce Bos van VekaBest. “Was de vorige generatie nog gewend aan het leren uit boeken, is dit voor de huidige groep jongeren vaak niet meer dan een naslagwerk bij online informatie.”

Maar van boek naar online is niet de enige verandering. Jongeren willen volgens VekaBest tegenwoordig namelijk liever gefragmenteerd te werk gaan en direct resultaten zien. “Bij gefragmenteerd, in stukjes, leren, ga je pas door naar de volgende stap als je het voorgaande begrepen hebt.”

Levelplaying

En dat is dan ook de reden dat de nieuwe theoriemodule in stappen is opgebouwd. “Het uitgangspunt is dat je met levels door de cursus gaat, het zogeheten levelplaying. Er zijn in totaal drie levels, waarbij een leerling steeds eerst een level moet afronden voordat het volgende deel zichtbaar wordt”, vertelt Pim Kantelberg, die maandenlang aan de module heeft gewerkt.

De levels bestaan uit videolessen, interactieve opdrachten en afsluitende toetsen. “Als een leerling de vragen niet goed beantwoordt, krijgen ze wat extra lesstof, namelijk onze ‘speed theorie’. Als de vragen daarna nog niet goed beantwoord zijn, krijgen ze toegang tot ons theorieboek.”

Verkeersbordenspel

Uit onderzoek dat voorafgaand aan het ontwikkelen van de module is gedaan, bleek onder andere dat jongeren het fijn vinden om door middel van video-elementen te leren. Maar ook ‘game-based learning’ is voor deze doelgroep heel interessant. “In de theoriemodule moeten leerlingen drie keer een verkeersbordenspel spelen. In level één wordt één bord aan één betekenis gekoppeld en moeten leerlingen op goed of fout drukken. In level twee zien leerlingen drie borden en één betekenis, waarna ze het juiste bord naar de juiste betekenis moeten slepen. In level drie moeten drie borden en drie betekenissen op de juiste manier met elkaar worden gematcht”, vervolgt Kantelberg.

Door op deze manier in te spelen op de leerbehoefte van jongeren, hoopt VekaBest de belangrijke kennis van het verkeer blijvend aan hen over te brengen. “Aangevuld met onze oefenvragen en examentrainingen zijn leerlingen volledig voorbereid op het theorie-examen. Maximale slaagkans gegarandeerd”, zegt Kantelberg tot slot.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VekaBest: ‘Jongeren willen op een andere manier leren’ | RijschoolPro
VekaBest over nieuwe theoriemodule: ‘Jongeren willen op een andere manier leren’
partner

VekaBest: ‘Jongeren willen op een andere manier leren’

Uit onderzoek blijkt onder andere dat jongeren het fijn vinden om door middel van video-elementen te leren Foto: VekaBest

Online, sneller en in kleine stapjes: jongeren van nu leren anders dan voorgaande generaties. Met hun nieuwe theoriemodule voor het autorijbewijs, die in het voorjaar van 2024 gelanceerd wordt, hoopt VekaBest zo goed mogelijk aan te sluiten op deze nieuwe manier van leren. 

“Dat jongeren van nu anders leren dan voorgaande generaties is op zich niet nieuw. Ze moeten namelijk steeds meer informatie sneller verwerken. Niet voor niets wordt deze groep jongeren de ‘always-on’-generatie genoemd”, vertelt Joyce Bos van VekaBest. “Was de vorige generatie nog gewend aan het leren uit boeken, is dit voor de huidige groep jongeren vaak niet meer dan een naslagwerk bij online informatie.”

Maar van boek naar online is niet de enige verandering. Jongeren willen volgens VekaBest tegenwoordig namelijk liever gefragmenteerd te werk gaan en direct resultaten zien. “Bij gefragmenteerd, in stukjes, leren, ga je pas door naar de volgende stap als je het voorgaande begrepen hebt.”

Levelplaying

En dat is dan ook de reden dat de nieuwe theoriemodule in stappen is opgebouwd. “Het uitgangspunt is dat je met levels door de cursus gaat, het zogeheten levelplaying. Er zijn in totaal drie levels, waarbij een leerling steeds eerst een level moet afronden voordat het volgende deel zichtbaar wordt”, vertelt Pim Kantelberg, die maandenlang aan de module heeft gewerkt.

De levels bestaan uit videolessen, interactieve opdrachten en afsluitende toetsen. “Als een leerling de vragen niet goed beantwoordt, krijgen ze wat extra lesstof, namelijk onze ‘speed theorie’. Als de vragen daarna nog niet goed beantwoord zijn, krijgen ze toegang tot ons theorieboek.”

Verkeersbordenspel

Uit onderzoek dat voorafgaand aan het ontwikkelen van de module is gedaan, bleek onder andere dat jongeren het fijn vinden om door middel van video-elementen te leren. Maar ook ‘game-based learning’ is voor deze doelgroep heel interessant. “In de theoriemodule moeten leerlingen drie keer een verkeersbordenspel spelen. In level één wordt één bord aan één betekenis gekoppeld en moeten leerlingen op goed of fout drukken. In level twee zien leerlingen drie borden en één betekenis, waarna ze het juiste bord naar de juiste betekenis moeten slepen. In level drie moeten drie borden en drie betekenissen op de juiste manier met elkaar worden gematcht”, vervolgt Kantelberg.

Door op deze manier in te spelen op de leerbehoefte van jongeren, hoopt VekaBest de belangrijke kennis van het verkeer blijvend aan hen over te brengen. “Aangevuld met onze oefenvragen en examentrainingen zijn leerlingen volledig voorbereid op het theorie-examen. Maximale slaagkans gegarandeerd”, zegt Kantelberg tot slot.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.